Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1490 ggr
Marsvinlove
0

Risk för bråk längre fram?

Mina hanar som jag tänkte sälja, Elvis, Coffee & Baileys. Ja Elvis & Baileys har på senaste dagarna inte velat komma överens. Elvis jagar honom & hackar tänder medans Baileys mopsar sig. Nu har Baileys även en pälstuss mindre på sidan:/ Är jobbigt att vakna på morgonen & höra hur de jagar varnann & hackar tänder. Tror ni det blir värre när Baileys blir äldre? Han är uppenbarligen väldigt dominant då han kurrar & vickar på rumpan väldigt mycket, samt att han och Elvis som också är dominant inte vill vara tillsammans, utan tjafsar hela tiden. Räcker med att Baileys försöker gå in i samma hus som Elvis. De är uppenbarligen stressade av varann. Coffee har stor respekt för Elvis och gillar inte när de två bråkar. Han håller sig utanför när de håller på. Detta känns inte bra & jag tänkte att det kanske är det bästa om bara Baileys får flytta.

På senaste tiden har jag även tänkt på vad ni skrev till mig i förra tråden om att jag nog är en jättebra marsvinsägare & att jag ställer väldigt höga krav på mig själv. Jag har börjat inse att mina grisar har det nog trots allt jättebra, och det känns skönt. Om bara Baileys säljs vill jag gärna ha kvar mina andra två killar! Allt börjar kännas lättare nu på nått sätt, och jag vill verkligen inte sälja främst min Elvis. Jag skulle sakna honom så otroligt mycket! Tror jag skulle få ihop det på ett bra sätt nu:) men då måste jag hitta ett bra hem till Baileys också, men det ska nog gå bra:)

Creation
0

Hur gammal är Baileys nu? Det är ganska vanligt att det blir problem med att ha tre hanar ihop när den tredje hanen blir över ca 6 månader gammal, tyvärr.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Marsvinlove
0

Han blir tre månader nästa vecka. Hmm det lät ju inte så bra:/ Eftersom han och Elvis börjat strula redan nu så blir det antagligen inte bättre senare då:S Äsch då, varför kan han inte vara som sin brorsa som inte är dominant överhuvudtaget?:/

summergirl92
0

det är ganska vanligt att hanar inte kommer överrens även om dom sku vara bröder men det finns hanar som går bra ihop .

marsvinlove jag hade samma problem då jag hade marsvin men till slut hamna jag lägga båda i skilda burar  .(hade två  hanar)

FeliciaS
0

Om det bara har pågått i dagar skulle jag inte oroa mig. Det är inte konstigt att Elvis bråkar med sina söner (eller någon av dem) när de är i den åldern som de är.

Du kanske kan kastrera Elvis och sälja sönerna?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

#3 Ja det vet jag:/ Jag har alltså 3 hanar ihop, försöker få det att funka & det har det gjort hittils men nu börjar det gå dåligt. De borde ju kunna samsas ganska bra för de har en 200x80 bokhyllebur men nehep de vill inte. Har haft bara två hanar förut också, och det funkade. Kan ju vara svårt att ha tre ihop och jag ville så gärna testa och hoppas på det, men det kanske inte håller då. Honorna är betydligt enklare på det sättet, de bor i en mycket mindre bur och småtjafsar lite emellanåt bara som honor brukar göra. Annars funkar de fint ihop.

Marsvinlove
0

#4 Det har jag ju övervägt för ett tag sen. Men jag vet inte om jag vill riskera min lilla pälskling, vet ingen ålder på honom heller & han är i lite dålig kondition just nu. Nån bra klinik finns det inte jättenära heller. Men det skulle vara perfekt… Hmm kanske kan överväga det lite grann igen, kanske kan jag övertala mina föräldrar att åka en bit till en bra klinik, pengar har jag som jag sparat själv, hmmm.

FeliciaS
0

#5 Eftersom de två yngsta är födda hos dig och uppvuxna tillsammans samt flyttade till sin pappa såpass tidigt så har de väldigt bra förutsättningar för att samsas och bo ihop som vuxna. Dessutom har de ju gott om plats. Det hänger förstås mycket på personligheten också, men jag tycker inte du behöver vara så tveksam till att de inte går att ha ihop senare :) Positivt tänkande lönar sig ^^

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#7 Mm ja positiv ska man va det har du rätt i ^^

Creation
0

Vart bor du? Mälarens smådjursklinik ska ha en av de bästa marsvinsveterinärerna i Sverige. :-) Kolla upp den!

Marsvinlove
0

#9 Jag bor i lövstabruk. Har varit inne där förut och kollat, men mina föräldrar ville inte åka då. Kanske kan jag tvinga dem, Mälarens verkar så kunniga;) Annars har jag en annan i Uppsala jag ska kolla upp:)

Håll tummarna för att det blir kastrering!

Marsvinlove
0

Jippi! Det blir kastrering hos Mälarens!:D Mina föräldrar gick med på det tillslut:) Vi beställer en tid imorrn, ska försöka få det till nästa vecka, för då har jag sportlov:)

Creation
0

#11 Hoppas verkligen att det går bra med allt då! :-) Hur mycket kostar kastrering hos Mälarens?

[WeepingWillow]
0

Vem ska du kastrera? :) Ska dom andra säljas då eller behåller du 2 killar i en bur o den kastrerade me tjejerna?

FeliciaS
0

#11 Så skönt :) Hoppas att allt går bra med honom, vi håller tummarna.

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#12 Tack ^^ Öh jag vet faktiskt inte, har mejlat och frågat men inte fått nå svar än. Men det spelar ingen roll om det så kostar 500:- eller 1000:- Hoppas allt går bra ja med, ska beställa hem Critical Care (eller om nu inte Mälarens har det, ska fråga) för säkerhetskull då det inte finns i närheten direkt:)

Jag är superglad nu!:P Hoppas verkligen vi kan få in det nästa vecka, så jag har sportlov så jag kan hålla koll på gubben:)

Marsvinlove
0

#13 Elvis, de andra två kommer nog att säljas… tror jag iaf. Det återstår att se. För det är min lilla Elvis som jag verkligen inte vill sälja, han är min lilla mysgubbe ^^ Åh nu får han bo kvar, och leva lyxliv med tjejeorna:)

#14 Ja det är jätteskönt, Tack ^^

[WeepingWillow]
0

#16 Vad kul för dig :) och kul för Elvis, då får han återse sin gamla kompis också ^^ Hoppas allt går finfint. Lycka till!

Marsvinlove
0

#17 Tack tack:) Det känns super:) Och ja han får träffa sin gamla kompis, eller snarare fru;)

Lyan
0

Vad kul att det verkar ordna sig :-D

Jag bara funderar lite… Det kanske är bäst att kastrera Baileys? Om de andra går ihop menar jag. Fast om du ska sälja två så är det ju jätteroligt för Elvis att bo hos töserna.

Marsvinlove
0

#19 Det är bara det att Elvis har jag haft i 1,5 år medans jag har haft Baileys i 3 mån:P Det skulle kännas så svårt att skiljas från honom, jag har inte mått så bra vid tanken att han kommer att flytta så nu är jag jättelycklig:D Bröderna går förövrigt mycket bra ihop. Det är bara mellan Baileys & Elvis det är tjafs.

Lyan
0

#20 Ok, jag tänkte annars att du pratade om att sälja Baileys och ha kvar Elvis och Coffee. Om du hade bstämt dig för att du ville behålla alla så tänkte jag att det hade varit bäst att kastrera bråkstaken :-)

Men då fattar jag hur du menar :-)

Marsvinlove
0

#21 Ok förstår:)

Nu har vi bokat tid nästa (inte imorrn) Torsdag:) Kastreringen kostar 750 kr och så ska jag köpa Critical Care därifrån också, för säkerhets skull. Va häligt det känns ^^ Klart jag är lite orolig också men det ska nog gå bra, Mälarens är ju väldigt kunniga så jag får helt enkelt lita på dem:P

elin85
0

#22 Så roligt att du har kommit fram till ett beslut =) Det blir nog jättebra! Du får hålla oss uppdaterade med hur allt går för dig =)

Marsvinlove
0

#23 Ja det känns väldigt bra, allt har ju kännts lite rörigt på sistone men nu ska det bli ordning igen:P Klart jag håller er uppdaterade:)

Critical Care sålde de ju som sagt, och en påse kostar 170:- Fast det finns även i mindre pack för 30:- styck.

Vi har även inhandlat handukar som han ska få gå på ett tag. Hade tänkt ha tidningspapper under. Blir till att byta varje dag så det håller sig rent. Det står ju även på hemsidan att man ska tillbaka och ta bort stygnen, men hon som vi pratade med sa att det inte behövs, de är självupplösande ändå.

Så ungefär hela detta går väl på ca 1000:- om man räknar med kastreringen, stödmatningsaker, handukar och lite till. Frakten står mina föräldrar för, men hur mycket det kostar vet jag inte:P

Tror jag tar & startar en ny tråd om detta sen när det börjar närma sig, nu hoppas jag bara att allt går bra:)

FeliciaS
0

#24 Min hane gick också på handdukar när han var nykastrerad, vilket funkade bra, och behövde inte heller få stygnen borttagna ;) Jag satte dessutom ihop höet så att det inte låg massa överallt och ev. fastna.

Det får du göra, så slipper vi skjuta iväg alltför långt ifrån ämnet ^^

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#25 Ok, det låter bra ^^  Ja, jag startar ny tråd när de börjar närma sig då, så får jag väl upptadera där lite då & då:)

Och kliniken är ju väldigt bra, så det känns tryggt att lämna min lilla gubbe där ^^ Han har föressten precis fått ett litet "rumpbad" eller "talgkörtelbad". Han hade samlat på sig massa talg:S Men nu är han ren:)