Bortskämda med maten?
Har två matvrak. Bägge är små till växten, den något större honan har gått ner i vikt och de ligger på nätta 800 resp 900gr nu.
Naturligtvis vill man att de mår bra och de får massor av hö, kål, morot plus sallad och gurka. Men de är sluga och har fattat att efter kål o morot så kommer ju sallad o gurka, varför de matvägrar tills det goda kommer. Ibland ligger då bitar av kål och morot kvar till nästa dag.. Bör jag skippa det goda så de verkligen äter upp det andra?
Har även provat pellets men de ratar alla sorter hittills (smarta djur, de fattar att det inte är riktig mat :-)
I övrigt verkar de må fin-fint, mest orolig för att de inte får i sig alla viktiga näringsämnen.

Ja om de inte vill äta grönsakerna med c-vitamin utan hellre de godare (sallad/gurka) ska du bara isåfall ge liiite godis, så de äter upp det andra. Föressten så innehåller inte morot speciellt mycket c-vitamin utan ge hellre paprika eller broccoli eller vitkål (vitkål är det du ger va?) Paprika brukar vara & även broccoli en stor favvo så det borde de äta även om de får mycket "godis". pellets behöver de inte, du kan ge dem kligröt stället.

Jag håller med #1, morot är ingen bra c-vitaminkälla, mer som godis eller bukfylla även den. Vitkål/rödkål brukar ofta ratas av grisar som vet att det blir något godare efteråt (inklusive mina). Däremot skulle jag inte ge sallad och gurka dagligen, det innehåller ju i princip ingenting, kan ges som godis då och då, men inte dagligen tycker jag. Mina marsvin får endast resterna när vi ätit tacos =) Men de är inte så förtjusta ändå. Däremot broccoli, paprika och persilja ger jag som c-vitaminkälla.
Ge dem en varierad kost med mycket rotfrukter, det är mättande och nyttigt. Sallad och gurka innehåller inte mycket vitaminer utan nästan bara vatten, något de kan få som godis någon gång/vecka. Så mitt tips är att du slutar att ge dem det helt och börjar ge ex. broccoli, paprika, stjälkselleri, persiljerot, palsternacka, rotselleri, kålrot… :)
I artikeln "Handla rätt åt marsvinen" (sajten krånglar, har ingen möjlighet att länka just nu) får du tips på bra grönfoder att variera mellan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack. Det blir tuffare meny för damerna alltså. Vitkål har jag iaf som bas. Paprika, palsternacka, kålrot, rättika, roselleri vägrar de, ligger alltid kvar.
Men såklart; hungern är bästa kryddan..

#4 vägrar de äta allt det där? Va konstigt, mina skulle slänga sig över allt det där:P Testa med Broccoli, brukar vara uppskattat & ge inte mycket godis, jättelite bara per dag om de nu inte vill äta det andra.
# 5 Japp det vägrades. Broccoli går an, så det var väl därför de fått extra sallad/gurka för att iaf täcka upp lite. Men ska definitivt dra ner på det och få dem att äta mer som andra marsvin. Får se hur veckan blir (anar två förvånade marsvin som kommer att sjunga hela veckan så fort de ser mig).

#6 Mm gör så. Jag ger mina alla c-vitaminrika grönsaker vid 8-tiden på kvällen. Då får de sin "middag". Sen under dagarna får de oftast nån liten salladsbit var.
Jag ger morot och vitkål på morgonen. De vet att det blir inte roligare än så då så de äter snällt upp sin vitkål. På eftermiddagen får de grönsaker olika sorter men oftast broccoli, paprika, bladpersilja eller selleri nu på vintern, på somaren blir det färskt utefrån (längtar!). På kvällen blir det hö och Kornkross/lottie men bara lite i skålen.
Tricket är att de aldrig får en massa grönsaker att välja på är det broccoli till middag så får de liksom lov att äta det… och frukost vitkålen är ju lite småtrist men efter några timar försvinner den alltid.
haha jag tror jag övermatar mina.. de får 3 skålar med lite olika på morgonen, bla. gurka, paprika, tomat, selleri, tomat, äplle, päron, morot & rotselleri… Sen går jag och små matar de hela dagarna med sallad gurka och sånt för jag tycker synd om de när de börjar gapa så fort man rör sig :(

#9 Passa dig för å ge för mycket tomat och äpple bara, har hört att det ofta kan leda till munsvamp om man ger för ofta :) För mig låter det som dina marsvin får väldigt mycket "godis", men du väljer ju själv vad du vill ge dem ;)
#10 - d får äpple 1 gång i veckan max.. Om ens det jag har full koll serru ;) De får nog ganska mycket.. Haha jag är lika själv småäter ibland haha och marsvinen tog efter mig ^^

#11 Anade det, men i ditt inlägg lät det som du listade upp vad de fick varje morgon :)
#12 - nej nej :)
#4 Om du ger dem bara det ett par gånger kommer de snart lära sig äta upp det också ;)
Mvh Felicia
Pip-pip och sura blickar. Vad sysslar du med matte? Ett lass HÖ. De äter de iaf. Vitkålen har de släpat runt, broccolin uppäten, grönkålen ligger inne i huset.. Jag plockade ihop och la tillbaka i skålen. Fyllt på med lite färskt. Lär bli lite av en match.
#15 Ja, haha :) Man får inte ge upp bara, så förstår de rätt fort att man inte tänker ge sig :P
Mvh Felicia