Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1176 ggr
Petcrazy
0

Ensamt marsvin ?

Hej!

Mitt marsvin avled nyss vid 5 1/2 år.

Hennes 3 åriga dotter sitter nu ensam i buren och jag vet inte hur vi ska hantera detta :(

Jag har läst lite trådar och sett att marsvin ej ska vara ensamma. Jag undrar då:

Varför? Går det att ha ett ensamt marsvin?

Om inte tänkte vi ge henne till min kompis, men hon har två yngre 1 åriga marsvin. Kommer inte mitt marsvin vilja dominera i deras bur då??

Tacksam för svar :)

P.S

RIP Lotta 2004-2010

D.S

Creation
0

Vad tråkigt att ditt andra marsvin har avlidit :-( Vila i frid, Lotta!

Nej, marsvin bör ej vara ensamma. Det är så det är enligt djurskyddslagen och de mår oftast bäst ihop med artfränder. Det är jobbigt när det blir såhär, att den ena dör och man inte vill skaffa fler marsvin.

Du har inte funderat på att skaffa ett jämngammalt marsvin? Såg att du bor i Uppsala, vilket inte alls är så långt ifrån Stockholms län. ;) Såg nämligen DENNA sötnos som bortskänkes. Tre år gammal och ensam. Du kanske kan ta hand om henne och ha henne som sällskap till din hona?

Annars skulle det säkert funka bra ihop med ettåringarna+din hona, men det måste ju vara svårt att separeras från sin pälskling. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Beklagar att Lotta har vandrat vidare, det var tråkigt att höra.

Marsvin är flockdjur och ska bo ihop med andra marsvin, eftersom de inte trivs ensamma. Mer kan du läsa i artikeln :) Särskilt viktigt är det att marsvin som mist sin kompis får en ny vän relativt snart, de kan tyvärr dö av sorg och saknad.

Det är sällan problem att introducera nya marsvin till varandra, framförallt honor lever naturligt tillsammans i större grupper. Man får räkna med lite tjaffs i början, men har man en stor bur och underlättar sammanföringen ska det inte vara några problem. Det viktigaste är att man har tålamod.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Kan ju tillägga att jag erfarit att ett marsvin(troligen) dött av sorg. Det skedde drygt en månad efter att kompisen dött, utan att hon genomgick någon aptitförändring. Hon var bara lite slöare än vanligt. Just då fick hon inte tillräckligt med människo-kel heller(jag var bortrest), vilket kan vara en bidragande anledning till att hon dog, men det hade nog skett sinom tid ändå ifall jag inte snabbat på med att skaffa kompis åt henne.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Petcrazy
0

Tack för all hjälp!

Vi ska tänka igeno  om vi skaffar en ny eller ger bort den till vännen =)

Hursom helst ska hon nog få en kompis innom en vecka eller så =)

Petcrazy
0

Nu mår lilla Abby bra och hon bor kvar hos oss tillsammans med en kanin som vi fått av min kompis. De trivs jätte bra tillsammans och mår jätte bra :)

[Strawberi]
0

#5 - kaniner och marsvin bör inte vara ihop..

FeliciaS
0

#5 Tyvärr förstår inte marsvin och kaniner varandra, en kanin kan aldrig ersätta en marsvinskompis. Jag rekommenderar att hon får en marsvinskompis istället, så snabbt som möjligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

#5 Som flera redan påpekat så förstår inte kaniner och marsvin varandra. Jag tror absolut att de kan trivas ihop och har utbyte av varandra, men däremot kommer erat marsvin aldrig någonsin få svar på sitt prat, till exempel.

Tänk på att hon gått med sin mamma hela sitt liv och hela tiden kunnat prata, leka och gosa tillsammans med henne. Kaninen kan täcka lite av detta men marsvinet som är kvar kommer aldrig mer få höra ett marsvin… jag tror ni vill att hon ska få det :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Strawberi]
0

#8 - som jag brukar säga.. Tänk dig bo med en japan….

Binajis
0

#9 Ja, fast då är man i alla fall två människor som jag tror har större utbyte av varandra än marsvin och kaniner… :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Strawberi]
0

#10 - RYMDVARELSER! De var bättre?

Binajis
0

#11 Något Skrattande

Abico
0

#9 - Hahahaha, vad är det för fel på japaner nu menar du? Oskyldig

Hanna 

[Strawberi]
0

#13 - jag älskar japaner så söta så små lika som mig ju! HAHAH allså långa jag är rätt kort… Men språket är så klurigt testa själv kan ju stå och prata japanska med dig och du skulle se ut sm ett frågetecken :D