Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1066 ggr
Fridaaaa
0

Pälsen växer inte ut igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 18 december fick min sheltiehona ungar för första gången. Någon vecka efter födsel så började hennes päls bli tunnare och kortare. Innan hade hon jättetjock, lång päls som jag var tvugnen att klippa ganska ofta. Men när hon fick ungarna så tunnades den ut mer och mer och blev kortare, har  inte ens behövt borsta eller klippa det sedan december månad. Hon har päls men den är kort och tunn. Har badat henne i ett schampoo mot svamp men ingen skillnad. Vad kan det vara?

Kolla på bilden.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jejjas]
0

Går hon fortfarande med någon a ungarna? tycker de ser ut som om hon blivit ganska reält tuggad

HLJB
0

Min Daga har fått jättetunn päls och då vet jag inte helt säkert än att hon väntar smått…

Fridaaaa
0

#1 Nej sedan 1 vecka tillbaka har hon inte haft några ungar hos sig.

Tycker med det ser ut som om någon/några av ungarna har bitit på hennes päls men tycker inte att den har växt ut alls den här veckan som hon inte har haft ungar hos sig.

FeliciaS
0

Oj, hon har ju verkligen blivit korthårig :P Jag skulle också tro att hon blivit väldigt tuggad, eller kanske t.om. tuggat sig själv?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

Har inte sett henne tugga på sig själv däremot såg jag en av hanarna (ungarna) tugga på den vuxna hanens päls (när han & brodern flyttade ifrån mamman till en egen bur). Men hon har aldrig tuggat på sig själv innan och den andra honan har inte heller gjort det :/ Men det kanske tar tid för ´det att växa ut?

FeliciaS
0

#5 Okej, då är det säkert ungarna :P Jovisst tar det tid för pälsen att växa! På en vecka kan man inte se någon jättestor skillnad.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

Ok då behöver jag inte vara orolig då? För ungarna var med den andra honan också men hon är väldigt bestämd så hon puttade undan ungarna när dem var hos henne, och hon har all sin päls kvar nu när jag tänker efter… Hmm… troligtvis ungarna då:D Tack för alla svar:D

Myosotis
0

Det innebär en stor hormonomställning att få en kull ungar och det kan såklart påverka en massa funktioner i marsvinets kropp. Inklusive pälsen.

Jag vet att det är ganska vanligt att långhårshonor som fått kull(ar) aldrig får tillbaka samma pälskvalitet och täthet som de hade innan.

Lyan
0

Lilla Pyret som hon ser ut haha

Jag tror fortfarande att det är bebisarna som har lekt frisör, visserligen har jag haft honor som börjat tugga sig själv efter de har haft ungar men ingen i Pyrets närmaste släkt har tuggat, är ju bara Sweety som inte är utställningsavlad.

Som flera har sagt så kan det ta tid att växa ut speciellt efter att hon har haft ungar. När jag fick hem Flisan såg hon likadan ut fast hon hade inte ens tussarna bakom öronen :-)

Linnet
0

Min ena hona var alltid tuggad när hon hade ungar, tror hon gjorde det själv, även ungarna var ibland tuggade.

Har två sheltieblandisar, som haft ungar och dom ser numera nästan korthåriga ut, så även där har det tuggats en hel del, det tar nog ett tag innan pälsen växer ut.

Fridaaaa
0

#9 Mobba inte stackarn;) Hehe Tycker att hon är söt så:P hehe ^^ Slipper borsta lika ofta (hon gillar inte att bli borstad):P

#10 Okej inte helt omöjligt att det är någon av ungarna:D