Molly har blivit mamma!
Igår och idag har Molly betett sig annorlunda, hon har legat inne i hörnhuset som hon annars inte brukar få för Tuva som "äger" tillsammans med Daga om hon är snäll.
På eftermiddagen när jag vägde henne (672g) och kände så var hon öppen minst 1cm och hon hade fällt ner nosen. Jag kände att det var någonting på gång och strax efter kl 19:30 så gick jag för att titta till henne och då stod hon inne i hörnhuset och ryckte i kroppen, hon var helt tysst men jag misstänkte att de var på gång så jag hämtade kameran, skickade in min man och dotter + hund i ett annat rum för att de skulle vara lugnt.
När jag kom tillbaka sekunderna senare så började Molly pipa, det gick ganska fort och ut kom en helvit (ska kolla nogare imorgon) liten knodd med två sockerfria gelehallon till ögon mellan sina stora skära öron.
Molly var så duktig och slickade ungen som besatt, naffsade i pälsen och länge länge… sen åt hon upp moderkakan.
Jag filmade hela förlossningen och fotade endel. Ungen väger 117gram och jag tror att det är en hane, men ska kolla nogare imorgon. vill inte störa för länge för jag vill att diandet ska komma igång fort.
Molly verkar då må bra och hon åt lite kligröt från min hand som jag satte intill huset, hon har varit ute och ätit också.
Lägger in en kortare film när Molly slickar på sötgrynet!
Länkar fungerar inte :/
Åhhh så söt ! :)
Skönt att allt verkar ha gott så bra och skönt att det inte blev fler än en bebis :) Grattis!
Är han helvit så är han Crested pe white :) Jättefint!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo nu fungerade det! =) Vad gulligt det såg ut och jag som tycker vita marsvin är så otroligt vackra! =)
#3 Ja precis!! Har skickat min man att köpa persilja när mamma Molly var så duktig och behöver mumsig mat.
#4 Naw, vilken sötnos! :)
Mvh Felicia
Vilken söt liten bebis :)
vilken sockertopp
Vilken sötnos! Är Molly väldigt ung med tanke på vikten?
#10 Ja Molly är ungefär 5 månader bara (8v den 5 nov 09). Det var därför jag köpte henne, fd ägaren trodde det var två honor för det hade uppfödaren sagt… Hon var alltså högdräktig redan när jag köpte henne den 7 februari.
Så jag är väldigt glad att det gick så bra som det gjorde, hade förberett mig på att få hjälpa till att ta ut ungen, ta hål på hinnor och stödmata. Iof vet jag inte än hur diandet kommer gå men jag är förhoppningsfull.
#11 Tur att ungen är såpass stor som han är :)
Mvh Felicia
#11 Okej, tur att det gick bra!

#11 Det kommer säkert att gå jättebra, ungen är ju så pass stor redan från början och ensam, så han kommer säkert att öka jättesnabbt i vikt. Fick ju också en ensam unge i somras och han växte med raketfart, tror han vägde nästan 400 gram vid 5 veckors ålder.

Awwww såå sööt!! =) Grattis!!

Märkligt hur det kunde bli en vit rödögd unge. Hanen (pappan) var väl ganska mörk. Men det är det lustiga med marsvin att det kan dyka upp helt oväntade färger.
Grattis igen här med då!
Jättefin!
Godmorgon! =)
Har vägt lillegrabben och han väger 114gram idag (-3g bara) Får se om han fortsätter gå ner isf kan jag ju misstänka att han inte får/kan dia. Men mamma Molly är duktig och ligger i huset med sin unge och äter själv emellanåt.
Har tittat på könet men kan inte bestämma hane eller hona, men tror på hane, de är ett streck/y med en plui imed ett hål i, ser ut som ett y med en prick eller ett i…
#16 Ja det tänkte jag också på direkt när jag såg han. Pappan var ju black/golden väldigt mörk. Molly har ju vitt i sig men inte röda ögon…
#18 Kommer säkert fler bilder
Du tänker inte lägga upp filmen när hon föder då? =)

#19 Det är betydligt svårare när man inte har nåt att jämföra med, har man en hona och en hane som du hade förra gången så går det ju att se skillnad. Men fota så får du säkert svar här.
#20 Ja det kan jag väl göra, den är lite mörk för att hon är inne i huset men det hörs och syns ganska bra ändå. Aningen lång film men ack så spännande. Laddar upp den på youtube just nu…
#19 Ja kanske det, förra gången var jag helt säker på könen men nu är de lite "svagare markering". Ska ta kort och se om jag hittar de jag tog på Maja, Tuva och Atsuma…
Annars får du komma förbi nån dag när du kan och hjälpa mig med både lille vite och titta tänder på kaninen. *fniss*

#22 vad då titta tänder på kaninen?
Skönt att det gick bra med bebisen. Grattis !!
film när Molly föder sin unge.
Vilken söt liten sockertopp :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Gud så vacker h*n är! Häftigt att du fick födseln på film också!
#30 Då är det en hona :)
Mvh Felicia
#30 Skojjar du med mig nu? En hona.. då vet jag precis vad hon ska heta! *hemligt tills de är tydligare bekräftat*

Är lite osäker, brukar trycka lite lätt på sidorna, då syns det tydligare.
Vilken söt liten en ^^ Alltid kul att få se en födsel!
#35 Ja då testar jag att klämma lite här å var då. =)
Jag vill minnas att på Atsuma var det ett ganska rakt streck/skåra och en prick/hål ovanför men den här är ju lite blandad…

#38 Första anblicken var också att det var en tjej, men sen blev jag lite tveksam. Känns som att honor ser man direkt, men hanar är man lite osäker på. Men trycker man lite så händer inget på honorna, medan på hanarna så syns den runda öppningen tydligare.
Ungen är ju verkligen jättevacker! =)
#39 Jaha. Jag tyckde de såg ut som en hane igår för att det var en sån där prick som på ett i. Idag är jag osäker, ser ut som nått mittemellan. Jag försökte klämma lite runtom men ingenting hände. Väntar väl några dagar så kanske de syns tydligare

#39 Mm jag minns att när man tryckte runt könet på grabbarna så blev öppningen tydligare. Ja TS får väl trycka lite runtom, annars så syns det nog bättre om nån dag också.
Fast den där pricken över i:et syns mindre idag än igår… Har testat trycka men inget händer… får väl ta i lite hårdare dådå. *hehe*

#43 Ja men då kanske det är en tjej då:) Du kan ju iaf hoppas på det;) Vad det är syns nog iaf bättre om nån dag/dagar.
Jag tror hona, vad ska hon heta, ska hon stanna då? blir ju såååå nyfiken ju! Nåt med snö eller?
fin film och duktig mamma molly och inte behöver du stödmata den storknodden/an heller!

Tryck och fota så kanske vi kan avgöra bättre. Förstår att du vill veta=)
*skrattar*
Stackars liten som jag behandlar honom, måste ha han på rygg för att kunna se könet och om jag dessutom ska lyckas göra det OCH trycka samtidigt som min man fotar så de blir bra… ja…
OM det är en hona kanske hon får stanna här, om det är en hane så kommer han med all säkerhet att säljas.
#45 Namnet är hemligt men jag kan avslöja att om det är en hona så blir det ett namn från en Barbiefilm, så om du har sett alla dem kanske du kan gissa. *retas* Tänkte först ta ett namn från ett Xboxspel som pasar på en marsvinshona men det passar inte på just henne om det nu är en hon.
Om det är en hane så kanske han får heta Wolfie, också från en Barbiefilm. En flerfärgad katt som tror han är en hund och beter sig som en sån. Jättesöt!

Jag liksom tryckte bakom könet på mina så sträcket dras ut, då blev det ett tydligt streck på pojkarna med en vit prick ovanför och honornas blev kvar som ett y =) Om det inte är en vit prick ovanför är det en hona =)

#49 Ja precis så ser det ut, visste inte rikitgt hur jag skulle förklara det.
Ovanför könet då antar jag att ni menar upp mot naveln?
Måste testa igen dådå… ber gubben fota. *strax tillbaka*

Ja ovanför.
Okej nu har jag tryckt och klämt… kan inte göra mer stackars liten.
Skitsvårt att få en någolunda skarp bild för lille vite vill inte vara stilla.
Men de måste ju vara en hane?!?
När jag trycker neråt så händer ingenting men när jag drog lite i skinnet uppåt (mot halsen) så blev det ett långt streck… som bilden visar. Måste nog vänta och se om någon dag annars behöver jag livekonsultation. *skrattar*
Tycker inte mig se någon likhet med mina tidigare könbilder, första på lilla vita och den andra på Maja.
Det lilla hålet, pricken över i:et såg nästan ut som ett + tecken när jag kika noga noga i dagsljuset.

Ser ut som en typisk hane, kanske kan komma och kolla om du vill.
#54 Ja gör det, gärna. Nu på en gång? Jag är hemma till 4 då ska vi iväg å handla. =) Annars kan du komma efter 18:00
--------------
Nyss var lille vita ute ur huset och nosade på höet med sin mamma, sen bytte han hus och det är ju bara så roligt att han är så pigg! Och mamma Molly också!
Mif går segt *irriterande*
Hur som helst så har Linnet varit här och titta på den lille vite bebisen och hon säger också nu att de är en hane, hennes mamma tittade också. De va ju de ja sa… *ler*
Vet ju redan nu att jag inte ska ha han kvar så om någon är intresserad så är de bara å hojta till. (vi ska bila ner till Gävle i sommar så transport dot går att ordna) Fast de här är ju ingen säljestråd så PM eller mejl är de som gäller vid kontakt.
grattis! h*n är jättesöt!!

#53 Ser ju helt klart ut som en liten kille =)
Har du Linnet varit förbli och fått saken (könet) bestämt? =)
#53 Väldigt svårt att se på den bilden :P
Allra enklast är ju att se med ögonen själv, är det en liten "plupp" så är det en pojke :)
Mvh Felicia
Jag sa ju att de va en kille *skrattar* Måste våga lita på mig själv…
Han är iaf jättepigg och springer efter mamma Molly genom hela buren. Han har smakat lite på hö och han ligger under Molly så fort hon tillåter vilket är ofta. Har fotat och filmat lite, får se om det går att ladda upp ikväll…
Film när lille vite är ute och skuttar
Sista bilden för ikväll blir en på mamma Molly och lilla bebben brevid varandra så ni tydligt ser hur liten mamman är i jämförelse med sin son.

Har varit och kollat och det är en hane och mamman är verkligen pytteliten, ser ut som en unge själv.
Det såg väldigt Y:igt ut på bilden men honorna har ju inget hål mitt i. Grattis till den lille grabben, vilket sötnos! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#65 Jo precis det såg y:igt ut, min första tanke när jag såg bilden var hona, men sen blev jag osäker, för även hanarna ser ju lite y:iga ut. Men det är en solklar hane.
#66 Fast jag har aldrig sett en hane som sett Y:ig ut ärligt talat. Men jag tycker ungen ser ut som en liten pojk överhuvudtaget
Ett litet busfrö!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

grattis till sötnoses…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Har vägt lille vite bebisen och han väger 114g så nog för han i sig mat alltid.
Bara fyra dagar gammal och lilla Vitamin (som han heter) väger 128gram.
Hjälp, vilken sötnos :-D Dags för bilduppdatering? ;) Man vill ju se mer av älsklingen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#72 - men som du säger! Han är ju sk*t söt! 
kanske har cuy bakåt?

#74 Det är nog för att han är ensam i kullen och var stor redan från början. Det är otroligt vad snabbt dom växer.
Så söt han är, hjälp!^^
#76 Ja de är nog för att han är ensam och Molly är en superdupermamma! Hon far efter honom och vill att han ska dia :-)
#77 Jepp. ;-)