Gått ner i vikt / Stöd matning
Flora har varit dräktig i 4,5 veckor nu.
28/2 vägde hon 828g
1/3 814g
och idag 814g fortfarande.
Kan det ha varit så för att jag vägt henne precis efter att hon vaknat och inte hunnit ätit något och därför hon gått ner lite?
Jag gav henne iaf lite fortimel precis, är så nojjig när det är första kullen, vill göra allt så hon inte får toxicos :/
Tycker ni jag ska fortsätta och ge henne fortimel eller ska jag vänta och se om hon kanske går upp i vikt igen?
En bild tagen för några minuter sen, visst ser hon ut att ha en liten bula på magen?
här finns ju många kunniga uppfödare här inne som säkert kommer att ge dig bättre svar ang toxicos än vad jag kan, men jag har haft ett två honor som toxat för ett par år sedan tyvärr..
men jag undrar, äter hon bra?
isåfall kan du ju ge henne kligröt med extra näringsrika ingredienser, kanske kan man blanda lite fortimel i det med? lite solrosfrön i gröten kanske?
hon är ju skinny med så hon behöver ännu mera energi än en pälsad dräktig hona..
försöker tänka om det är ngt mer.. alla mina skinnys har fått fri tillgång på havregryn…
Hon äter både hö och grönsaker. Hon åt även massor av kligröten. Men eftersom hon har gått ner 14g då blir man ju orolig.
#2 Dom har havregryn i maten som det alltid finns framme av.
#3 kan du inte ge henne kligröt flera ggr om dagen då? förstår att du blir orolig av att hon går ner i vikt.. men mer kligröt med extra näringsrika saker i hade jag satsat på först och främst, hoppas att du kan få bättre tips av ngn annan..
Hon har fått kligröt 2ggr idag. Dock bara kli och vatten, för har inget annat hemma som går att blanda i. Och sen har dom ju såklart massor av hö och så har dom fått vitkål och paprika, hon har ätit paprika och hö iaf. Kålen är inte så populär, för har nog skämt bort dom lite ..
Nu vägde hon 821g, så antagligen var det kanske bara för att hon precis hade vaknat när jag vägde henne och därför hon vägde lite mindre :) Hoppas det iaf.
14 gram är ingenting egentligen. En bit kål väger ca 30 gram så det är som om hon ätit en liten bit kål före vägningen första gången men inte efter de andra. De kan pendla i vikt mer än 14 gram utan att det är någon fara. Det du ska vara uppmärksam på är aptiten, betydligt mer än vikten.
Vid 4,5 veckas dräktighet har de inte heller börjat gå upp sådär jättesnabbt i vikt heller utan det kommer senare.
#8 Okej! Då behöver jag kanske inte oroa mig då eftersom hon äter som hon ska :)
Men man blir ju alltid lite extra nojjig vid första kullen, speciellt eftersom det är så mycket komplikationer med marsvin.

#9 Been there, done that =D Absolut att man blir nojig vid första kullen! Min/mina första kull/kullar är ju nu 3 veckor (föddes samma dag). Jag vart också MYCKET orolig om honorna gick ner, men till dig kan jag ju då säga nu att det är ingen fara om de pendlar lite i vikt, varken nu eller senare i dräktigheten. Däremot som sagt aptiten. Nu är inte jag någon expert på Skinnys, men jag tycker absolut inte att du ska ge henne en massa extra nu som dräktig, lite mer än vanligt, men inte mycket mer (kraftfoder). Risken är väl då att ungarna kan bli för stora eller att honan lägger på sig onödigt fett.
gud så söt hon är! :D lycka till med allt :)
Som de andra skriver 14g är inte alls mkt! Ninni pendlade både upp och ner under sin dräktighet och de beror ju även till viss del även på om man väger före eller efter mat och vilken tid på dygnet.
Jag hade definitivt Inte satt in fortimel för -14g på en dräktig hona om hon äter som hon ska i övrigt. Lite Overkill tycker jag.
#6 jamen dåså, då får hon säkert i sig vad hon behöver! sålänge hon e pigg och äter så