Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4668 ggr
Chieko
0

Odling på G =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har idag börjat odla havre och morotsblast. Får se hur lång tid det tar innan det är klart att ge marsvinen, håller er uppdaterade!

Om andra har odlingar/börjar odla: lägg gärna upp bilder på utvecklingen här!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Marsvinlove
0

Vi har ju gård så mamma håller på att förodla paprika just nu. Sen snart blir det till att förodla tomat, gurka, majs, melon m.m. som varje år. Växterna som t.ex morötterna & broccoli sår vi direkt i grönsakslandet sen. Kan lägga in bild på paprikorna sen när de börjat gro:)

Chieko
0

#1 Gör det! Odlar du något speciellt till marsvinen eller är det till hela familjen?

Jag har även tagit in lite blåbärsris nu i en vas, det är grönt och fint och när de fått lite blad får marsvinen dem med =)

/Karin

Marsvinlove
0

#2 Vi odlar alla grönsaker till oss & marsvinen får ju såklart också av det, alltså: majs,gurka,paprika,tomat,broccoli,sallad,ärtor,potatis,morötter,dill,kål rödbetor,jordgubbar & massa mera. I trädgårdsland/åkrar & växthus:) Hade tänkt odla lite sallad nu på vintern i kruka också till marsvinen, ska inhandla frön snart:)

thildatessie
0

åh vad mysigt det låter! Förvånad kanske med testar :):)

Abico
0

Allt jag försöker odla tycks ha en tendens att dö ;)
Men jag har funderat på att så lite havre någon dag här… Vi får väl se hur det går *s*

Hanna 

thildatessie
0

lycka till då! hehe Skrattande

Marsvinlove
0

#5 Haha, ja det är inte alltid så lätt;) Men jag har ju grejat med odling & så sen jag var liten så det kan jag iaf;) Mammsen min är ju en riktigt grönsaksmarodör så jag har väl fått "ärva" lite gröna fingrar från henne:P

thildatessie
0

haha ja får ju hoppas det Skrattande lägg upp bilder sen?

Abico
0

#7 - Haha ;) Både jag och min mor tror att vi är rätt bra på växter men vår, till bredden fyllda med gamla döda blommor och dylikt, kompost vittnar om annat. De enda krukväxter som överlever här hemma är "gröna-blad-växter" som behöver vattnas typ. aldrig, orkidéerna i köket som inte vill ha så mycket vatten och pelagoniorna på mitt rum i vilkas krukor jag brukar tömma marsvinens vattenflaskor innan jag fyller på med nytt vatten ;P

Hanna 

Marsvinlove
0

#9 haha, ja va smart att tömma vattenflaskorna i blomkrukorna, då glömmer man ju inte bort att vattna ju!:) Köp er en kaktus om ni vill ha nått lättskött, min syster fick en sån för hon lyckas döda varenda växt som kommer i hennes väg;P Tror inte hon vattnat kaktusen på flera månader nu och den mår fin fint;)

Abico
0

#10 - Jo, det var smart men nu har jag så många vattenflaskorna att jag dränker mina stackars blommor ;) Jag måste skaffa fler så att det blir lagom många i förhållande till vattenflaskorna…

Hanna 

Marsvinlove
0

#11 Ja då får du väl köpa flera då;)

Chieko
0

#11 Ställ dina planteringar på samma ställe då så kanske de får lite vatten också ;) Själv har jag dem i mitt sovrumsfönster, och jag har i stort sett alltid en vattenflaska på nattduksbordet så ser jag att det är torrt finns det alltid vatten nära.

/Karin

thildatessie
0

Haha vi gör samma. jag vattnar med blommorna när jag byter vatten :)

godisgrisen
0

Vad bra att du påminde mig! Odla morotsblast hade jag ju tänkt göra i vinter men helt glömt det. Nu ska odlas!

Abico
0

Det funkar alltså att odla morotsblast på det viset?

Hanna 

Chieko
0

Jag hittade tidigare trådar om det på kanin.ifokus så det borde det göra! Man kan se om man har några äldre där det har böörjat växa lite redan, men jag tror det går utan det med.

/Karin

FeliciaS
0

Jag brukar grodda alfalfagroddar ibland :) Borde bli bättre på havregräs, har en stor påse helhavre. På sommaren odlar vi div. grönsaker ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chieko
0

Min morotsblast har på två (2!) dagar vuxit synligt samt blivit grön istället för gul. Skott på alla 5 nu. Klart roligaste att odla eftersom det går så fort!

Märkte också häromdan att mina blåbärsgrenar dricker mer än marsvinen… Skar nya snitt på dem nu, tror de hann torka…

Lägger upp bilder nån dag när jag orkat hämta kameran från TVrummet… =P

/Karin

Marsvinlove
0

#19 Jaså så det går såpass fort? Då ska jag nog testa själv snart tror jag:)

Paprikorna tar god tid på sig iaf. Men visste jag ju redan. Paprikorna är ju inte bara till marsvinen heller.  De är föresten lila paprikor som gäller detta år för oss. Ska bli intressant:P Vi har även inhandlat en ny sorts gurka: djungelgurkor, de är jättesmå, ungefär lika långa som en tumme men rätt tjocka. Då kan man ju alltid ge en vardera till marsvinen av dem:P De ska också förodlas så småningom:)

Chieko
0

#20 Coolt! Det måste du lägga upp och visa när det blir dags. Tyvärr krävs det en del för att man ska lyckas med sånt, vi har varken växthus eller någon bra plats ute att plantera på, fel jord och dåligt med plats. Däremot funderar jag på att odla morot i hink. Går det med potatis går det väl med morot =D

/Karin

Marsvinlove
0

#21 Ja det kan jag ju göra:) Morot funkar fint att odla i hink:)

Chieko
0

Efter 2½ vecka ser min havre ut såhär!
Upptäckte att man borde sått den tätare, hade nog inte varit några problem.

/Karin

Chieko
0

Och såhär ser den ut när den har stått nere hos marsvinen någon minut ;)

/Karin

Chieko
0

Och efter lika lång tid (2½ vecka) ser morötterna ut såhär.

Efter att de fått beta av blast/havregräs har jag satt tillbaka växterna, de kommer igen med lite nytt vatten!

/Karin

Marsvinlove
0

Det verkade tycka det var gott:) Ja man kan ha massor med havrefrön bredvid varann, de behöver nästan inte änns mellanrum mellan sig.

Paprikorna har precis börjat komma upp lite, kan ta bild strax:)

FeliciaS
0

Smart, jag ska också göra sådär med morötternas toppar ;) Och som sagt, havren ligger bara utan nytta. Måste se till att så snart O.o

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

Jag har en tendens att ta död på allt i växtform, där av har vi bara plastväxter från IKEA hemma -.-
Men krasse och alfalfagroddar - det är på min nivå de haha :D

Frågan är bara om marsvin tycker detta är mumsigt - nån som provat att ge detta? :)

[Jessica-B]
0

Jo förresten… jag testade att plantera popcornkärnor i balkonglådorna förra sommaren haha, och de visade sig bli enormt höga strån som skymde insynen precis lagomt ;)

Undra fall det är aptitligt på tallriken för marsvin : o ?
De såg ganska gott ut i alla fall haha xD

Marsvinlove
0

#29 Har aldrig gett mina grisar majsplantorna, men jag tror att de kan vara ganska vassa, de kanske kan skära sig i munnen? Fast jag vet inte riktigt.

[Jessica-B]
0

#30 Minns dom inte som vassa. Du får prova nån gång, dom växer upp jättesnabbt med lite sol :)

Marsvinlove
0

#31 Ja vi kommer ju odla majs i år så vi får se:)

Marsvinlove
0

Här är två av paprikorna som har börjat komma upp:) De blir vanliga paprikor också, dessa blir lila.

Marsvinlove
0

Sen är det den ända salladen som har kommit upp änsålänge:P