Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 933 ggr
Nenanena
0

Bråk mellan hanar!

Hej!

Jag har två marsvinshanar, de är nog ca 5 resp. 6 månader, de har väl aldrig kommit rikigt bra överens, men nu härom dagen blev det riktigt våldsamt när den större jagade den andra och lyckades ge honom flera större sår. Sedan dess gör den lille allt för att hålla sig undan och står ständigt och spanar så den andre inte är på väg att attackera och vågar/hinner inte äta eller dricka så mycket heller. De har en ganska stor bur 120x60 tror jag och lite saker/tunnlar och annat, samt två matskålar. Det funkar ändå inte och den större är hela tiden ute efter den lill som då aldrig kan koppla av. De får springa på golvet varje dag och då brukar den store springa efter den lille nästan hela tiden. Så, vad kan jag göra, kan det hjälpa att kastrera de store eller kommer han att fortsätta likadant då? Annan lösning?

Mycket tacksam för råd och hjälp!!!

FeliciaS
0

Hur är läget just nu, har de lugnat sig efter senaste bråket eller är de lika våldsamma? Just när de är i den perioden dina hanar är i och eftersom att de är såpass nära varandra åldersmässigt, vill båda ha buren som sitt revir och ser varandra som konkurrenter. Det lugnar ner sig med tiden, man får ha mycket tålamod och is i magen. Om de däremot ryker ihop rejält och skadar varann illa ska man nog fundera på att separera dem, men inte förrän det verkligen är ett måste (i annat fall blir det ofta bara värre att sätta ihop dem igenom om man separerar dem en tid).

Kastrering kommer inte att lösa beteendet alls tyvärr, han kommer vara lika bråkig som förr.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus