Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1560 ggr
Marsviin
0

Göra marsvinsungar tama

Mina marsvinsungar är nu två veckor gamla men problemet är att de är ganska rädda av sig och svåra att lyfta upp. När de väl är uppe sitter de mest och tjuter.  Hur tämjer ni era marsvinsungar? de är räddast av alla marsvinen.

[MatildaW]
0

Hm, med lugn och tålamod :P inte så bra beskrivning, men men :P

Annna
0

Jag har också ungar nu som blir två veckor imorn. De är inte så specielt tama iheller……Men att de tjuter när du har dem ute beror ju på att de letar efter sin mamma, det gör mina också. Jag har aldrig ute mina ungar några längre stunder förrän de är 4-5 veckor. Nu innan tar jag bara ut dem för att väga och kolla igenom dem annars är de bara med sin mamma.

FeliciaS
0

Kolla in inlägget "hur gör jag dem tama?" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Uj, jag blir nästan mörkrädd. Självklart kan du inte ha ute dem längre stunder när de är så unga. De piper p.g.a. separationsångest - det finns det t.o.m. forskning på!

Marsviin
0

Jag har inte haft ute dem så långa stunder, jag tänkte bara att det nog var bra att ta ut dem varje dag och hålla dem lite så att de vänjer sig.Man kan ju hålla mamman också samtidigt kanske.

Nu har jag också börjat låta dem springa ute i hagen med sin mamma och burkompisarna de tyckter dem är väldigt kul.

idipidi
0

Det är bra att vänja dem vid att bli upplockade och sitta kort i handen.

Hantera dem mer ordentligt och "tämja" dem kan man dock inte göra förrän de slutat dia och blivit mer självständiga.

Snuttan2
0

Jag skulle föreslå att bara sitta mkt vid buren och prata och umgås med dem, även utan att ta upp dem, för att de ska vänja sig vid dig och se att du inte är något farligt… Iofs så har jag aldrig haft marsvinsungar själv så jag har aldrig provat, men är så jag gjort större delen av tiden när jag köpt ett nytt marsvin som många gånger varit mkt lite hanterade…

tildur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag brukade ta upp mina marsvinsungar tillsammans allihoppa, då känner de sig tryggare. De skriker lite men då kan man försöka att tala lugnande till dem. håll om dem med händerna så att de sitter tryggt, då brukade de nästan somna efter ett tag. Sen är det olika personligheter på marsvin, vissa är mer "mammiga" än andra. Jag brukade även ge lite sallad till dem så de fick lite "belöning" när de var uppe i famnen. Sen som alla säger, inte ha uppe dem för länge.

FeliciaS
0

Ta upp de tillsammans med sin mamma, det gjorde jag när Sera hade bebisar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus