Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3076 ggr
Linnet
0

Blocketmarsvin på djurmagazinet

Var på djurmagazinet i dag, kikade som vanligt på djuren och kände genast igen dom, Gabriella och Mimmi-Tuva, som jag sett i en annons på blocket. Trodde inte att dom tog emot vuxna djur, vet att dom knappt brukar vilja ta emot ungar heller från privatpersoner. Hoppas bara att dom inte särar på dom i alla fall, antar att dom alltid bott tillsammans, jag vet ju att djuraffärerna gärna säljer ensamma marsvin.

emelie92
0

Konstigt att de tog emot vuxna marsvin.. men är du säker att de var till salu? Vissa djuraffärer passar marsvin när ägarna reser bort etc :)

HLJB
0

Det låter lite knasigt tycker jag. Att de tar in från blocket om de inte knappt tar emot ungar. Men ägaren till de där honorna kanske lämnade in dem fär till försäljning sånt har jag sett tidigare.

FeliciaS
0

Usch då, hoppas bara de säljs tillsammans.

Är glad över att djuraffärsägaren där jag köpte mina grisar aldrig sålde ensamma marsvin i alla fall, och även om det var 10 år sedan verkar det inte ha skett någon jätteutveckling precis :/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Lynx76]
0

måste bara få gnälla lite… var inne på en djuraffär som jag brukar besöka då och då för att kolla på lite marsvin när jag nu inte kan ha egna, och då såg jag att de har börjat låsa dörren in till djuren för att det blir för mkt stress, ljud osv, vilket är jättebra givetvis. MEN… det sitter fortfarande kaniner och marsvin tillsammans i rätt små burar! Vad tänker de med? Gaaah jag kan inte formulera  mig nu för jag är så förbannad…

Linnet
0

Dom var ju i där dom har sina djur som är till försäljning, så dom hade nog lämnat in dom där för att dom inte ville ha kvar dom.

#4 Djurmagazinet här i Luleå har väl hyfsat stora utrymmen, bakom glasrutor, men även där brukar det sitta marsvin och kaniner tillsammans.

Arcticas
0

#0 Antar att det är djurmagazinet i Luleå du syftar på. När jag var in där sist så sökte de uppfödare som kunde leverera djur åt dem. De tyckte att transporterna blev för långa från den leverantör de har idag (grossist). Frågade också om de sålde ensamma marsvin och jag fick svaret att de alltid rekommenderade 2 st men kunde inte tvinga kunden att köpa två om de bara ville ha en.

Så…vad är bättre.
Att de köper in marsvinen från grossisten i södra Sverige med långa transporter som följd eller att de köper in djur från en lokal uppfödare?

Linnet
0

#6 Jo men givetvis tycker jag ju att det är jättebra om dom söker uppfödare på nära håll som kan leverera åt dom. Blev ju uppringd av dom för ca 2 år sen, dom hade sett min blocketannons och dom var i akut behov av marsvin, men då hade jag slut på ungar och jag är väl inte så jättesugen på att leverera dit, man vill ju gärna träffa köparna.

Angående att köpa bara ett marsvin, så har flera av mina köpare berättat att dom varit på Djurmagazinet och där har dom sagt att det är bättre med bara ett marsvin för att dom blir tamare då, men dom har kanske ändrat sig, detta var i somras som jag fick höra det.

Arcticas
0

Det var nog i höstas som jag var där sist. Det är ju otroligt dåligt om de rekommenderar ett marsvin! Tjejen jag pratade med var då helt medveten om att det var lag på att ha minst två.

Rafflan
0

Jag vet om djuraffär som ibland tar in vuxna djur från privat personer och sen säljer dem igen ;)

mickro
0

tycker det är dåligt att dom inte nekar köparen att bara köpa ett marsvin. det får man ju göra, när jag jobbade i zoobutik (hade bara fiskar) så kunde jag neka kunder om jag inte tyckte att dom kunde eller ville ta hand om sina fiskar på ett korrekt sätt.

man kan ju inte tvinga nån att köpa, men däremot neka.

Rafflan
0

#10 nej, men om ägaren dock har ett marsvin hemma efter att kompisen dog borde dem ju få köpa ett nytt, dock finns det ju ingen garanti att dem inte ljuger för att dem bara vill ha 1 marsvin. Dock saknas ju den garantien även när folk köper av uppfödare

Linnet
0

Mailade och frågade om det var hennes marsvin som fanns på djurmagazinet och fick svar nu.

Jodå det stämde och det var så att djurmagazinet ville ha dom för att få bäbisar, dom tänkte para dom. Hoppas bara att dom haft ungar tidigare för den ena var visst 2-3 år.

HLJB
0

#12 Var in på djurmagazinet för bara nån dag sedan och då hade dem bara ett marsvin, en av honorna från blocketannonsen. Den andra kanske var såld? Eller någonannanstans för att bli parad…

freddiie
0

Djurmagazinet här hemma har burar som är ungefär 80x40 med ett marsvin i. GIllar inte alls Djurmagazinet.

Denna kommentar har tagits bort.
Rafflan
0

#14 buren är iaf laglig, det är ju ett under i sig….

Kul att dem då kan bur måtten i l80 men inte lagen om att dem ska vara i par som står en bit upp i l80 :P

mickro
0

får zoo affärer avla på djur?? har hört och läst nånstans att det är olagligt… eller? :/

godisgrisen
0

#17 Ja de får föda upp djur i lokalerna men absolut inte i de ytrymmen som kunderna har tillgång till. Det är ganska vanligt med lite djuruppfödning på lagret.

Konstigt att butiken väljer att köpa två så fullvuxna honor till avel.

Linnet
0

#18 Det var tydligen så att en kompis till ägaren jobbade på djurmagazinet. Man får ju bara hoppas att dom haft ungar tidigare med tanke på att den ena var 2-3 år, eller så tänker dom bara para den som var yngre.

#13 det kanske var så att den andra var med en hane då, men gick den andra helt ensam då?

Lyan
0

Hör inte riktigt till tråden men djurmagasinet här har inga djur längre :-D :-D :-D

Linnet
0

#20 Man skulle ju önska att det var så överallt, att dom ex. hade uppfödare som dom kunde hänvisa till. Dom kan ju knappast tjäna några stora pengar på djurförsäljning, utan det är ju på tillbehören.

HLJB
0

Ja hon var helt ensam! En kanin i ett annat "fack" men inga andra marsvin!