Ni med Billy :)
En snabb fråga som säkert dykt upp tidigare. Ni som använder Billy bokhylla, har ni byggt på (höjden) eller bara låtit det vara, räcker 28 cm med andra ord?
28cm som burkant?
Hanna

#1 Ja? Inte är det längden/bredden iaf :P

Kanten på Billybokhyllor är 28 cm (tittade på Ikeas hemsida)
#2 - Haha, nä jag funderade just ;)
Ingen av mina kanter är över 20cm med spån in, har aldrig varit med om att marsvin hoppat ur.
Hanna
Du menar bokhyllans djup? 

#5 Ja precis, men det blev lite omvänt eftersom jag såg den liggandes framför mig, då blir det höjd :P
Hahaha förstår precis vad du menar, been there done that ;)

Är Billybokhylla att rekommendera? :) Vad har du amjbamjb? Var inne på din hemsida innan :P Sänglåda?
Billybokhylla fungerar jättebra :) Men jag valde en annan bokhylla istället eftersom Billy kostar såpass mycket :P
Hanna

Jag har låtit min ha kanterna 28cm. De har hus som de brukar hoppa upp på och kolla ut från. Hade galler på först för att katten inte skulle komma in men det blev så instängt så nu har jag en nätgrind i dörröppningen till mitt rum istället. De två småkillarna kan hoppa riktigt högt precis som sin mamma, vid en månads ålder hoppade ena killen in i buren från golvet (28cm) och det högsta deras mamma hoppat är ca 35cm. Medans pappa Elvis inte hoppar alls & inte Brumma eller Hilda heller vad jag sett:P så tjejerna har högre kanter men galler på framsidan istället, för att inte mitt busfrö Calvin ska ta sig ut. Men lillkillarna vill inte ta sig ut ur buren och så är det nog med de flesta marsvin, de gillar sin bur och vill inte hoppa ut därifrån. Är nog bara dessa 3 av mina som är väldigt hoppiga av sig;)
#10 Marsvinslove
Har Du kollat så att det inte är några kaniner Du fått med på köpet? *fniss*

#11 Haha.. :P
Alltså.. har så svårt för att bestämma mig. Vad är det för andra bokhyllor ni använt? Försöker planera till mina framtida grisar.

#11 Haha jadu, jag har faktiskt undrat om hon inte har kaniner inkorsade i släktet;) Calvin är väldigt duktig på att hoppa och ta sig ut från saker. Räcker med att man lämnar henne i 5 sekunder på golvtiden och hon är då antingen på väg upp för trappen eller så har hon hoppat över golvhagens väggar och är påväg in i nästa rum:P
#12 Vet att rätt många använder Flärke bokhylla också. Den är billigare än Billy men mindre. Min Billy kostade 400:- Och jag tycker att om du vill ge dina kommande grisar stor yta så är Billy jättebra:)

#13 Flärke? Hittar inte den på Ikeas hemsida! Här i Helsingborg har vi massor med Billy's i fyndet! Köpte vår Billyvitrin för 150 kr :D Jätte bra skick!! :D

#14 Den kanske inte finns kvar i sortimentet längre? Sökte också på den på IKEA och hitta den inte. Bara Flärke datorbord:/

#15 Det är inte Kilby bokhyllan då?

Men Kilby bokhylla på IKEA hade jag ju glömt!. Den funkar också bra, och är även Billigare än Billy. Ungefär lika lång men lite smalare.

#16 Fanns en Flärke förut.
Flärke bokhyllan har utgått ur Ikea sortiment…
Japp sänglåda från IKEA. Trondheim heter den :)
28 cm kant räcker utmärkt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kan tillägga att allt inte finns med på IKEA's hemsida eftersom de sortiment som finns på deras hemsida tillhör deras internetbutik.
Finns mer i affären. Hur mycket det skiljer sig mellan varuhusen och internetbutiken vet jag dock inte. Är nog ingen större skillnad - men jag vet att vissa produkter inte finns med på deras hemsida eftersom att de verkar ha beslutat sig för att inte frakta alla typer av produkter.
Har fortfarande inte förstått mig på deras system. Man kan beställa en säng men inte en.. vi säger.. kökslucka :P
#23 Det stämmer inte ;) Det finns saker som inte går att köpa på internetbutiken som finns med på hemsidan.
#24 Då undrar jag va sjutton för sida du går in på? :P Själv går ja in på ikea.se som leder mig till ikea.com/se
Jag förstod det som att ikea.com/se är deras internetbutik - eftersom att trondheim sänglåda (som jag råkar ha som bur) inte finns med när jag använder mig av sökmotorn som finns i toppen av sidan : O När jag väl fick fram den - för nån månad sen så stog det "går inte att köpa i internetbutiken" .. och att de va därför som den inte finns med på nätet. Skumt.

Finns det någon här som staplat två billys ovanför varandra? (spar plats) tror ni det kan gå? :D
#26 Direkt på varandra?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
:) Du skulle kunna köpa golvlister i den lite tjockare varianten att bygga en ram av.. Finns ju 10-15 cm. Det borde nästan vara billigare : o

Jag tänkte använda två stycken billybokhyllor & stapla dom ovanför varandra, ungefär som en våningssäng? Kan det gå?
menar du så att det blir som en dubbelt så hög burkant?
eller så att det blir som 2 våningar med mellanrum mellan hyllorna?
Båda lär ju förvisso gå.. men jag hade nog tyckt att 28x2 hade blivit en ganska hög burkant. = mörkt i buren och lite avigt att städa och ta upp djuren.. sen förstör det ju själva synen in till djuren och synen ut för dom.
Men är de 2 våningar du menar så låter de som en inte allt för dum idé - gäller bara att bygga stadigt :)

#31 Det går att göra så, och det finns inget som heter för stort i burväg;) Dock så när man räknar buryta på våningsbur så räknas det inte att man har 400x80 om lägger ihop det, utan det är isåfall 200x80, om jag nu inte kommer ihåg helt knasigt. Tror nog att marsvinen skulle uppskatta det mer om du lade två bokhyllor bredvid varann. Det skulle verkligen vara lyxig buryta:)

#32 Får inte plats :(

#33 Men då kan du ju ha våning då:) Det blir ju ändå väldigt stort tycker jag.

Har mätt nu! 270 långt är det mellan väggarna där jag tänkte ha marsvinen. På andra sidan är det visserligen lite längre, men där har jag hamstrarna & en dörr så det funkar inte :/

#35 Ja men då får du ju plats med åtminstone en billy. Om du sen vill bygga till lite kan du ju bygga lite till på längden eller göra en övervåning:) Hursomhelst så är 200x80 en stor yta så de kommer nog att vara lyckliga där:D
#31 Håller med marsvinlove - det finns inget som heter för stort i burväg ;)
Tycker det låter som en riktigt bra idé med 2 våningar - kruxet kan dock vara att få de hela stadigt. Har du några idéer på hur de bärande "benen" skulle funka?
Spånskiva låter som ett bra alternativ, de är ekonomiskt och lätt att ta hem ny om man tycker att den gamla bottnen börjar bli sunkig etc. Har ingen erfarenhet av våtrumsmatta - själv har jag en spånskiva i bottnen av min bur, och ovan på det en vaxduk som gör att kisset inte tränger igenom trät.
Tänk på att det kan bli lite mörkt på undervåningen om du staplar den övre hyllan för lågt ner.. och fundera lite på hur lätt tillgänglig undervåningen kommer att vara vid städning. Sånt är ju också viktigt, för att ha ryggen i behåll bland annat :)

#35Kanske lite OT men hur många hade du tänkt dig?:) (marsvin alltså;)
Det finns bokhyllor som är 270cm också, om du är sugen på att utnyttja hela väggen. :)

#37 Våtrumsmatta eller badrumsmatta funkar jättebra. Man kan även ha svaga lampor i taket på undervåningen så att det blir ljust där inne.

#37 Hihi, vet inte, gubben får miskäl tänka till lite där. Men snabbt tänkt, spånplatta under på båda två. 4 stabila ben på båda två, samt kanske ett ben i mitten på den översta också.
#38 En liten flock, ca 5 marsvin :) Tycker det är roligare med flera :) En Tänkte ha en liten avel vid sidan om också. Ja jag får se, grisar ska vi ha iallafall.
#40 Lampor tänkte jag ha till buren underst så det inte blir för mörkt :)
En ny idé! Kan man inte ta bort ena långsidan på båda hyllorna & ersätta med plexiglas?
Tänkte inte på att man kan ha lampor 
Japp, plexiglas skall funka finfint, plexiplast är också ett alternativ :) Har för mig att plexiplasten är lättare att arbeta med än plexiglaset. Men som sagt, har bara för mig det. Prisskillnaden vet jag dock inte.

#42 Jag som trodde det var samma sak. Bra att veta :) *antecknar plexiplast*
:) verkar som att du har många idéer, jag tror att dethär kan bli nått riktigt bra!

#44 Ja!! Jag har hjärngympa :D Eller så har jag tittat på för mycket PlayhouseDisney med tösen :/
hahahah må hända ;) haha