Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 1005 ggr
djurskydd
0

Påverka zoohandeln!!

Jag vet att många med mig har stora problem med sättet djur hålls och sälja av djurbutiker runtom i landet. Jag har sammanställt en enkät som ni alla kan skriva ut - och sedan bege er till närmaste djurbutik och undersöka vilka förhållanden som föreligger! Tillsammans kan vi skapa en god överblick över hur reglerna kring zooverksamhet efterlevs!

Snälla bidra du också - för djurens bästa!!

Med vänliga hälsningar Jennie

Trin
0

Vilken smart ide :)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

emelie92
0

Jag kan tyvärr inte få upp filen, får ett felmeddelande.

fia-mia
0

Gud vad bra! Jag har tänkt skriva en artikel om olika djuraffärer osv till en skolgrej så det var toppen. Får jag använda din enkät då som komihåg?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

djurskydd
0

Självklart!

fia-mia
0

Tack!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

Vilken bra idé :) Jag känner inte för att gå runt som "inspektör" med enkäten i högsta hugg i djuraffären precis, men jag tänker gå dit när jag får tid och ta upp den lite diskret ur fickan *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

#0 Tänkte göra en artikel om djurhållning i djuraffär. Tänkte jämföa minst två djuraffärer via din enkät och tänkte intervjua personalen i minst en om såväl postitiva som negativa saker. Ni kan se resultatet sen om ni vill.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Creation
0

Bra! Jag tänker nog använda det till en butik jag tycker har tvivelaktig djurhållning. :-) Du tänker inte skriva in något om burmåtten då? För jag tror nog att det är en av de främsta djurskyddsstadgarna som många djuraffärer inte följer.

Tänkte på en sak bara:
"Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte störs i onödan av andra djur eller av människor. Minst en sida i ett förvaringsutrymme ska vara skyddad mot insyn."

Menas det att burarna ska stå mot ex. en vägg?

#2 Du kanske inte har adobe reader(som jag tror behövs för att läsa detta dokument)?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

Wow! Nu har jag att göra, med 4-5 olika butiker i min närhet. Jag undrar dock hur man gör med frågor som inte gäller alls på någon djuraffär? T ex har två av de butiker jag ska besöka inga reptiler alls. En annan har burar som har 60 cm höga kanter på buren som är heltäckande. För mig är det hemskt, djuren blir vettskrämda så fort man kollar över kanten. Men däremot störs de ju inte av vad som händer utanför förrän just då.

Tyvärr tror jag att många av de jag besöker komma ljuga om vissa grejer eller säga att "ja, men det här är bara för tillfället" och liknande, för de inser ju vilka frågor de bör göra si och andra så på. Kanske kan man skriva om frågorna på ett papper så de låter mer allmänna? Och sedan fylla i enkäten efter att de svarat.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

emelie92
0

#8 - Jag fick öpp den nu! :)

Mari
0

#9 Det är nog bara att hoppa över de frågorna och sedan kanske skriva lite på baksidan om vad för sorts djur som finns i butiken? Det skulle iaf jag göra :-) Kanske även skriva med hur många av varje djur det finns också. Kan var kul att veta

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

djurskydd
0

Det är bara att göra som ni känner för, lägg till grejer om ni vill - finns inga regler från min sida! Men jag uppskattar om jag får resultatet sedan.

Ang burmått - jag tror tyvärr att de flesta butiker faktiskt följer burmåtten. De tillåtna burmåtten är nämligen extremt små!! Ex ska två kaniner upp till 3 kg ha 0,25 kvm per kanin att röra sig på… det lämnar mycket att önska.. Jag bifogar djurskyddsmyndighetens föreskrifter, mot slutet av dokumentet finns lagliga burmåtten.

Creation
0

#12 De djuraffärer jag sett stoppar in flera marsvinsungar och kaninungar i samma 100x50-bur. T.ex. tre marsvin och en kanin. Detta ska väl lagligt sett betyda att de behöver en yta på 0,7 kvm(0,15*3 + 0,25*1), va? Det har de inte haft i de butiker jag sett.
Hamstrar, fåglar, gerbiler, visst, där följer de måtten. Men med marsvin och kaniner har jag sett flera som inte gör det.

Och då är det verkligen oacceptabelt små måttbestämmelser enligt mig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Saphir
0

Detta verkar jättebra verkligen! Tycker det är en jättesmart idé :D Skall gå till 2 zoobutiker jag känner till :)

Saphir
0

Skall nästa vecka åka till ett zoo i alingsås och göra denna undersökning :) Och på zooaffären där jag bor imorgon ev.! Rapporterar hur det gått ^^

Binajis
0

#11-12 Kanon! Tänkte att det kanske blir svårt för TS att framställa något resultat, men då vet jag precis hur jag ska göra :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

thildatessie
0

bra ide´! jag vet en i varberg som jag kan kolla :) men är det meningen att man ska fråga personalen eller kan man kryssa i själv? det man ser. är rädd att dem ska bli sura, och sen har dem ju kanske inte tid om det är många kunder…

fia-mia
0

Behöver man tillstånd av affären för att göra undersökningen?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

thildatessie
0

det undrar jag med :S

djurskydd
0

Nej man behöver inget tillstånd, det är ju bara ni som privatpersoner som gör detta för eget intresse. Jag tror inte att butikerna tar illa upp på något sätt, man kan ju säga att man gör det för ett skolarbete eller liknande om man vill ha en mer legitim anledning. Det är ju inte så att man går dit för att "attackera" butiken på något vis och är otrevlig - det finns säkert butikspersonal som uppskattar en kopia av formuläret då jag misstänker att många som jobbar i djurbutik inte känner till de regler som finns. Utbildningskrav finns bara för den som är ansvarig för butiken och det är ju inte säkert att den i sin tur utbildar den egna personalen. Blir personalen/ägaren väldigt defensiv och tar illa upp handlar detta förmodligen om att personen ifråga själv vet att reglerna inte efterlevs!

fia-mia
0

#20 Okej, tänkte kolla ändå. Vet nämligen en butik med otrevlig personal och där djuren bor i smutsiga glasburar osv så jag tror inte de blir så glada där.

MVH Mia (miisasphoto.tk)