Gör jag helt fel nu?
Jag ville så gärna att allt skulle funka med två burar. Men nu känns det som att ingen av marsvinen får så mycket tid som de förtjänar. Jag älskar alla mina marsvin så oerhört mycket, och även därför ville jag inte sälja nån från början. Honorna är helt underbara, och även hanarna. Men på nått sätt så har jag knutit starkast band till min hona Calvin. Även om jag har haft Elvis längre. Det bästa vore nog om ena gruppen flyttar. Det blir nog isåfall hanarna, för honorna (två av dem) flyttade hit för bara en månad sen, och sen har vi där Calvin, som…… jag vet inte, jag tycker om henne så himla mycket bara!. Såklart älskar jag mina hanar också, de är supermysiga, busiga & charmiga. Jag ville verkligen inte att det skulle bli såhär, och jag försöker verkligen att få allt att funka, men jag har haft mycket att göra på sista tiden och det kör bara ihop sig. De har inte fått nån golvtid på en vecka! Kanske är det inte alla som tycker det är mycket, men jag vill att de ska få det ofta!
Tycker ni jag gör helt fel om jag säljer dem? jag känner mig jättehemsk. Men jag vill bara deras bästa.

Du är absolut inte jättehemsk om du säljer hanarna! Men du kanske ska vänta några dagar till så du inte bara har "en dålig vecka", det har vi ju alla ibland. Det finns helt klart perioder då jag också känner att jag inte orkar med alla marsvinen, men det har alltid gått över några dagar senare.
Hoppas det ordnar sig till det bästa för dig.

Mmm det är bara det att jag har känt såhär de senaste typ 2-3 veckorna:/ Jag vill ju verkligen att alla ska få mycket tid, och jag har tänkt på detta ett tag nu. Först när honorna flyttade in till min hona Calvin och de fick en egen bur, kändes allt jättebra och det funkade även. Men några dagar senare så körde det ihop sig lite känns det som. Jag har dåligt samvete för att honorna får mer tid än hanarna, varför de får mer tid vet jag faktiskt inte riktigt:/ Kanske har jag ett starkare band till tjejerna, men mina grabbar är ju så underbara så allt känns så svårt, vill inte sälja.
Jag (som också ev ska sälja mina hanar) tycker inte alls att du gör fel så länge du är helt säker på din sak. Alla har rätt att ändra uppfattning, åsikt och tycke och smak så att säga. Jag tycker du ska sälja dina hanar o det är så DU känner! Lycka till! =)
Om du känner att du inte har tid för dem kanske det är bäst att de får flytta. Jag skulle ändå låtit det gå lite längre tid om du är tveksam. De har ju en stor bur så golvtiden tror jag de lider av att inte få lika ofta :) Nackdelen är väl att det kan vara svårt att hitta ett bra hem åt dem, där man vet att de får stanna utan att säljas vidare (uppdelade) eller likn.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror många har lite för stora krav på sig själva som marsvinsägare. Dina killar har det säkert jättebra jag är helt övertygad om det. Säkert får de mer uppmärksamhet av sin matte än de flesta marsvin i världen. Jag tror att det är du som vill vara en perfekt marsvinsmatte och känner att du inte räcker till. Personligen tror jag att du redan är en perfekt marsvinsmatte. Jag tycker inte du ska sälja dina små pärlor jag tror inte de får det bättre någon annanstans. Jag vet att det blev fler djur än du tänkt dig (vem har inte detta problem…hrm) och jag förstår att tiden du tänkt dig lägga ner på dina djur inte räcker till alla men det är säkert fullt tillräckligt. Att dina killar inte hinner få så mycket golvtid som du vill är nog inte så farligt när de har en så pass stor bur. Det är klart att det bara är du som kan veta hur du vill ha det men ge det lite mer betänketid men grubbla inte ihäl dig…

Jag håller helt med #5 om att du helt säkert är en jättabra matte ändå och att dina marsvin får mer tid än genomsnittet. Dessutom har du ju en ordentligt stor bur som de inte alls mår dåligt av att bo i på heltid, utan golvtid. Dessutom är det ju så att marsvin inte mår dåligt utan en massa keltid med husse och matte. De trivs bara bra ändå, så länge de har en tillräckligt stor bur och får ordentligt med mat, vilket du uppfyller =)
Men självklart är det ju du som måste känna. Känner du att du inte hinner eller inte vill (man får känna så också) ta hand om dem längre, så naturligtvis kan du sälja dem. Dock helst med buren så de får bo tillsammans (förhoppningsvis)

Tack jättemycket för allas snälla svar:) Ja kanske har jag väldigt höga krav på mig själv, men sån har jag alltid varit. För jag vill att mina djur ska ha det bästa liv de kan få. Sen så är det inte bara med golvtid, utan med kel också. De får inte lika mycket uppmärksamhet som de borde få (enligt mig) och jag skulle jättegärna se att de skulle få bli tamare. flickorna får mycket mera uppmärksamhet & det känns ju inte sådär jätteschyst. Somsagt har jag tänkt på detta en tid nu och blir det så att de får flytta så ska jag försöka hitta ett jättebra hem. Säljer dem bara tillsammans & om de nya ägaren/ägarna inte skulle ha kvar dem, ja då får de ju såklart komma tillbaka till mig & sen får man väl försöka hitta ett nytt hem igen. Jag tänker absolut inte sälja dem till nån & sen inte veta var de tar vägen. Jag har verkligen inte bråttom att sälja dem, utan tar det ett halvår innan jag hittar rätt hem, ja då får det ta sin tid. Sen i och med att de är 3 hanar måste de ju ha en stor bur också. Och det gör ju kanske inte saken lättare. För buren tänkte jag ha kvar nämligen, hmmm…. Men det ska väl ordna sig. Jag har bestämt mig nu, för det känns för mig väldigt hemskt att se mina killar vara bara i buren hela tiden. Det får bli så, men det får ta sin tid.
Förstår precis hur du tänker och känner!
Jag tycker inte du gör fel. Om du känner att du inte orkar/hinner ta hand om pojkarna kommer du bara må dåligt av det. Däremot kommer inte pojkarna må dåligt av att ha det som de har nu, de kan knappast få ett bättre hem :-)
Så det är inte marsvinens välmående det handlar om egentligen utan ditt :-) Du ska absolut inta ha dåligt samvete varken om du behåller dem och de inte får så mycket tid eller om du omplacerar dem.

#8 Skönt att bli förstådd ^^
#9 Ja så är det nog. Jag vet att de inte kanske inte mår så dåligt av att vara mest i buren, men för mig känns det inte bra alls.
Tack för alla svar! Mif är verkligen ett underbart forum, man kan få så mycket hjälp ^^