Klä marsvin?

Jag tycker inte att man ska klä marsvin eller djur alls om det inte finns en anledning, alltså typ att hundar fryser ute eller ngt, då kan dem ju ha täcke .
Jag har sytt ett täcke till Sune, som man knäpper under magen och framför frambenen. han har haft det en gång, efter som jag ville prova det på. Han tycktes inte ha något emot det men han hoppade ur det ganska lätt så jag har aldrig andvänt det mer.
Jag vet att det finns maskerad utställningar, då är det enligt mig OK att klä marsvinen, men om det inte finns någon andledning ska man nog låta bli.
Kram Hanna
Hanna

nee de tycker inte ja…dom ä ju djur…=/
Personligen tycker jag detta är förbedrövligt förnedrande mot djuren, men vissa hundar (typ greyhounds, whippets) behöver skydd under vintern.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag tycker som de andra att om djuret behöver det, tex en hund som behöver skydd på vintern, då är det ok. Annars finns ingen anledning.
Jag tog på min hund en tomteluva vid jul, bara för att ta ett kort, o det var inte populärt! Han slapp den mesamma kan jag tillägga. Hade inte tänkt han skulle ha den heller men den var med från förra ägaren så jag ville testa att foto bara.
Men tror ni värkligen att folk klär på sina marsvin?
Bildexemplet som TS visade var ganska uppenbart för mig att det var för en fotografering eller tillställning, inget som marsvinet normalt har på sig precis…
asså på utställningar har man maskerad för barnen då klär man ut marsvinen med lite kläder som man själv gör också kollar domaren hur iden var och om det sitter bra på marsvinet mm.. men annars klär man inte ut marsvinen
Jag tycker att det är helt onödigt och elakt att ha kläder på djur om det typ inte är nakenhundar eller andra hundar, när det blåser jättemkt eller är minugrader. Eller att man sätter på en svettig häst ett svettäcke efter ett ridpass, men det är ju en annan sak.. Annars är det helt onödigt. Om man har det några gånger på maskeradutställningar är det OK om marsvinen inte hatar det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Alltså, jag tycker att det är okej om dom bara har det en litens tund, för t.ex ett foto eller utställning. Men hel tid, usch så förnedrande, för man kan ju riktigt se hur djuret skäms.
Våran papillon har tunn päls och fryser nå enormt på vintern, så hon får ha en, hm inte overall utan ett typ av tjockare täcke på sig, men vi försöker ha på henne ett tunnare, men då vägrar hon gå oftast, så oftast får hon ha det lite tjockare när det är kallt.
Skäms värkligen djur? Bryr sig väkrligen djur om att SKÄMAS?
Att de tycker det är obehagligt köper jag och förstår, man att skämmas är ändå en lite djupare känsla som kräver mer tankverksamhet, att de ska bry sig om hur de ser ut och att de har en egen åsikt som är ologisk…
Nää.
#11. Men dom känner ju att man t.ex skrattar eller många ställer sig och 'glor' på dom, då skäms dom, och det ser man. Vissa djur ser man det tydligt på andra inte, hundar kan man se det hur tydligt som helst på, hästar också (även om man inte spökar ut dom i kläder).
#11 Har du inte sett en katt, häst eller hund skämmas? De visar tydligt när de skäms. Jo visst kan djur bry sig och ha en egen åsikt, varför skulle de skilja sig så mkt från människor? 
Mvh Felicia

Hundar gör underkastelse, dom skäms inte.
Jag har jobbat med hästar och ridit sedan jag var barn och haft hund flertal år, aldrig upplevt det som att de skämms. Är som sagt för djup känsla som krävs ett annat medvetande om sin ommiljö. Du överskattar dina djurs logiska intelligens. De flesta djur har en mkt begränsad verklighetsuppfattning, kan mest jämföras med barn i typ 3-års-åldern…
Ting-e-ling har helt rätt. När folk tror att hundar skäms så underkastar dem sig egentligen. Jag lider när jag ser att djurägare missuppfattar sina djur så grovt…

Jag håller med Ting-e-ling och Snuttan. Djur skämms inte. Hehe. De tänker inte - utan reagerar. Åtminstonde när det gäller hundar (+ andra djur med tror jag) Tror inte de tänker "Oh, nej. Inte den tröjan! Nu skrattar ju alla! Gud så pinsamt!" Haha, nej nej. Men därimot kan jag tänka mig att det känns obehagligt för de allra flesta marsvin att ha kläder på sig.

tortyr
#15 och #16 Jag menar givetvis inte att de tänker "Åh nej, inte så. Gud så pinsamt" men däremot "läskigt läskigt" eller typ "usch… inte kul" =P
Det verkar lite som att vissa tkr att djur verkar liksom lite dumma i huvudet… !?
Mvh Felicia
Vad är det som är tortyr Katiz?
#19 Tror att hon menar att klä marsvinen..
Mvh Felicia
Xtanlover.
Fast att tycka att något är LÄSKIGT och vara RÄDD är INTE detsamma som att SKÄMAS.
Är rätt stor skillnad… Om du övht tycker att det är snarlika känslor så har du nog lite anorlunda syn på det än den allmäna synen och definitationen på vad det är…
Djur är inte lika smarta som människor. De flesta är medvetna om det… Att de inte skämms gör inte att de är korkade eller dumma. Det är rätt negativa ordval… Att de inte har samma utvecklade intelligens som oss är inget fel, men vi måste ju ta hänsyn till det! Människor som tror att sina djur känner och tänker som sig själva gör ofta massor med fel emot sina djur som sina djur mår dåligt för! Bra exempel är människor som tror att sina hundar skäms när de ofta istället kryper emot golvet för att underkasta sig…
Tortyr är ju ett väldigt starkt ord att använda isåfall… Undrar hur hon tänker att man klär sina marsvin då så att det gör ont på något vis eller skadar dem…
Om man klär på dem för en stund, tex maskeradtävling eller kanske för att få nån kul bild, så tycker jag det är ok. Och det är ju så det är med smådjur, jag tror inte direkt att någon har kläder på sina marsvin dygnet runt. Har själv aldrig klätt ut mina marsvin eller varit med i någon maskeradtävling med dem, men de som vill göra det tycker jag kan få göra det eftersom det inte handlar om några längre stunder.
Hehehe :) kul när de komemr många åsikter :D men det ser ut som dom skäms, kanske har jag missuppfattat det, men de är ju ett tecken på att dom inte gillar det? Äsch vad vet jag, huvudsaken är väl att djuret inte lider?
Fast om vi kan komma fram till att de inte skämms så finns det egentligen bara en sak som är negativ, och det är om de sitter åt eller marsvinet helt enkelt tycker det är obehagligt :p
Mina marsvin har ju på maskerad-partyn fått ha kostymer på sig och antinge så kliver de ur dem på en gång :p Eller om de varit fastspända på något vis så har marsvinen irriterat sig på dem (antagligen pga de inte är vana med det, är ju så med hästar med, man vänjer dem med täcken) och typ försökt klia bort dem.
Nu har inte jag varit intresserad utav att de ska ha på dem någon längre stund så jag vet inte vad som skulle hända om jag hade på dem längre än för fotografering, men har en känsla av att de skulle försöka ta sig ur dem då de inte gillar att något sitter fast på dem.
Jag har gjort ett litet collage med gamla bilder ifrån ett par omgångars Halloween-firandes med lite marsvin :p Blev visst två bilder. Jag tycker de är rätt söta, absolut när jag vet vilken fegis den lilla djävulen är som aldrig skulle göra något ont och att hon har ett hjärta på svans-tippen, hehe…
Hemskt… men framförallt. ONÖDIGT

Det är att ersätta dockor med djur om ni frågar mig….

Tycker det är onödigt på marsvin ev. om man ska ta ett snabbt kort men inte annars.
Jag tycker då inte att det är varken hemskt eller på något sett tortyr mot djuren så länge man inte ser att djuret har ont av det eller mår dåligt av det. Har själv en papillon och en katt, och dom har fått stått modell många gånger och har aldrig lidit eller fått men av det. Ska tillägas att mutar man med lite godis så blir det som en uppmuntran och då springer dom runt som om dom inte hadde några kläder på sig. Där imot så har vi en massa fina bilder på våra kära djur när dom är hur söta som helst, ska också tillägga att dom är söta utan också.
Klä ut era djur ni som vill men kolla av så dom inte mår dåligt av det, och det tror jag inte om ni inte gör illa dom på nått sett. Och ni behöver ju inte låta dom ha det på sig hur länge som helst 

Djur ska inte ha kläder på sig, det är riktigt onaturligt och de har sin päls som "kläder". Varför ska så många förmänskliga sina djur. Djur är djur, inte människor. Att sätta på dem kläder för att de ska vara "fina" eller för kuls skull tycker jag är elakt, man gör det ju bara för sin egen skull …. om inte när det är kallt och man sätter på ett tunt täcke för att hunden ej ska frysa.
Har aldrig trott att det är människor heller, men var och en måste ju få göra som dom vill så länge ingen mår dåligt av det. Meningen med det här är väl att kunna prata om sina djur och få erfanhet och ha lite roligt. Många av dom som är här inne är barn, och har föräldrarna lärt sina barn att man ska vara snäll och respektera sina djur så tror jag ingen skulle göra något för att deras djur skulle må dåligt. Dom är helt klart full i päls men då kan man ju också undra varför veterinärer och zooaffärer säljer både kläder och skor till djur. Och nu menar jag inte till marsvin utan till andra djur. En papillon är full i päls men fryser som en lort när man går ut, min har en täckjacksoverall på vintern och hon stormtrivs med den för hon slipper frysa. Däremot så gillade hon inte skorna som veterinären tyckte att hon skulle ha för att hon får kramp i benen när det är kallt ute, så dom slipper hon.Detta är inte något negativt till någon, utan ha kul med era djur, och ta åt er av erfarna djurmänniskor för utav det lär man sig mycket.

#32 Jag tycker iaf att det är så barnsligt. Men visst, sätt på djuren kläder, gör som du vill. :-) Att sätta på täcke för att hunden fryser förstår jag, men inte bara för "kuls" skull. De har redan päls och ska inte behöva kläder egentligen.
#33 Håller med!
Mvh Felicia
Det inte vad jag vill, utan om vad var och en vill. Om någon känner att dom vill knäppa ett kort på sitt djur med kläder så är det upp till var och en, men som sagt om djuret verkar må dåligt av det så ska man naturligtvis inte pina dom. Våra djur mår inte dåligt av det för då skulle vi inte sätta på dom det. Och jag tycker att det är gulligt att skicka typ julkort eller andra hälsningar till folk, och det blir väldigt uppskattat
Och Skorpan våran papillon är en riktig fryslort
, vi skulle inte få ut henne på en kort pinktur om hon inte hade sin overall eller täcke på sig. Det är synd bara att hon inte klarade av sina skor/strumpor för hon har vissa problem att ta sig fram på tre eller ännu värre två ben när det är riktigt kallt ute. Hon älskar snö men hatar kyla den lilla Skorpsmulan.
Jag är lite fundersam till ni som pratar om att ha era djur så naturligt…
De flesta husdjur lever väll ändå INTE särskilt naturligt, men vi gör det bästa vi kan för dem?
Jag har ju marsvinen för att de gör Mig glad. Jag har dem inte för deras egen skull, utan för min skull. Tror knappast någon här kan säga något annat än att de har sina husdjur för något annat än sin egen skull? Och om de inte mår dåligt utav den hantering jag utsätter dem för och det roar mig, vad gör det då?
Tycker jämförelserna som varit här med djur som är i behov utav "kläder" (täcken) för att vi utsätter dem för onaturliga saker inte riktigt har med saken att göra… Men där kan man ju tala om att utsätta dem för onaturliga saker, hundar som inte tål vårat klimat naturligt och hästar som inte tål vårat klimat+träning naturligt, dsv… Det är ju INTE naturligt, utan är något vi utsätter våra husdjur för på Deras bekostnad, för att roa oss. - Tror knappast man kan säga något annat?
Jag skulle ärligt talat tro att hästarna jag rider som måste täckas i stort sett dygnet runt för att vara vid bra hälsa efter den träning och hästhållning de utsätts för mår sämre och har det klart mer onaturligt än mina marsvin som under ett par minutter ett par gånger i sina liv har på sig ett par inte särskilt åtsitande kostymer….
Så, ni som är så stora på att dra upp naturlig djurhållning, hur tar ni ställning till detta? - Blev lite the choice of the worse devil nu, men men, är kul för inte annat än bara disskutionens skull ;)

Jo du har väl rätt Snuttan. Men jag är fortfarande emot för att ha kläder på djur bara för "kuls" skull, det blir ju varmt för dem … som om vi skulle ha en extra tjocktröja inne … typ. Näh, elakt enligt MIG iaf. Men men. ;P
Fast marsvinsklädsel handlar ju för de flesta fall om rätt korta stunder, för fotografering eller utställningsklass, bägge där ägarna står och hänger över sina små djur så att om djuren visar obehag kan man ju hoppas att ägarna är vettiga nog att ta av kostymerna.
Jag skulle inte tro att mina marsvin svettades särskilt mkt över sina kostymer iallafall. Största faran där är som jag ser det att de tycker det är obehagligt eller att de på något vis skulle fastna och skada sig på dem, men de kan lika gärna fastna och skada sig i frotéhanddukar (har hänt mig ett par gånger, aldrig hänt några skador med kostymer).
Så jag utser att lämna marsvin själva i frotté handdukar den större faran, och det gör jag varje dag…
Jag håller med mamma (Lotta) och Snuttan.

Jag håller med Lotta jag med. Trotts att hon inte är min mamma :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#35 Jo, men jag menar inte att det är på ngt sätt dumt mot en hund att ha täcke eftersom att den fryser men marsvin ska ju inte ens gå ut ;)
#36 Jag tog faktiskt hand om Sera & Calypso för deras skull - för att de skulle ges bort och jag ville inte att de skulle komma till några okunniga då de förra ägarna inte brydde sig…
Dessutom så ser man ifall djuren tkr om det eller inte - gör de inte det är det riktigt elakt att ha kvar kläderna. Bryr de sig inte kan man lika gärna knäppa några bilder ;) Men om djuren inte behöver ha det är det onödigt. Så tkr jag ;)
Mvh Felicia
#40. Hahaha 
Nu säger jag till alla: man ska inte ta hand om ett djur för deras skull (t.ex om du tkr en hamster lider på zoo köper du den för att den ska få det bättre) utan man måste vilja det och intresset måste finnas där.
#41. Japp, men du har ju intresset också ;)
#42 Jo, såklart - jag har älskar det :) Jag skulle ju aldrig ha gjort det om jag inte hade haft (hade) marsvin innan eller om jag inte hade tid osv.
Mvh Felicia
Jag tycker inte det är klokt när man klär marsvin!