Agoutis blir enfärgade?
Jag vet inte om jag ställt frågan förut och glömt svaret, men det här är i alla fall något jag funderat länge på…
På agoutilånghår växer det ju inte ut någon mer agoutitickning efter den de föds med. Då måste väl detta också gälla för korthåriga marsvin? Att efter ett agoutihårstrå ryckts ut, så växer det inte ut något nytt agoutihårstrå igen där.
Så om en ex. goldenagouti fått päls bortryckt eller liknande, kommer det att växa ut svart päls där? För det är ju basfärgen, den färg som hade vuxit ut på en långhårig agouti. Borde inte det betyda att korthåriga agoutis blir mer och mer enfärgade efter åren? Marsvinet fäller ju en hel del päls.
Sen när det kommer till att trimma agoutimarsvin - det kan väl inte vara så bra då, om man vill ställa ut? För då trimmar man ju bort agoutihåren?
Det låter lika konstigt och dumt i mitt huvud som det är skrivet här i tråden. ;) Men min hjärna kan inte komma på någon riktig lösning. För nog har jag sett äldre agoutis…
Någon som har några kunskaper/erfarenheter i ämnet?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vanliga släthårsagoutisar får nya agoutistrån iallafall och har samma färg när de blir äldre. Det måste väl gälla för långhår också? Bara det att man ofta klipper topparna på äldre långhår och då försvinner den randade stråändan. Så är det väl?

#1 Jag tror som du, på långhåren nöts väl topparna, så att tickningen försvinner och dom ser svarta ut. Men nog måste det väl växa ut agoutistrån när det kommer nya, det vore ju konstigt annars.
Jag kom nu på att det kanske inte är riktigt jämförbart; att klippa och att rycka ut.
Det är nog där felet i min tanke sitter. Hade man ryckt ut hår på ett långhår växer det väl antagligen ut ett nytt, tickat hårstrå, bara att det inte syns i mängden. Fast eftersom marsvin ofta fäller päls känns det fortfarande lite konstigt att det inte syns mer på långhår. Jaja…
Ibland tänker man lite för snabbt innan man uttrycker sig. ;-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
På långhåren växer det ut agoutistrån igen, syns tydligt på tappade nackar och ny päls där det funnits ett sår eller pälsen blivit bortsliten. Men eftersom långhåren inte ska fälla sin päls syns det inte så bra då topparna försvinner.

Långhår som av någon anledning tappar delar av sin päls får nya tyckade hårstrån, predis som korthåren. Tydligast är det på mina lunkaryahonor. En del av dem fäller ur rejält när de haft en kull och "blir som nya" när pälsarna börjar växa igen.
Även "ett gammalt hår" som till synes inte har kvar topparna är inte helt svart (eller choklad, eller lilac) faktiskt på långhåren, utan det syns i alla fall att de är agouti. En lemonagouti tex är lite "utspädd" i creme även i det svarta om ni förstår vad jag menar. Dessutom färgavlar vi inte så strikt i Sverige på långhår, och därför kan färger vara lite väl "dassiga" kanske. Annat är det i Tyskland. Jag har dreglat mången gång över deras underbart vackra peruaner…