Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2495 ggr
Doggtott
0

Enögt marsvin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min lilla marsvinsflicka 10 veckor har skadat sitt ena öga, så pass illa att vi inte vet om det går att rädda ögat!
Det är ett stort hål i hornhinnan och irisen tränger ut.
Hon har fått smärtstillande och inflammationshämmande droppar. Jag ska fortsätta med dropparna ca 2 veckor och har vi tur så orkar kroppen läka ögat. Synen kan med väldigt tur räddas, men troligtvis inte.
Om inte ögat är betydligt bättre om 2-3 veckor så går inte ögat att räddas.
Nu min fråga : Är det någon som har erfarenhet att operera bort ett öga hos ett marsvin?
Vad tror ni, är det genomförbart , eller kommer min lilla flicka att lida?
Nånting har ju hänt i min flock, veterinären sa att det måste ha krävts en del "våld" för att trasa ögat på det sättet! Jag har aldrig sett dom bråka. Jag har 5 flickor och en pojk i flocken. Jag gissar att hon bara har haft maximal otur.
Håll tummarna att min lilla Vegas öga kan läkas ihop igen.

Jennie (på kortet är hon oskadd och nästan ny i världen)

FeliciaS
0

Jag tror inte det är någon problem att operera om veterinären säger att det är möjligt. Hon klarar sig med ett öga i alla fall :) Håller tummarna för sötnosen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thildatessie
0

oj, lycka till med gullegrisen :)

godisgrisen
0

Min Krake skadade sitt öga väldigt illa för ett tag sedan. Det var ett tydligt sticksår mitt i ögat och hela ögat såg ut som en vit bucklig kluns oerhört äckligt. Både veterinären och jag var osäkra på om det skulle kunna läka men otroligt nog gjorde det det och han fick behålla synen på ögat! Jag är väldigt glad för det då en operation inte varit aktuell.

För många år sedan hade jag ett marsvin som skadade ögat, det ögat var helt kluvet och läkte inte. Själva operationen gick bra och hon levde i två år med ett öga men det var en massa problem med återkommande var bölder där ögat suttit. Personligen tänker jag inte göra om den behandlingen men har hört om lyckade ögonborttagnings operationer också.

Lycka till med lilltjejen. Hoppas ögat läker unga djur har bra läkkött. Att vara blind på ena ögat är inget större handikapp för ett marsvin.

HLJB
0

Men ååååh! Vilket vackert marsvin!! Hoppas det går bra med ögat/ögonen

Doggtott
0

Uppdatering kring Vega och hennes stackars öga!
Det ser inte ett dugg bättre ut….
Men hon äter och dricker och rör sig i buren, så jag har hopp om henne.
Vi fortsätter med dropparna ett tag till, innan ett återbesök hos veterinären.

animalchild
0

Jag kan säga till dej att hon kommer klara bra med bara syn på 1 öga.

Jag har själv ett marsvin som föddes utan ögon och hon är som vilket vanligt marsvin som helst.

Sen har jag en hane som fick en stroke sommaren 09 och det gjorde att han blev näst intill blind på båda ögonen men han klara sej lika bra ändå=)

FrippeKurre
0

#6 Nä stackarna! Tur at de klarade sig:)

Creation
0

Jag var med om en liknande sak år 2008. Min ena hane var då 6 månader gammal. Jag vet inte hur det gick till, men han fick ett hål i ögat så att något "runnit ut"(det såg i alla fall ut så). Veterinären befarade att hans öga skulle behöva opereras bort, men efter en kur med ögondropp i två veckor gick det tillbaka. :-) Det syns knappt att han haft en ögonskada nu. Linsen blev dock lite skadad, så synen är försämrad på det ögat, men det är inget han lider av.

Hoppas verkligen att du har lika stor tur och att det läker ihop för din lilla sötnos med! Håller tummarna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.