Är det jag som tänker fel?
En snabb fråga.. Jag har varit & surfat bland olika uppfödare & sett att några parat olika raser.. Låt oss t.ex säga att jag parar en Sheltie med en Teddy, hälften liknar sheltien, hälften teddyn.. (brukar det förekomma att en bebis ser ut som båda?) , blir det inte.. blandraser då? För de skriver ju inte att en unge är Sheltie/Teddy utan bara något av det.. Eller är det jag som är virrig? :) Eller är det bara snack om päls när det gäller raser? #¤%& Jag fattar ingenting snart, nu blev allt rörigt. *skrattar*
Vissa raser som ser i stort sett likadana ut/bär på sådana anlag så att det blir antingen den ena eller andra rasen om man parar dem. Till exempel Crested + Self kan bli både Crested eller Self, samma sak med långhår ex. Sheltie + Coronet kan bli både Sheltie eller Coronet…
Jag är inte särskilt bra på genetik så att jag kan förklara varför det blir så, du fick en liten förenklad verision ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Om vi tar Peruaner t.ex, så paras de ibland med Alpacor, för det är egentligen samma "ras", bara det att Peruanen är släthårig & Alpacor krullhåriga. Det kan alltså bli två olika raser i kullarna då. Krulliga är Alpacor & släta Peruaner.
Om man parar Sheltie/Teddy har jag då aldrig hört att det blir två olika raser i kullarna, fast det kanske bara var ett påhittat exempel eller?:P

Ja det var bara en påhittat exempel. Är nämligen inte så insatt. Allt verkar så rörigt :)
Men tack för era svar! Nu verkar jag mer haj!

En snabb fråga till! Läste nu att Lunkarya finns även i Sheltie & Coronet, vad menas med det?

Teddy och rexanlaget är reccesivt, dvs. du kan aldrig få en teddy eller rex om du parar med en renrasig släthår eller sheltie, det behövs två anlag för att det ska bli teddy eller rex. Teddy och sheltie ger släthåriga ungar möjligen kan dom bli lite halvlånghåriga.
Lunkaryaanlaget är däremot dominant och syns även om det bara finns i enkel uppsättning.

Tack #5 :D
Det är väl en bedömningsfråga… :-) Man får väl kalla en ras vad man vill egentligen(bara den ser ut som den rasen och/eller en stamtavla fylld med samma/liknande ras).
En blandras är väl egentligen ett marsvin som inte passar in i någon "rasram", alltså kan släthåret i djuraffären lika gärna kallas för nonself. Men personligen tycker jag att man ska undvika att kalla ett marsvin för någon särskild ras ifall marsvinet saknar dokumenterad stam.
Men i genetiken är det recessiva och dominanta gener som inverkar på hur marsvinet ser ut i slutändan, som #5 nämnde.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det är en intressant läsning. Jag har ju hela tiden tänkt annorlunda så jag lär mig jätte massor nu ju! Vet ju inte riktigt hur jag ska förklara men jag har hela tiden sett self & nonself som samma ras, jag förstår inte varför den tvåfärgade har en egen ras? Samma med satin, för mig är det self satin, rörigt det blev nu :)
Haha, jag vill bara ändra på allt, ni tänker fel jag tänker rätt, vore sooo much easier då :D
Mmm.. som sagt, intressant :)
Jag tycker det kan vara lite fel att kalla ett strävhårigt marsvin från djuraffären för rex eller teddy, för att man inte kan veta vilket av raserna marsvinet är (om man inte testparar vill säga). Däremot ser jag inget fel i att kalla ett släthårigt enfärgat marsvin för self eller ett långhårigt med vågig päls samt virvel i pannan för merino. Det kan på något sätt inte vara så mycket annat…
Jag parade en nonselfhona med rexmamma och virvelpappa med en peruan och de fick bl a en strävhårig dotter. Henne kallar jag för rex(blandis) då hon inte kan vara något annat heller. Det beror på kan man säga. Som Creation sa så är det en bedömningsfråga.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#8 Det är väl för utställningssyfte; Delvis för att kunna kategorisera det lättare, men framför allt för att kunna utforma de olika rasernas bedömningssedlar. Det skulle bli så konstigt ifall enfärgade marsvin fick samma bedömningssedel som flerfärgade, då varianterna har helt olika krav/förutsättningar.
I aveln av enfärgade släthåriga marsvin(self) fokuserar man mer på typ och färgnyans, medan flerfärgade släthåriga marsvin(nonself) har störst fokus på teckning/färgfördelning och typ är inte alls lika viktig där.
Satin beror ju på en helt annan gen än den som vanliga släthår har, så den tycker jag är lika mycket egen ras som crested och alla andra raser. ;-) Där bedöms dessutom pälsens glans/pälskvalitét på ett annat sätt.
Så främst av allt beror det nog på utställningarna, att man ska kunna bedöma raserna på ett rättvist sätt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#10 Tack för ett jätte bra utvecklat svar! :D