Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2050 ggr
[WeepingWillow]
0

Benig - vad ska jag göra?

Michelle blir bara smalare o smalare, jag vet inte vad som är fel el vad jag ska göra får att hon ska gå upp igen. Jag har gett extra mat o havrekligröt o lite sånt men det resulterar bara i att Lily blir tjockare o tjockare men inte Michelle :(

Hon verkar inte sjuk utan äter me god aptit. Tänderna ser fina ut o igår var vi o ultraljudade magen o där va det fint så det verkar inte vara nått fel på henne.

Vikten är inte överdrivet låg utan hon ligger på drygt 900 g o har gjort rätt länge. Vägde som mest dryga kilot men då var hon lite väl tjock. Det var i våras hon vägde så mycket.

Det går inte direkt mata henne ensam för att inte Lily ska bli fet för då blir hon bara distraherad av dom andras läten o vill inte äta.

Jag borde kanske köpa pellets o ge dom igen. Bara inte Lily blir alldeles för stor, hon går upp i vikt så lätt!

FeliciaS
0

Hur gammal är Michelle?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Jag har också ett marsvin jag försöker göda utan resultat, han ligger kvar på sin vikt. Ditt marsvin är inte väldigt aktivt då? Har du känt igenom henne så hon inte har ont någonstans? (Smärta tar ju på krafterna)

[WeepingWillow]
0

#1 Michelle är ju inte så gammal än, hon fyller 2år om en månad.

#2 Hon är ganska aktiv visserligen, springer sällan på golvet men dom har en stor bur. Jag har känt igenom henne, det verkar inte vara några fel. Tänderna är jättefina o hon äter ju glupskt så aptiten är det inget fel på.

Jag har ju misstänkt äggstockscystor eftersom hon haft såna symptom men vi har ultraljudat utan resultat ju. jag fick vara me o titta på skärmen o vi kollade igenom levern, äggstockarna, urinblåsan, njurarna, tarmarna o lite annat o där fanns inget konstigt. Det verkar verkligen inte vara nått fel på henne förutom att hon blir benigare hela tiden. Hon verkar inte ha ont när man tar på henne iaf. Det enda hon har är Nossvamp men det kan hon väl knappast ha så ont av, ett strect över nosen bara som jag smörjer me pevaryl o har gjort i drygt en vecka.

Jag får nog börja ge dom pellets, såg att dom sålde oxbow på djursjukhuset. Risken är att kompisen blir himla tjock då hon redan är kraftig.

EvaLuna
0

Märkligt… Nånstans har jag läst om nåt som heter "wasting disease" som gör att pigen tappar vikt. Om jag minns rätt dricker ett drabbat marsvin kopiösa mängder vatten oxå. Fast isåfall tror jag de är fråga om mer dramatisk viktnedgång än för din pig…

Hoppas de löser sej.

[WeepingWillow]
0

#4 Nja hon dricker inte mer än vanligt, nån gång per dag bara som hon alltid gjort.

Hon har inte heller direkt gått ner i vikt mer än kanske 100 gram sen i somras men hon känns verkligen riktigt tunn, man känner revbenen t.o.m.! Väldigt underligt är detta…

[WeepingWillow]
0

Nu är Michelle nere på 840 g (vägde 1000 g i våras o 920 g i december) så nu går hon ner i vikt. Jag blev desperat så jag gav dom pellets igår iaf fastän jag inte vet om det är bra pellets jag har, vilket det säkert inte är. Men bara hon lägger på sig lite så! Jag har köpt oxbow men det har inte kommit än, kommer nog i slutet av veckan.

Jag ska prova att ha en matskål på nedervåningen och en på övervåningen för hon kanske föredrar att vara där nere o därför inte går upp för att äta så ofta. Lily väger ca 1 kilo nu så jag hoppas inte hon lägger på sig alltför mycket nu.

Pälsen växer tillbaka men verkar inte bli så värst tjock på sidorna av magen. Jag är verkligen förbryllad!

elin85
0

#6 Jag har lite av samma problem just nu. Vill att min hane ska ha fri tillgång på kraftfoder, men jag vill ju inte att hans burkompis ska börja lägga på sig vikt. Sådant är så svårt. Jag har försökt flytta honom så han får äta ifred med fri tillgång ca 40 minuter åt gången, men då springer han ändå mest runt och gnäller och söker sin flock. Att medvetet försöka få upp ett marsvin i vikt är verkligen en svår uppgift :( Jag hoppas du finner en lösning! :)

[WeepingWillow]
0

#7 Ja nä det går inte mata bara ett marsvin, då blir hon väldigt orolig när hon hör dom andra. Jag kan stänga av mellan våningarna men det vore hemskt taskigt att ha ett marsvin ensamt. Hade jag haft 4 hade jag kunnat ha tjockislily me kompis på en våning o tunna Michelle me kompis på andra våningen.

Det måste ju vara nått fel på henne, hon måste ha nån slags sjukdom ju! Inte normalt det här, hon glufsar ju glatt i sig mat när man ger henne o hon är precis som vanligt i humöret, alert o pratig. Men hon kurrar fortfarande väldigt mycket. Kanske bara är nån hormonrubbning utan att det är cystor el tumörer på äggstockarna, för det såg jag me egna ögon att det inte var.

FeliciaS
0

Det låter inte bra att hon minskat yttligare i vikt, extra jobbigt blir det ju när man inte kan se att något är fel i övrigt. Inte är hon gammal heller… Hon äter bra med kraftfoder fortfarande? Du har t.om. gett henne extra mat under den tiden hon fortsatt minska i vikt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

#9 Nej det är verkligen inte bra, jag är orolig för henne.Speciellt eftersom hon visar symptom på hormonstörningar trots att vi inte såg nått.

Hon äter precis som hon brukar, står o skriker när man kommer o börjar glufsa i sig med en gång av kligröt och kraftfoder. Dom har inte fått pellets på 2 månader ungefär utan fått kross o havregryn istället eftersom jag hade köpt min pellets i lösvikt i djuraffären o inte visste vad den innehöll (innan jag lärt mig att viss pellets inte är bra för grisarna).

Jag har gett extra mat det senaste men kan inte veta vem som äter mest av den eftersom jag inte kan mata enbart Michelle. Skulle tro att min glupska tjockis är där o nallar en del.

Hon spenderar väldigt mycket tid på undervåningen, kanske kan det va att hon "glömmer" gå upp o äta? Men jag tycker Lily är där nere lika mycket o hon är definitivt inte smal! Ska iaf prova nu att ha en matskål med pellets på varje våning och se om det blir nån skillnad.

Lyan
0

Mask?

Jag har märkt på mina också att om de har fri tillgång på pellets äter de betydligt mindre än om de bara får lite grand i taget. Jag brukar ta en näve och slänga ut i spånet, då blir det både konkurrens och aktivering.

[WeepingWillow]
0

Mask, är det vanligt på marsvin?

Det förklarar dock inte pälsavfallet på sidorna av magen…

Hoppas hon går upp lite i vikt snart iaf min lilla gris.

fia-mia
0

Det verkar ju som hon äter men inte tar upp näringen i maten, förstår du hur jag menar?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Liinda]
0

har veterinär kollat på hennes bakre kindtänder? Och ni har uteslutit Ohyra? Tänkte på att du sa att hon har pälsavfall

[WeepingWillow]
0

#13 Ja nått sånt, o det hullet hon har sitter på magen medan man känner alla andra ben tydligt.

#14 Nä vi har inte kollat upp hennes tänder men om hon hade problem med tänderna skulle hon nog inte ens vilja äta. Hon äter ju liksom som hon alltid har gjort. Vi behandlade för Ohyra i höstas då för att mitt andra marsvin hade Ohyra, Michelle visade inga symptom men fick droppar ändå. Huden är len o fin där pälsen är tunn dock, inte alls mjällig el sårig.

[Liinda]
0

Okej vad knepigt. :/ Har ni tagit prov på njurar och blodsockervärden och sånt? Alltså blodprov?

[WeepingWillow]
0

Nej vi har inte tagit några prov, vi var hos veterinären för att jag misstänkte äggstockscystor så det blev endast ultraljud. Allt i magen såg fint ut, vi tittade på massa organ o tarmar.

[Liinda]
0

Okej, hoppas ni hittar felet iallafall. Knepigt när man inte ens hittar nåt fel.

Var med om samma sak med min marsvinhane att vi gjorde allt och ändå inte hitta felet. Förens nyligen när dom andra visa symptom på Ohyra. Så jag vet hur frustrerande det är! Hoppas verkligen ni hittar felet på din hona också! :)

[WeepingWillow]
0

Skulle gosa lite med Michelle nu eftersom jag ska resa bort imorrn o va borta en vecka och upptäckte att hennes talgkörtel (för det har väl tjejerna också där bak i rumpan?) var väldigt kladdig o rosa o luktade mysko, man kände den väldigt tydligt när man tog där. Jag tvättade av henne lite nu men jag tror hon bara blir sämr eo sämre :( Man känner alla revbenen men hon väger iaf drygt 900 g nu. Fattar inte vad detta kan va? Vi har inga bra veterinärer här verkar det som heller även om blå stjärnan skriver att dom kan marsvin. Jag vet inte vad jag ska göra med stackarn.