Kan marsvin äta rödbetor?
Har färska rödbetor som fått rinna i vatten = färgar ej mer - kan marsvinen äta det?

Jag tror att det är okej, vet att jag har gett det till mina vid några tillfällen- har dock inte varit så uppskattat här.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Okidoki. Testar.. :-)
Om ditt marsvin kissar rött sen så beror det på rödbetan. =) Jag har testat ge en gång till mina och alla åt upp.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det är en väldigt bra rotfrukt att variera kosten med, enligt "marsvinsexperten" Peter Gurney (han har skrivit det i sin bok i avsnittet om kostråd för marsvin). Mina marsvin tycker om det, men tänk på att de får svagt röd avföring av det så du inte tror att det är något annat fel :P (vilket jag dumt misstänkte en gång)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag skar rödbetan i bitar sen fick den ligga i en bunke med kallt vatten 1h = slutar färga (vilket är bra om man t ex ska ha den i sallad till sig själv :-)
Matvraket 1 åt glatt, nr 2 provsmakade..
Mina gillar rödbetor. Brukar få då och då på sommaren :-)
varför ska dem inte färga mer?
#7 Det spelar ingen roll för själva näringsinnehållet vad jag vet, men då slipper man bli rosa om fingrarna och spånet färgas inte lika mycket ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okej hehe jo det klart :)
#8 Och sen blir inte marsvinen så smutsiga om man har grisar som äter med hela ansiktet;) Vilket mina gör ibland:P
mina med :D
#3: underbart 😅
Vet ej om de kan äta just det, men i alla fall rå rödbeta. Men var försiktig! Rödbeta innehåller oxalsyra vilken binder kalcium i kroppen och kan skapa uringrus och vidare infektion/stenar, om dina marsvin har benägenhet för det. Men oavsett så är det viktigt att tänka på att vara försiktig för att inte belasta deras njurar. Det innehåller även lite mer fosfor än kalcium, så det är viktigt att det ges med måtta någon gång i månaden och då helst tillsammans med andra grönsaker som har mer kalcium i förhållande till fosforn för att skapa ett bra förhållande mellan dessa två. :) Så viktigt att vägra grönsakerna de får för att kunna veta exakt vad de får. :)
- Redigerat 2026-03-19 09:15 av humlanmumlan