Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3366 ggr
Lyan
0

Vad har jag gjort!

Jag fixade med marsvinen ikväll, badade och klippte. Tänkte att jag skulle bara ta Lisen också trots att jag började bli trött. När jag klippte henne märkte jag att det hade blivit ett hack i saxen, tänkte att jag får köpa en ny innan jag klipper resten. Men ändå fortsatte jag att klippa Lisen, jag tänkte att det är så lite kvar så jag fortsätter. När jag skulle klippa runt könet och framåt magen pep hon till. Jag klippte av halva hennes tutte! Gråter. Hur kunde jag vara så dum!!! Jag visste att jag var trött och att det var hack i saxen och att jag inte hade så stor koll på Lisen när jag var trött! Varför fortsatte jag för?! Har så fruktansvärt dåligt samvete, jag borde inte få ha djur om jag har så dåligt omdömme! Stackars Lisen Gråter. Vad ska jag göra! Jag känner mig så fruktansvärd, hur kunde jag göra så mot henne Gråter

HLJB
0

Men inte ska du klanka ner på dig själv på de där viset heller. *frivillig tröstkram* Du gjorde det inte med flit det är jag säker på men jag förstår också att de är lätt att ta på sig skuld ändå tyvärr…

Blöder det mkt? För om de inte slutar måste du kanske till en vett men det behöver jag egentligen inte skriva för de säger ju sig självt.

Kanske går det att stoppa blödningen (antar att det blöder) med sånt där medel som man kan sätta på klor som blöder.

Det blir nog bra och var inte så hårt mot dig själv!

Lyan
0

Det blöder inte mycket, ungefär som när man klipper i pulpan men ändå! Stackars lilla Lisen Gråter

Jag vet att det var en olycka men jag känner mig hemsk! Jag visste ju att jag var trött, att Lisen sprattlade och att det var ett hack i saxen som gjorde att den gjorde ryck när jag klippte. Jag bara känner att hur kan jag vara så dum Gråter

[WeepingWillow]
0

Det var ju inte meningen, sånt som händer. Har dom mycket päls är det inte lätt att se. Finns ju såna som blir klippta i örat när dom går till frisören.

Dom brukar ju oftast låta mer än vad det gör ont. Jag råkade klippa in i pulpan på alla klorna på Michelles ena framtass nyligen så det blödde lite grann, det var också klantigt men definitivt inte meningen (hon är så snäll, hon lät inte ett knyst). Det blir nog bra ska du se :) Lisen förlåter dig snabbt, det gör dom små liven :)

godisgrisen
0

Oj vad jobbigt! Men du siktade ju inte på tutten och det läker säkert fort. Det är nog mer synd om dig. Det var en olycka som kan hända vem som helst. Det enda långhår jag haft sparkade som en galning efter saxen varje gång hon skulle klippas jag är fortfarande förvånad att jag aldrig skadade henne. Det måste ju hända då och då.

Jag har en kompis som hade en Old English Sheepdog som han råkade klippa av jumskvecket på. Hon var inte det minsta förlåtande husse fick aldrig klippa henne igen. Marsvin brukar inte ta sånna saker lika hårt du är säker förlåten.

Lyan
0

Hon pep bara till lite grand så jag trodde att jag bara hade luggat henne. Idag såg det fint ut så det kommer nog läka på bara någon dag. Lisen verkade inte allt för medtagen, jag såg henne inte kuta omkring, men och andra sidan var hon rätt nyvaken.

Jag vet att det var en olycka men jag känner ändå att det är principen. Man klipper inta av sina marsvins tuttar, hur mycket olycka det än är Gråter. När jag kollade idag såg jag att det är nästan 2/3 som fattas Gråter.

Jag hade tänkt ta en kull ungar på henne också för hon är så fin! Så där får jag ett kännbart straff för Lisen är den enda jag har kvar på just den linjen och nu går det inte att ta ungar på henne.

HLJB
0

#5 Varför skulle det inte gå att ta en kull efter henne? Hon har ju iaf ena spenen kvar och den andra kan ju kanske fungera ändå…

Förstår att du känner som du beskriver. Jag kände mig lika dum när jag klippte Daga i ena klon när jag skulle klippa med vanlig sax under mage och baki rumpan. Men sånt går över. =)

shintaida
0

Fy sjutton så hemskt! Vad ONT det måste ha gjort på stackars marsvinet!

Ja, nu vet Du att Du måste vara alert och ha en bra sax nästa gång. Flört

Athia
0

Uj stackars liten, men olyckor händer så lätt så var inte för hård mot dig själv.

Tanken dök faktiskt upp hos mig.. 'Undrar om är tänkt för avel och hur går det i så fall med bara en spene' :S

Tror inte jag skulle riskera det, 1-2 ungar skulle hon väl klara men om hon får en större kull lär dom behöva hjälp med maten?

Aristarcos
0

Aj då, hoppas allt går bra ändå, rådgör med någon veterinär om det kan funka iallafall med att avla på henne..

Fridaaaa
0

AJdå :( Men det är sånt som händer! Klandra inte dig själv! Tänker på dig *tröstkramar* :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tjorve
0

en anledning att inte ta kull, bra tycker jag

Lyan
0

Visst det kan kanske funka med en spene, men tänk om det blir sådan ärrbildning att det tar tvärstopp, har sett marsvin med mjölkstockning och det gör fruktansvärt ont, vill inte ens tänka på hur ont det hade gjort utan att det har någonstans att ta vägen överhuvudtaget.

Så det blir inga ungar. Sedan kom jag på en sak till, Lisen är satinbärare, ännu större anledning att inte ta några ungar Rynkar på näsan. Men det känns väldigt tråkigt för jag har ingen efter hennes pappa och han är död Gråter.

Visserligen är Betty släkt med Gabriel men det är på så långt och komplicerat håll så det är så uppblandat.

FeliciaS
0

Oh, hjälp - vad läskigt! Jag hade nog svimmat *s* Största försiktighet gäller när man hanterar sina djur :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Siimon
0

oj det låter inte bra :S

Dock händer ofta små olyckor. Har hänt flera gånger när jag skulle lägga ner mina marsvin i buren så började dom sprattla så mycket så att jag tappat dom. Och det var från typ 40 cm höjd.

Du ska inte klandra dig själv. Sånt här händer så lätt (:

Aristarcos
0

BTW har jag för mig att jag mjölkat kor som har haft spenen av ;) så funkar det på kor borde det funka för andra, beroende på vad som fattas..

chriisse
0

Jag har också mjölkat kor med trasiga spenar, senast idag faktiskt.

[findusen]
0

vet inte om någon skrivit det men dom små kan nog gnaga rätt hårt på spenarna, så smärtan var nog inte så farlig skulle jag tro :)

Lyan
0

Jag har kollat henne noga hela tiden och det är nästan läkt redan Förvånad. Hon verkar inte bry sig alls ens om jag pillar på den, snacka om att vara smärttålig. Vill inte ens tänka mig hur det känns…

Jag kommer verkligen vara försiktig i fortsättningen! Har köpt en ny sax nu som inte hakar upp sig.

thildatessie
0

#18 det var ju bra då! :) men var försiktig, olyckor händer lätt. i början när mina var ännu mer otama än nu så hände det någon gång att jag tappade Tessie eftersom hon sprattlade så mycket för att hon var ivrig för att komma in i buren så jag tappade henne, dock inte så högt men man blir ju alltid rädd när sånthär händer!

P.S ;) bra med ny sax! Skrattande

[findusen]
0

#19 jag hade ett "hoppigt" marsvin när jag var yngre, hon hoppade bland annat upp ur badkaret(!!!!!) och en gång när jag skulle sätta in henne i buren tog hon ett skutt ur min famn men missade buren och hoppade rakt in i en garderob som stod bredvid, hon blev inte skadad men det var en rejäl smäll sen ett fall på en meter ner!

Fridaaaa
0

Ett av mina marsvin (en unge) hoppar upp på boet dem har och försöker ta sig ut ibland haha ^^:P Den kan verkligen hoppa:P

Lyan
0

För några år sedan hade jag en liten unge som tog ett skutt när jag skulle sätta ner honom, han ramlade knappt 30cm men bröt sitt ena framben rätt av :-( Fick spjäla det och efter syntes ingenting, man kunde känna lite skrovel ett par månader efter.

Han är son till Mys och pappa till Honey :-D

Fridaaaa
0

Omöjlig? Eller detta är ett annat marsvin? För Omöjlig tog sig ju ut överallt:P

Lyan
0

#23 Omöjlig bara rymde, han hoppade aldrig rätt ut så, eller ja, det hade han säkert gjort om jag inte höll hårt i honom. Däremot hoppade han nästan en halvmeter höga burväggar.

Den som bröt benet heter Ludde, han bor uppåt Kalmar nu.

Fridaaaa
0

Jaha okej :) För jag vet att du sa att han var rent omöjligt hehe ^^

thildatessie
0

#20 joo det känns bra när man får höra att det inte bara är jag som gör misstag, olyckor händer ju lätt, man får så dåligt samvete och känner sig som världens värsta marsvinsägare..

[findusen]
0

#26 det är modigt att skriva ut sina misstag såhär och även om man känner sig värdelös kan det ju kännsas skönt att höra om andras misstag ;)

godisgrisen
0

#27 Ja precis hur många gånger har man inte klippt blod när man klipper klorna? Jag är tyvärr expert på det. I förrgår när jag klippte klor på alla (pust) grisarna gick det rätt bra bara några enstaka blod klor och det var pyttelite men Poppy ryckte åt sig sin tass när jag skulle klippa av en förårdnad så den slets av. Fy vad det blödde! Stackars Poppy. Fast tassen ser riktigt fin ut nu och hon verkar klara sig från infektion.

thildatessie
0

ja

Lyan
0

Det är skönt att inte vara ensam om olyckor med tottarna men det känns ändå hemskt var gång man klipper i pulpan eller tappar dem :-(

Lisen är så gott som återställd :-D Det enda som syns är att ena tutten är lite kortare än den andra.

thildatessie
0

#30 så bra! jag har som tur är alldrig klippt i pulpan, änn..