Sårskorpa på örat?
Upptäckte något skumt på Frejs ena öra nyss. De som är längst ut ser ut som en mörk sårskorpa, medan de andra som är lite längre in ser ut som ett frö i formen nästan. De sitter bara fast i toppen och går att vika liksom. Funderade på om de kan vart nån matbit som fastnat eftersom de verkligen ser ut som ett frö när man tittar nära, men jag ger ingen mat som kan förknippas med ett så litet frö.
De är en del bråk i buren eftersom Frej och Love nyss flyttade ihop för en vecka sedan, men när de blir tjaffs är det jämt Frej som vinner, och Love som alltid ger sig och springer iväg, så jag har svårt att tro att de är något bitsår.
Någon som sett nått sånthär innan som kan tyda vad de är?
Rubrik ändrad av moderator.
Hittade även idag dethär i buren på 2 ställen (bild)
Det skulle kunna vara kligröt som torkat in i filten, men med tanke på att de ligger en klutt ovanpå och kligrötskålen står i andra sidan buren så börjar man ju undra.
Sitter som ett frågetecken, det är inte lätt när man inte haft marsvin tidigare. :S
Hade det varit sommar hade jag gissat på en fästing efter att de varit ute och ätit gräs, det som sitter högre upp på örat, de brukar se ut som små frön, men nu vet jag inte alls :/
Det på örat ser ut som en sårskorpa med torkat blod tycker jag.
#1 Det vita menar du? Det är från kisset, blir så när det torkar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skrev nyss till Frejs uppfödare (smörblomman's marsvin) och veronica utan att ha tittat på bilden och sa att de övre är ett skönhetsfel i form av en hudflik. Jag tycker de va konstigt att hon inte sagt något om det tidigare, särskilt med tanke på att man som nybliven ägare är väldigt uppmärksam och även lite extra nojig.
Nå väl nu vet jag i alla fall det, jag antar att det inte är något att direkt oroa sig över?
De nedre "såret" återstår att klura på, jag skulle nog också säga att det är lite torkat blod..och när jag tänker efter så är frej fruktansvärt vild när han blir rädd, så han springer mer än ofta in i saker och har säkert således lyckats skada sig själv. Om inte annat är Love boven.
Det ser inte så farligt ut, tänkte bara att jag agerar snabbt ifall det skulle vara något otäckt. :)
#4 Min Lily har också en sån hudflik på sitt ena öra, det har sett likadan ut sen hon var liten så det behöver du inte oroa dig för :)
#4 Ah, att jag inte tänkte på det ;) Hade också ett marsvin med en sådan liten flik, fast det var många år sen nu. Det är inget du behöver oroa dig över.
Det är inte otroligt att de biter varann öronen, där eller nosen brukar de få små sår om de tjaffsar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Eftersom att jag är medveten om att de bråkar en hel del så kollar jag särskilt loves öron, nos, ögon å tänder varje gång jag tar upp honom, men frej låter mig tex inte kolla på hans tänder, han e för skraj än, så han har med största sannorlikhet haft denna hudflik på sitt öra hela tiden, bara att jag inte märkt det ännu eftersom att han är så pass svårhanterad. Så hans tänder har jag till exempel bara sett en gång, försökte ta en kik idag men då fick han för sig att volta i mina händer så jag satte ner honom istället, för att försöka imorgon igen. :)