Avelsfrågor igen (raser)
Nu måste jag fråga igen! Jag ställde en fråga tidigare som jag fick svar på, hittar dock inte tråden.
Jo det gällde olika rasparningar.
EXEMPEL
Sheltie + Coronet = Sheltie eller Coronet
Visst, det blir varken eller, ingen "blandis" men ungarna, räknas de inte som blandraser iallafall? Får man som uppfödare para så? Hur ser det ut i stamtavlorna?
Lunkarya + Sheltie = Lunkaryor? Eller?
Samma frågor här som ovan.. :)
Jag fyller nog på mer här sen, jag vill lära mig :)
Ett marsvin är den ras den ser ut att vara.
Sheltie+Coronet=Sheltie eller Coronett, ja precis för de blir ju långhåriga och helt renrasiga när man parar dem. Antingen får de coronet(virvel) ipannan och är då Coronett eller inte och är då Sheltie.
Lunkarya+Sheltie=är inte lika självklart att det blir någon ras. Lunkaryans sträva päls är ett domonant anlag, så den sortens päls får de troligen men en Lunkarya ska också ha två höftrosetter så pälsen växer framåt. Det är också dominant men det är inte säkert att de dyker och på rätt plats. Om det blir en unge med lunkapäls men som saknar rosetter kallas de Lunkarya-sheltie och är väl en blandras men används ibland i lunkaavel för att förlänga pälsen (tror jag ingen långhårsexpert). Den här korsningen kan också ge rena Lunkaryor men hur det är med deras pälskvalitet vet inte jag riktigt.