Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1673 ggr
Alli72
0

Sprutar kiss/markera

Hej!

Är ny här och har några frågor. Har köpt 3 st honor som är födda i början av december. Ser att ena honon Flisan(tror det är ledarhonon) försöker rida på Snuttan. Är det ett maktbeteende eller är det så att vi har fått en hane istället för hona? Vi har kollat och vi tycker det ser ut som honor alla tre. Även i affären sa de att de var honor. Den ena som sålde dem hade egna marsvin, så jag tycker de borde ha lite koll? Har svårast att se på Mysan som är svart men hon rider aldrig. Hon är även den som är mest undergiven.

Vi har även jämtfört marsvinen med varandra och de se likadana ut.

Har även ett annat beteende jag undra över. Såg i går att snuttan sprutade lite kiss(makerade?) när de var ute och sprang på golvet och fick lite godsaker som de försökta ta från varandra. Hon satte sig inte utan typ lyfte på rumpan och sprutade några droppar, ett par ggr.

godisgrisen
0

Ja det kan vara ett dominansbetende men honor håller inte på så mycket med detta ridande om de inte är brunstiga. Troligen är hon brunstig.

Honor sprutatar mot andra marsvin när de vill vara ifred. Det är vanligt att de gör det precis när de fått godis som de vill ha själva och när en hona har en uppvaktande hane efter sig som behöver avvisas. Så det är inte en doftmarkering även om jag tror det kan vara en signal på brunststatus som en hona lämnar till en hane. Hanarna brukar intresserat lukta på kisset och låta honan vara ifred om de fått informationen "obrunstig".