Avmagrat marsvin!Hjälp!
Hej! Mitt marsvin Norpan är sjuk och jag vet inte vad det kan vara! Kanske finns ngn som kan hjälpa mig? Hon har alltid varit väldigt rund. På väldigt kort tid tappade hon jättemycket i vikt och satt och såg allmänt "burrig" ut. Hon var dålig i magen och jag tyckte hon såg svullen ut på könet.. Ev lite var?? Jag trodde att det kanske kunde vara livmoderinflammation eller ngt.. Såg även lite rött i urinen en gång. Jag var hos veterinären som inte visste riktigt vad det var, kanske urinvägsinfektion, hon kände över henne och satte in en antibiotikakur med baytril i 7dagar. Hon blev bättre under kuren, bättre i magen och hon såg inte svullen ut längre. Hon har hela tiden ätit själv, men jag handmatade henne med morotspure, extra c-vitamin, risavkok, dofilus yoghurt och uppblött pellets och hö. Hon började då gå upp i vikt och jag fick upp henne från 550 gram till 700 gram på ganska kort tid. Dock var hon forfarande mager. När antibiotikan nu är slut och jag inte handmatar längre (hon äter ju själv!!) går hon ner i vikt. Idag väger hon 540gram och jag vet inte vad jag ska göra!! Hon svälter ju ihjäl för mig! Hon är trots detta pigg, hon springer runt och pratar och grejar och äter.. Helst vill hon ju ha grönsaker men det ska man väll inte ge nu när hon är dålih i magen?? Men om jag tar bort allt utom hö är jag rädd att hon går ner ännu fortare?? Förstår att hon måste vara allvarligt sjuk men känner mig maktlös när inte veterinären vet! Är det vanligt att dom är pigga när dom mår dåligt?
Jag hade en hona här som fick urinsten, hon tappade mycket i vikt på kort tid, kissade blod (det blev värre och värre för varje dag), var dålig i magen och satt och burrade i ett hörn för det mesta. Flera gånger under dagen kunde hon dock piggna till och var uppe och åt, skuttade och verkade glad.
Hur gammal är din hona? Urinsten går att behandla, medicinering eller operation.
Svullet kön får dom när de brunstar, då kan de också bli lite kladdiga.
Hanna
tack för ditt svar! hon är 4år. Hur kollar jag att om det är urinsten? Röntgar man? Hon kanske brunstar samtidigt bara, man letar ju efter alla fel man hittar nu när hon är dålig.. Vad är det för medicinering? Det är vanligt att det kommer tillbaka va?
jag läste att man kan känna urinstenar och nu när jag känner så sitter det en kula som är nästan ärtstor precis innan urinöppningen! Mitt andra marsvin känns ju inte alls likadan där men hon är ju inte heller så mager. Jag vet inte om hon har kissat idag, men igår gjorde hon det.. Jag får försöka hitta en veterinär för är det en sten jag att det är riktigt akut. Hon är fortfarande pigg!
Ja, man röntgar för att se om där är en sten. Jag är osäker på vad det är man medicinerar med, min hona fick avlivas då hon hade så ont och var såpass gammal att en operation/behandling endast skulle dra ut på lidandet om den ens hjälpte. Risken är stor att stenen återbildas. Dock sa Creation härinne att när stenen kommer när marsvinet är såhär gammalt är risken mindre att den tillbakabildas när den är borta.
Hanna