Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 786 ggr
FrippeKurre
0

Tvätta marsvin??

Hej!

Jag har hört att man kan tvätta marsin, alltså typ bada dom, stämmer det? Min vita hane blir allt mer gul-aktig i pälsen och deras klor blir lortiga hela tiden fast jag städar regelbundet och försöker klippa regelbundet också. Fast han har haft förkylningar förut(i sommras) och jag är lite rädd för att han ska få det igen om jag tvättar honom…

Har ni något tips?:)

[Liinda]
0

Ja man kan bada dom. Det man ska tänka på då är att dom inte ska få vatten i mun eller näsa så man låter bli att tvätta huvudet så ska det nog gå bra =)
och att dom är ordentligt torra när man sätter ner dom i buren.

FrippeKurre
0

#1 Ok tack!

Hur ska vattnet vara då? Halvjummet…? Man behöver inget shampo va?:) Har hört att det finns, men…

[Liinda]
0

Jo man kan använda schampoo tex ett smådjursschampoo eller ett schampoo för bebisar. Ja vattnet ska vara ljummet lagom =)

FrippeKurre
0

#3 Ok! Tack så mkt, får bada dom när jag kommer hem då:)

Moa-16
0

Om det inte absolut behövs ska man ju inte bada dom.. Man kan ju tex, ta en våt handduk om dom är lite "gula" Tycker det är ganska onödigt. Dom gillar det ju inte precis. Badar mina högst en gång om året. Men dom har inte så mycket imot det,även om dom inte gillar det..

Det är viktigt att skölja av schampot noga! (Om du använder det) Men det är inte nödvändigt tycker jag ;) Och torka dom ordentligt torra innan du sätter in dom i buren!

Filma lite när jag bada dom förra gången. Du kanske får något tips,haha HÄR

FrippeKurre
0

Okej:) Tack! Fast jag har aldrig badat dom och dom är snart drygt 2 år. Frippe är ganska dålig på att tvätta sig… Men jag skulle inte göra det om det inte behövdes:) Har inget schampo, tror inte jag använder det. Känns ganska onödigt. Tror jag bara sköljer av dom lite. Smart att tvätta dom i handfatet sådär!:))

Moa-16
0

#6 Okej.. Mina bada första gången när dom var ca 4 år. Men dom är ju ute på sommaren. Och ja, ibland regnar det, & jag hinner inte ta in dom på än gång. Då blir det gratis dusch. Så det är rätt smidigt ;)

Men bada dom du, Blir säkert bra. Tänk på att hålla i dom ordentligt, när det är första gången. Lite otäckt. Och dom lär inte  samarbeta,hehe

Lycka till:-d

FrippeKurre
0

Okej, tack så mkt:D

[Strawberi]
0

Vi har en artikel här på MiF jag tipsar om. Att bada sina marsvin