vilka raser?
Mina små bebisar har blivit 9 veckor.
Jag trodde tidigare att båda tjejerna var Texel, men nu vet jag inte längre, då deras pälsar ändras hela tiden.
Den ena flickans (Nelly, svart-vit-golden) päls växer hela tiden och hon blir bara mer och mer lurvig!
Den andra flickans (Vega) päls har helt ändrat färg och karaktär. Hennes päls är mycket lenare och hon har heller inte så mycket päls i ansiktet. Hon ser precis ut som sin mor i ansiktet. Mamman är perunan och pappan är merino.
Tacksam för hjälp.
MVH Jennie
Första bilden är på Vega

Dom har ju lockig päls, så har dom inga virvlar bak och ingen virvel i pannan så är det ju texel.
Mamman måste ju bära på att lockigt anlag då, eftersom det behövs två anlag för lockig päls.

Har dom virvlar bak så är det ju alpaca. Jag har själv alpacor och pälskvaliten är lite olika från individ till individ.

Jag är tacksam för era svar…. men det här med virvlar, hur ser man det?
Speciellt Nellys päls går ju åt alla håll och kanter.
Det blir kanske lättare ju äldre de blir?
Jag tror jag ska gå och ta nåt kort på dem bakifrån och lägga in, så kanske ni "proffs" kan titta på dem.

Lite svårare att se när dom har lockig päls, men pälsen växer ju liksom frammåt huvudet då. Det brukar vara enklast att se när dom är små och har kort päls.

Man kan se om de är Alpaca genom att titta på fötterna. Växer pälsen rakt ner är de Texel eller Merino, växer pälsen "rufsigt" eller uppåt så är de Alpaca

#9 Aha, då fick man lära sig nåt nytt.

Jag tog en titt på fötterna!
Och utifrån det så har jag nog en texel och en alpaca.
Tack för hjälpen
#11 Så lite så :-)