Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 4009 ggr
HLJB
0

Torkad frukt och bär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ett litet experiment härhemma och torkade lite frukt och bär. Ser så gott ut. Marsvinen gillar moroten bäst men kaninen tycker om alltihopa. :-)

Mari
0

Hur har du torkat dem på för sätt? Lufttorkat, i ugn eller i sån där maskin man kan köpa för att torka frukt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

thildatessie
0

spännande :D skulle med vilja göra det

HLJB
0

Dem har torkat av sig själv. I ugn försvinner ju alla vitaminer och sånt. Så de har bara legat några dagar på fönsterbrädan med ett värmande element under. 

Bananslantarna trädde jag upp på ett snöre så det skulle bli mellanrum mellan bitarna. Resten har bara legat och sen har jag vänt på dem efter de har torkat till lite på sidan om var uppåt.

thildatessie
0

det ska jag med testa

Sannich
0

Detta ska jag prova! :D Gud så smart! Jag måste vissa dagar kliva upp halv 5, då är det inte så kul och ställa sig och hacka morot, så ska också prova att torka. :D

annaforsgren
0

jättebra:D har torkat morot förut i ignen.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Mari
0

#3 Jag har hört att om man kör i ungnen med högsta värme 50grader så försvinner inte vitaminerna, står iallafall så i en artikel inne på kanin.ifokus Glad Det tar ju några timmar att få dem torra på så låg grad men det gör väl inget

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Haha, mina marsvin bara rynkar på nosen åt torkade påhitt "Skämtaru eller? Ge oss riktig mat!".

#5 - Du kan ju hacka upp den kvällen innan och ställa en liten skål intill buren, så är det bara att hiva in :P

Hanna 

HLJB
0

Det är inte tänkt som mat utan som godis. Mina marsvin tycker inte om köpes godisar det är jätte BLÄ.

Ska torka brännässlor och hallonblad också i sommar och annt gottigott som är gratis från naturen.

tjorve
0

8) vi hade föreläsning bla. om skillnaden på torkad och färsk frukt idag. läser till tandhygienist, så kostdiskussionen är ständigt aktuell i skolan.

grejen med torkad frukt är att vattnet är borttaget. det gör att man kan äta mer av den då koncentrerade frukten än om man hade ätit den färsk med vatten i. alltså får man i sig mer socker på köpet om man ska äta lika mycket i gram som innan.

rekommenderar inte torkad frukt och grönsaker som ersättning, men det är kanske ett kul godis. tänk bara på att marsvin också har tänder så att man inte ger för söta saker som klibbar fast på tänderna och kan orsaka skada. å andra sidan växer det ju ut nya tänder, men då kan man istället tänka viktmässigt.

johannawsjolund
0

Ser riktigt gott ut! Hur har du torkat dom i ugn? ;P

FeliciaS
0

#10 Precis, det är inte särskilt bra att ge torkad frukt istället för den dagliga färska grönkosten :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

#11 Nej i vanlig rumstemp fast ovanför ett varmt element

#12 Vem har skrivit nått om att ge torkat istället för färskt?? ;-)

FeliciaS
0

#13 Jag markerade det bara för att ingen skulle få för sig att det var en bra idé :) Men jag vet att du inte gör det. Annars så kan man tyda det av #5, men jag syftade inte på någon speciell kommentar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

Har satt mer morötter på tork nu och Kiwi och apelsin… spännande

[Strawberi]
0

#15 - hur länge torkar du? Tänkte själv nämligen testa^^

HLJB
0

#16 Tills dem känns torra, får vända på dem ibland. Jag vet inte hur länge de tog men kanske en vecka…

[Strawberi]
0

#17 - okej! Går och gör morotslantar direkt!

HLJB
0

#18 Morötterna torkade faktiskt fortast :-)

[Strawberi]
0

#19 - *suckar* Min pappa har inte köpt morötter. Får be han köpa de imorgon!

Sannich
0

Oj, alltså, de kommer få färks morot också. Sen när husse kliver upp sisodär 2-3 timmar senare. Men eftersom jag pysslar i köket på morgonen så vill jag ha något att ge dem så att de inte ska väcka hela huset. Och då lätt torkade grönsaker som en bra idé, något för dem att pyssla med. :)

Jag skar upp morotsbitar förut och hade stående i en bur i kylskåpet, men då ratade tre av mina marsvin dem, då de hade fått lite yta.. (det där sega som blir i änden.)

Imorse sov grisarna gott när jag var vaken, de kanske tröttna på att inte få något förutom hö? :P

FrippeKurre
0

gottgott:)