teddy som tappar päls
Köpte för ett tag sedan en ny väldigt fin avelshane av en välrennomerad uppfödare. När man gör det förväntar man ju sig en frisk fin hane. När jag fick honom hade han öronsvamp och äggskalsöga, inget som uppfödaren upplyst om och jag blev självklart bestört.
Han hade då också (som de upplyste om) skavsår på ena benet där det var ett jack i pälsen för att han legat mot vattenflaskan. Nu har han tappat all päls där i storlek med två femkronor.
Min fråga är vad detta kan vara? Han kliar sig inte, det är inga sår eller utslag och inte flgara det heller. Någon som vet vad det kan vara?
Jag är lite okunning om sjukdomar och sånt.. Men kan det vara Ringorm?
Usch då :( Vilken otur både för dig och marsvinet.
Hur länge har han varit pälslös där? Bara ett kort tag? Det första jag kommer att tänka på är svamp.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vet inte vad det kan vara,men hade det varit jag
som köpt hanen som avelshane,så hade jag lämnat tillbaka honom bums!
Mycket dåligt att inte upplysa dej om ögat och svampen!
Vet inte om äggskalsöga är ärftligt men det är väl onödigt att avla på en som har det.
Finns så många andra fina avelshanar.
Låter konstigt att skavsåret skulle vara efter vattenflaskan,så lågt sitter väl aldrig flaskorna?
Usch då. Jag håller med #3, jag skulle ha övervägt att lämna tillbaka honom genast - det här är inte vad du köpte.
Tycker att det låter märkligt att skavsåret skulle vara från flaskan, kan inte begripa hur flaskan sitter för att han ska lyckas skava bort päls så.. Överhuvudtaget tycker jag att det låter märkligt med ett marsvin som skavt bort päls på det viset, om det inte är för att det kliar och marsvinet skrubbar sig mot något.
Hanna