Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2728 ggr
Rafflan
0

Bygga burskåp?

Vad bör jag tänka på när jag bygger burskåp?

Finns det någon som säljer burskåp?

Det måste vara väldigt lätt att bygga då min styvafarsa inte vill hjälpa mig att bygga fler "djursaker" XP

Tex så här hade jag tänk mig det:

http://web.telia.com/~u17901297/

Lite inne på att köpa en Pax garderob stomme och sen sätta in 4 lådor (med mellan rum så dom får luft ovanför till nästa låda) och han en sån där plastlåda i själva lådan för att skydda botten.

Har sån i botten till mina chinchillor, dock är lådan bara 15cm hög :S hur gör jag lätt för att dom inte ska hoppa?

Varje "bur" blir då 100x60 ;)

Sandra-B
0

Till ett sånt burskåp kan du exempelvis köpa kompostgaller och hänga upp framför så att de inte kan hoppa ur.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Rafflan
0

Måste ju bli jätte opraktiskt :S

Ireth
0

Kan man inte sätta fast typ krokar som man bara hänger kompostgallret i på nåt sätt, så att det bara är att plocka av det när man ska greja? :)

Förlåt om jag snor tråden lite.. men har någon tips på en färdig hylla som är cirka 200x60 cm? Så att man alltså kan ställa två sådana komplementbackar bredvid varandra på varje hyllplan. Någon slags lagerhylla eller liknande.

Creation
0

#3 Annars finns ju billy bokhylla på ca: 200x80 (lite bredare än du sa iofs). Du kan ju ställa den vågrätt och dela av bokhyllan i två delar, så att varje del blir 100x80. Sen kan du använda någon typ av trästommar på sidorna för att kunna göra flera plan med fler billy bokhyllor :)
Kanske är det lite utav ett projekt och kostar en del, men omöjligt att ordna kan det ju inte vara.

Det finns ju också Kilby bokhylla som du kan göra samma sak med, på cirka 190x70. Men jag har inte hört om någon som använt den, så jag vet inte hur bra den är att använda(material och så).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ireth
0

#4 Tack för hjälpen :) men jag vet inte riktigt nu om vi missförstår varandra, jag menade 200 bred och 60 djup. Eller är det jag som inte riktigt fattar hur du menar? :P

Creation
0

#5 Jag vet att det blev lite kluddigt. :P Det är lite svårt att förklara hur jag tänker.
Jag menade att man lägger bokhyllan ner och använder den ungefär som en komplementback, om du förstår. Fast nu delar man bara av bokhyllan i två och använder stommar på sidorna för att ordna flera plan med bokhyllor. Vet inte om det skulle gå något vidare dock… kanske ska försöka ordna det någon gång (långt) i framtiden, så får man se hur idén funkar. x)
De bokhyllor jag nämnde var ju iofs dessutom större än du sa, så det kanske inte ändå vore möjligt. 200 bred och 80 djup(eller 190 bred och 70 djup), ifall de ligger ner.

Att finna en bokhylla som är 200 bred, 60 djup och samtidigt cirka 170-200(?) hög lär bli lite svårare, tänkte jag bara. Lättare vore det väl att skaffa två pax-stommar bara. Tycker att du borde köra på det isf.

Ireth
0

#6 Jaså nu förstår jag :) Det behöver ju iofs inte vara en som är 2 m bred, utan det kan ju vara 2 st som är 1 m breda. Grejen är att jag tänkte mig att dels kan man ha så dom kan springa mellan två lådor, men också dela av med nät mellan två lådor då det behövs men att de ändå kan se varandra. Det var min tanke. Men det lutar väl kanske åt Pax stommar senare om jag inte kommer på nåt annat alternativ.

FeliciaS
0

Själv tycker jag komplementbackarna är rätt små och att inte ha något galler framför verkar väldigt riskfyllt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
0

#8 Vem har sagt något om att inte ha galler? ;) Det tänkte i alla fall jag ha. Sedan så är väl storleken ganska standard ändå, dvs vad gallerburar brukar vara. Men jag föredrar såklart också större! :) Därför vill jag komma på någon lösning till att ha två lådor ihop, dom är ju så lätta att städa dessutom.

[starlights]
0

Innermåtten på pax lådorna är inte 100x60, har inte de riktigta måtten i huvudet, men man får endast ha två marsvin i de stora lådorna iaf.

Stod en artikel om detta i MM för inte så länge sedan…!

Ireth
0

#10 Vet ej om du riktar dig till mig, men jag syftade i alla fall på gallerburar som ofta är knappt 100x50. Själv har jag till två marsvin minst 120x60.

[starlights]
0

#11 Jag menade rent allmänt eftersom dessa lådorna varit på tal i tråden. :)

FeliciaS
0

#9 Jag bara sa det allmänt, vad jag tyckte. Har inte läst inläggen ;)

Mvh Felicia

Ireth
0

Jag håller såklart med om att lådorna är små :) Synd att dom inte finns i större variant…

Creation
0

Enligt ikeas hemsida är komplementbackarna 75x58 cm. Bäst vore nog om man tar två och sätter ihop då.

Rafflan
0

Ikea ahr ju backar som är 100x58 och 28 höga kanter. Dom blir väl bra?

idipidi
0

Det funkar absolut att ha komplementlådor i pax-garderob. Men det beror lite på hur många marsvin man tänkt ha per bur. I en sån låda är det t.ex. inte godkänt att ha två vuxna honor varav den ena har kull.

Men två vuxna marsvin eller en ensam hona med kull är ok i en sån bur. Innermåtten är 86x48 cm - jag har mätt! :)

Ireth
0

#17 Oj! På en sån som det står 100x60 på? Insåg inte att det var SÅ mkt som "försvann".

idipidi
0

#18 Yep! Men av någon anledning fortsätter "alla" att säga att de är 100x60. 100x60 är yttermåtten - inte på lådan, utan på garderoben.

FeliciaS
0

#18 19 Jag kollade in dem sist jag var på IKEA, tyckte inte att de såg så stora ut som 100*58 cm som det står att de är, men jag kollade ju inuti. Låter rimligt att de är 86*48 cm, och det är ju inte så stort.

Mvh Felicia

Crania
0

Komplementlådorna funkade bra när mina grisar var småbebbar. Tyvärr förlorar man ganska mycket yta i nerkant då lådkanten lutar. Nu har jag köpt hyllplan och då får dom mycket större plats att springa på. Jag har två PAX väggskåp bredvid varandra med öppning emellan = glada grisar!
PAX garderoben är jättetung och eftersom jag inte behöver så många hyllplan köpte jag dom mindre och mer lätthanterliga väggskåpen så att jag kan flytta runt dom själv.

tjorve
0

någon som vet vad det är för höjd på komplementlådorna?

Fabiola
0

16cm.

FeliciaS
0

Jag har en sån komplementback (hittade den på återvinningscentralen och tog hem den till extrabur, ex för grisar som bor här tillfälligt) och den är verkligen inte stor varken på bredden, höjden eller längden…

Mvh Felicia

Lyan
0

Jag ställde flera Paxgarderober bredvis varndra och sågade ut hål så de hade 1-4 lådor beroende på hur jag delade av.

tjorve
0

okej, tack alla! funderade på att använda det som utbyggnad, men den blir för låg