Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2195 ggr
[Strawberi]
0

Cuy och marsvin skillnaden?

Vad är skillanden mellan marsvin och Cuy? Förstår inte riktigt de där… Eller finns det ingen skillad?

Fridaaaa
0

cuy-marsvinen är mycket större än "vanliga" marsvin. Förr födde man upp dem för att äta dem (i sitt hemland) vilken man nog gör fortfarande där tror jag.

Har hört att cuy-marsvinen är lite svårare att få tama.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
1

Cuy är de vilda marsvin som lever i Sydamerika idag, främst i Peru. De är bra mycket större än våra vanliga tammarsvin, väger ca 2-2,5 kg (även deras vikt varierar förstås). Förutom storleken som är den största skillnaden så brukar cuy leva lite kortare än "vanliga" marsvin, och är mer stressiga och känsliga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

#1 - hmm okej förstår. Så vi skulle kunna säga de är mera ''vild'' marsvin?

FeliciaS
0

Här kan du läsa mer förresten.

#1 Ja, de avlas fram för köttets skull fortfarande, ungefär som Sveriges motsvarighet till höns.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

#2 - WOW vad stora! Jag tycker mina marsvin är stora… Herre gud nej fy marsvin håller jag mig fast i!

Abico
0

Vikten… ;) En cuy ska ha en vikt av minst 1800g vid 18 månaders ålder. De är heller inte avlade på lika länge som "vanliga" marsvin och är ofta mindre stresståliga, har jag hört. Cuy behöver, såklart, mer yta än andra marsvin och lämpar sig inte speciellt bra som husdjur till yngre barn eller helt oerfarna marsvinsägare.

Men utseendemässigt ser de ju ut som marsvin gör mest, fyra ben och en mun där gurkan stoppas in ;)

Hanna 

[Strawberi]
0

#4 - det var där jag kollade och funderade vad det var ^^

Abico
0

Oj, vad långsam jag är på att svara…

Hanna 

idipidi
0

Cuy är marsvin som avlats för köttproduktion. Det är alltså en köttras kan man säga. De är stora, har lite annan kroppsbyggnad, i genomsnitt kortare livslängd och oftast knepigare temperament. De har en del ärftliga defekter som är vanliga också, många extra tår och ibland extra skelettdelar i benen.

idipidi
0

Cuy är inte mer ursprungliga marsvin. Varför skulle de vara det?

Jag har en hel del dokumentation på att man på 70-talet införde avelsprogram för att få de så stora som de är. Detta för att den fattiga befolkningen skulle få det bättre. Liknande när man avlade fram broilerkycklingar i västvärlden.

[Maijah]
0

Nån som vet om det är nån större skillnad på Cuy och CuMa? Då menar jag alltså t.ex om CuMa är lite mer som vanliga marsvin? (temperamentet), och hur stora blir de? (klart de är lite mindre än Cuy då de har "vanligt" marsvin i sig), och är de lite mer långlivade än Cuy?

Jag skulle förövrigt jättegärna vilja ha en bamsegris någon gång, fast vi får väl se:P

Lyan
0

#11 CuMa är helt enkelt en blandning av Cuy och vanligt marsvin. Oftast en marsvinshane och Cuyhona. Tror det tar tre generationer med bara Cuyparningar på CuMan för att få en fullstatusCuy.

Som med tex hundkorsningar kan resultatet bli högst blandat. Det kan bli precis som en Cuy eller ett marsvin oftast ett mellanting, men det kan också bli som en hysterisk "vanlig" gris om man har otur, men den bär på gener från bägge raserna hur den än ser ut.

Hoppas du fattade min  snurriga förklaring :-)

[Maijah]
0

#12 Ja jag vet att en CuMa är marsvin+Cuy, skrev ju det också;) Men ok, det är väl blandat då:)

[Liinda]
0

Cuy går absolut också att få lika tama som vanliga marsvin men med vääääldigt mycket mer tid och tålamod. En sak som jag märkte men vet dock inte om det är så med alla Cuy, men min förra Cuy hane han var säker och lugn med mig och jag kunde hantera honom utan problem men om någon annan person som inte hanterade honom dagligen försökte hantera honom så fick han råpanik!

Så det verkar som att dom tyr sig gärna till en och nöjer sig så. Men jag var tvungen att ha uppe honom varje dag för missa jag en dag så var han spänd och nervös. Men av någon konstig anledning så var han hel lugn på alla uställningar! Kanske för att det första han fick börja med hos mig var att åka på utställning så han var van och att jag alltid hade uppe honom en bra stund innan han skulle upp så att jag lugnade ner honom ordentligt och att han slappnade av.. Konstigt att han tålde nya människor på utställningen men inte hemma.