Hårlös runt ögat...!?
Min lilla Petite, idag 3 veckor gammal, har tappat hår runt ögat. Huden ser också lite mjällig ut :/ Jag skulle behöva hjälp med vad detta skulle kunna vara. Jag har tittat igenom alla marsvinens ögon, men det är bara hon som ser ut såhär. Det är väl inte Ringorm? :/ Jag upptäckte det nu på morgonen när jag vägde alla, jag har inte tänkt på att hon skulle ha kliat sig, men jag har också haft en ganska "fullbokad" helg så jag kan ha missat det…?
Det skulle nog kunna vara någon form av svamp, kanske Ringorm, det är ju vanligt på huvudet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det är nog tyvärr lite ringormsvarning på det där. :-/ Det brukar kunna sätta sig just runt ögonen sådär. Har du kollat igenom alla andra marsvin noga? Kolla i ansiktet, runt nos, ögon, på och i öronen.

Skulle oxå säga att det tyvärr är ringormsvarning! Precis så där såg mina ut runt ögonen när dom hade ringorm…sen behöver dom inte klia sej fast det är ringorm…
Sök på artikeln här på Ringorm så har du en del bra bilder.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Men ingen annan har ju Ringorm, hennes mamma har haft det så då ska de väl inte kunna få det igen? Och hon har ju inte träffat några andra marsvin någonsin (är ju bara 3 veckor). Vem skulle ha smittat henne?? Och varför just henne och ingen annan av ungarna? Jag kollade ögon och nos på alla ju och det såg fint ut. Om det nu är ringorm…vad skulle ni ha gjort? Jag har ingen veterinär att ta henne till, de behandlar bara mot skabb. Hur behandlar man Ringorm?
Ringorm är väl heller inget som absolut smittar mellan djurkontakt? Utan det kan ju vara något du fått hos någon annan, människa kanske då det även smittar till oss?
Eller att det funnits kvar på saker och din lilla marsvinsunge varit motaglig för just detta?
Hemskt att du ska behöva få detta, kolla med någon veterinär i närheten iallafall, kan inte de hjälpa till så kan de säkert rekomendera någon annan veterinär som kan!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Det var inte jag som ägde henne då. Ägaren sa när jag köpte henne att hon haft Ringorm och därmed var immun. Men det stämde alltså inte?
#7 Jag har aldrig haft ett marsvin med Ringorm, absolut inte i den bur jag har nu. Och jag har inte kontakt med någon person som har marsvin heller så att det kunde smitta via henne till mig och sedan till marsvinen. Jag blir verkligen inte klok på var det skulle komma ifrån!? :(
#8 Då kommer det nog från mamman, att hon inte var 100% fri från det och att ungen lyckats få det. Det stämmer ej att de blir immuna när de väl haft sjukdommen, tyvärr-
Jag tycker att du ska höra med någon veterinär som sagt, det gäller att ta tag och behandla vad det nu är i tid så du kan förhindra spridningen så mycket som möjligt!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Troligast är ju att det är mamman som är smittbäraren, att fd ägaren inte sanerat tillräckligt ordentligt =(
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Jaha, återigen felaktig information från uppfödare :( Jag blir så less. Har inte alls haft lika mycket problem med djuraffärsmarsvin. Bara otur, jag vet. Men det käns ändå så trist! Hon skulle vara fördigbehandlad för länge sedan och nu då dessutom immun. Underbart tänkte jag, men då stämde inte det :(
#11 Det enda sätt jag skulle kunna tänka mig att immunitet mot Ringorm eventuellt kunde uppstå är ifall djuret självt helt "besegrar" svampinfektionen. Att det liksom läker ut. Men jag tycker att även det verkar långsökt just när det gäller en svampinfektion.
När man behandlar, dvs använder någon typ av svampdödande preparat, mot Ringorm, ser jag det som helt omöjligt att djuret skulle få immunitet.
Jag har väldigt svårt att tro att den du köpte mamman av skulle ha sagt att hon blivit immun mot Ringorm efter behandling. Jag är övertygad om att hon vet mer om det än så och är en ärlig person. Det måste ha blivit något missförstånd.
Det är klart att det kan ligga sporer kvar och att det kommer från mamman. Eller så kommer det någon annanstans ifrån. Det är så svårt att veta och man ska undvika att anklaga andra tycker jag.
Visst kan det vara Ringorm, men det behöver inte vara det. Om jag vore du skulle jag dock kolla upp det. Det är inte ovanligt att det till att börja med bara sätter sig på ett eller ett par djur och då går det i första hand på ungar alternativt äldre eller djur som på annat sätt inte är lika starka.
Enligt SVA får (åtminstone vissa djurslag, just marsvin uttalar de sig inte om), viss immunitet. Inte livslång 100% immunitet utan immunitet en tid. Det hindrar dock inte att de bär med sig ringormen!
T.ex. kan man få in Ringorm i en besättning, behandla och djuren blir symptomfria. Sen tar man in ett nytt djur och efter en tid så utvecklar det djuret Ringorm som sen går över på fler djur. Då behöver det absolut inte vara det nya djuret som bar med sig smittan utan den fanns i miljön men övriga djur såg friska ut efter som att de hade visst skydd.
Tänk på att du har haft en drös olika marsvin hos dig senaste tiden. Ringorm kan ligga länge! Molly, Kossan, Agda, mina två hanar… det kan komma var som helst ifrån. Jag vet inte vad jag ska ta mig till om det har följt med hem till mig… :(
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#13 Jag blev bara så besviken, men hon sa så, helt säkert. Jag menar dock inte att det är hennes fel eller att hon försökt lura mig, men hon hade väl fel information som jag trodde på.
#16 Men du har ju dina marsvin i karantän iaf =) Jo, jag vet att jag haft många djur här, men Kossan och Agda har ju bott ensamma så det borde ju inte komma från dem. Molly borde ha utvecklat det om hon burit på det med tanke på att hon var helt hysteriskt orolig när hon kom hit. Dina hanar kan ju ha burit på det. det vet man ju inte. MEN ungarna har ju bara träffat mina marsvin och bara mina marsvin+Molly har vistats i den nya buren. Men det behöver ju inte vara Ringorm heller, kan ju vara vanlig svamp.

#18 Jo, jag vet, men jag har ju som sagt bara dessa marsvinen, dvs två burar med 9 marsvin inkl 6 ungar. 8 av dem delar ju bur och hanen bor ensam i väntan på en kompis.
Jag bara menar lite såhär att Molly borde det brutit ut hos för hon var otrooooligt rädd när hon kom. Agda och Kossan har ju som sagt bott ensamma, Kossan hela sitt liv och Agda säkertligen minst 1 år, säkert mer så det borde inte komma från dem. Curry har varit sjuk så på honom borde det också brutit ut. Och om Fia och Clementin bar på det tycker jag egentligen också att det borde ha brutit ut, de har ju varit dräktiga nyligen. Så varför har ingen av de vuxna visat symtom? Någon av dem måste väl ändå ha burit på det? Och varför visar bara en unge symtom. Det kanske bara är vanlig svamp? Det är då inga sårskorpor som det beskrivs i artikeln. Det är bara som mjällig och torr hud runt ögat.

Kom just på att jag ju har ett schampo mot Ringorm (köpt utomlands), mot just de svampsporer som är Ringorm alltså. Det är helt ofarligt att använda (alltså typ i förebyggande och så), så jag badar helt enkelt marsvinen i det och tvättar ur buren med virkon+sanerar. Sedan ska det nog lösa sig (om det nu är ringorm), men det lär ju ta kål på vanlig svamp också! Hurra! Älskar när jag kommer på en "enkel" lösning.

#21 Ja, men det tar ju 2-3 veckor att få svar, så då kan jag ju lika gärna börja behandla redan nu. Dessutom sägs det ju att man ändå inte kan utesluta Ringorm även om provsvaren är negativa, så varför inte bara behandla? Blir de inte bättre så är det ju inte ringorm…
#22 Det jag menar är att vetten inte kan något om marsvin (förutom skabb). Han är väl inte knasig för det, bara okunnig inom området, det är ju vad jag förstått inte så ovanligt heller :/ Shampot heter Dermasebb.
#23 Kollade upp "Dermasebb" och det låter inte helt ofarligt - man ska ha skyddshandskar och det är farligt om det kommer i ögonen. Men det lär väl stå på förpackningen.
"Dermasebb är ett medicinskt schampo, antibakteriellt, svampdödande och klådstillande skum för hundar."
Jag har ingen aning om det tar just Ringorm, har inte hört talas om något schampo som gör det men det vore väldigt bra om det gjorde det :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
För många år sedan, när jag hade mina första 2 marsvin fick vi tyvärr in Ringorm på nått sätt, hur vet jag fortfarande inte men in kom det iaf! Jag var ju inte så himla gammal, o internet var det ingen som hade så jag hade inte en aning om vad det var men deras öron höll på att ramla i bitar så det blev till blå stjärnan. Dom gjorde skrapprov men var redan ganska så säkra på att det var Ringorm så vi väntade inte på svaret utan fick nån slags spray som tog bort det hela jättesnabbt!
Rekommenderar också veterinären även fall ni kanske inte har så marsvinskunniga veterinärer där men Ringorm kan ju smitta alla djur så dom borde nästan ha sett det nångång tycker jag. Jag fick det dessutom själv på mitt ben strax efter, tog typ en månad innan jag fattade vad det var, inge vidare :P Tack o lov förvsann det sen efter min behandling. Ingen kul svampform, usch usch!

Nu är jag i en annan situation. Jag ringde veterinären nu på telefontiden och ville göra en skrapning. Han frågade var symtomen var, ålder på marsvinet osv. När jag sa att hon var 3 veckor och bara hade runt ögat så sa han bestämt nej, han ville inte göra en skrapning för det kunde riskera hennes öga (om han inte sövde henne och det ville han ju inte heller göra). Han erbjöd att han kunde göra en "lysning" nästa måndag. Jag frågade vad en lysning skulle innebära, vad skulle han kunne se? Han skulle kunna se om det var Ringorm sa han. Jag känner mig lite skeptisk, även om jag litar på att denna veterinär är kunnig. Men en hel vecka utan besked och utan behandling! Det känns ju inte kul alls :/ I övrigt har vi ju inga bra veterinärer, vet inte ens om de vill ta emot marsvin (pga dålig kunskap). Kanske bättre att bara behandla och se om symtomen försvinner av behandlingen?

#26 Fast "problemet" med Ringorm är att det kan läka ut av sig självt. Så bara för att symptomen försvinner behöver inte det betyda att behandlingen hjälper, det kan vara en naturlig utläkning istället och då har du fortfarande kvar ringormssmittan hemma och rikserar att det bryter ut på något annat djur i framtiden.
Jag har aldrig hört talas om "lysning" för att se om det är ringorm…
Woods lampa heter det, tror jag.

#27 Tack, den förklaringen hjälpte verkligen! Då vet jag att det kommer från mamman :/ För ett tag sedan hade hon som en liten skorpa på nosen, jag tänkte att det var vanlig Nossvamp (eftersom jag trodde hon var immun), gjorde inget åt det och någon/några veckor senare var den borta. Hon bär troligen på det ständigt då! 
Jag har fått tid för en skrapning på ett annat ställe. Sur att det inte är Fia som visar symtom nu för då hade det ju gått på försäkringen, ungar kan man ju inte försäkra (tycker de borde täckas av sin mammas försäkring!). Ska ta med mig Fia och se om de kan vara bussiga och skrapa henne också, eller om de kan "låtsas" att provet är av henne så det går på försäkringen! Det är ju så surt att ha försäkring och så när man äntligen kan utnyttja den så gäller det inte för just DET marsvinet :(
Man ska vara försiktig med att försöka lura försäkringsbolag du och din veterinär kan ju bli åtalade. Inte så kul kanske

#31 Men om det kommer från mamman och mamman också skrapas, då luras vi ju inte! Då behandlas ju även mamman ju och alltså kan det gå på försäkringen.
Jaha då menar så, ja då kanske den täcker. Får hoppas det iallafall =)
Woods lampa är absolut ingen tillförlitlig metod, men kan möjligen ge lite vägledning.
Detta har jag kopierat från en kattsida på nätet:
Several species of the ringworm fungus will glow a fluorescent color when exposed to a Wood's lamp. However, it is estimated that up to half of the most common species of M. canis do not fluoresce under a Wood's lamp, and T. mentagrophytes does not fluoresce. Other substances may fluoresce and cause a false positive reading.
Tricophyton Mentagrophytes som ju är den vanligaste sorten på marsvin ger alltså inte utslag med Woods. Så det är skrapprov som gäller och inget annat!
#37 Thanx! Då slipper jag leta info själv. 

Så, nu var jag tillslut tvungen att bli medlem här eftersom jag figurerar i tråden och det känns faktiskt lite obehagligt. Jag kan ju tänka mig att ni spekulerar i vem den oansvariga människan är som säljer marsvin med Ringorm.
När jag sålde "mamman" till Elin85 hade jag sanerat hela hemmet och samtliga djur väldigt noggrannt efter konstens alla regler. Alla marsvin blev behandlade med Ivamerol och alla fick vara i karrantän de rekomenderade veckorna (fyra har jag för mig) innan vi hade någon kontakt med andra. Vi har inte haft något återfall sedan dess. Det är ju jättetråkigt om det skulle komma från oss, för tro mig, har man många marsvin (vi har ca 20) så är det ett hästjobb att bli av med ringormen, och jag har ialla fall trott att vi lyckades. Jag skulle aldrig släppa iväg ett marsvin om jag hade en minsta misstanke om Ringorm på på något av våra djur.
Jo, jag har faktiskt trott att marsvinen skulle vara immuna efter att de haft Ringorm. Förmodligen har jag väl läst det på något forum där folk spekulerar hej vilt… Jag beklagar verkligen att jag spridit falsk info och ber om ursäkt för det Elin.
(Tyvärr tycker även jag att det ser ut som Ringorm på din bild.)
Den som vill kan läsa i min blogg om hela ringormshistorien som ägde rum våren -09.
# Hej!

#39 Får lite dåligt samvete för hur jag skrev ovan, blev bara så chockad över situationen. Men i sig är det ju ingen katastrof, nog övervinner vi ringormen =) I övrigt tror jag absolut att du gjort ditt bästa, tyvärr fick Fia tillbaka ringormen, men det är ju inte ditt fel, du gjorde helt säkert allt du kunde. Att det är svårt att helt bli av med om man har 20 marsvin inomhus, det är ju bara förståligt!

Ringorm är ett gissel! Och riktigt lurigt dessutom. Har ett marsvin haft Ringorm så är det inte så stor risk att den får symtom fler gånger MEN DEN SMITTAR trots det!! Den enda behandlingen som är effektiv enligt min dystra erfarenhet är Itrafungol. Det är en medicin som man ger oralt. Plus att allt måste saneras förståss…..!!!
Läser man på SVA om Itrafungol så är inte heller denna medicinering 100%-ig, utan efter avslutad behandling så kan man påvisa smittämnen hos en viss procent av djuren ändå. Det borde betyda (som jag ser det) att dessa individer fortfarande är smittbärare, om än att de inte själva har ringormsutbrott.
Ett marsvin kan vara smittat av Ringorm under flera månader innan det bryter ut - och då oftast i samband med någon form av stress (miljöbyte, dräktighet, förlossning mm).
Snälla - släng ALDRIG skit på uppfödare eller liknande!! Man behöver inte alls vara oseriös för att man har sålt marsvin som visat sig vara smittade av Ringorm! Det finns ingen idag som kan med 100% säkerhet påstå att man är helt fri från Ringorm! (Om man inte har testat alla sina marsvin!) Dessutom tror jag att problemet fortfarande är "mörkat" just för att det är förknippat med en hel del skam. VEM vill chavottera med att vara den som orsakat att andra fått ringorm…
Eftersom det nästan alltid blir "panik-hysteri" så fort Ringorm kommer på tal, så inbillar jag mig att man gärna har velat omskriva problemen till "vanlig" svamp osv. Det är ovanligt att marsvin dör av Ringorm, utan det läker ut så småningom. Dessutom kan man lindra problemen genom att smörja med Pevaryl och liknande. Men jag är helt SÄKER på att många behandlat sina marsvin "mot svamp" med Pevaryl och trott att det har varit rätt då skorvorna mm försvinner. Smittan finns dock kvar…
Enligt uppgift ifrån SVA så överlever smittämnet upp till 18 månader. Så om man inte har tillfört nya djur till sin flock på 1,5 år så har förmodligen smittan också dött ut. Men hur många uppfödare har det så….

Sanering och behandling pågår nu. Vilket jobb! Men rent blir det ju iaf =)

Nu vet jag med säkerhet att det är Ringorm, fler djur visar symtom :( Dock har min hane Curry+Clementin och Piccolo med säkerhet inga symtom (än). Curry bor ju i egen bur så han får bo där. Piccolo och Clementin har jag däremot tänkt flytta till egen bur idag, känns så onödigt att de också ska smittas genom att bo kvar. Jag kommer självklart fortsätta behandla alla ändå. Satsuma är jag 95% säker också är symtomfri, han hade något på nosen, men det såg bara ut att vara skräp, vill ju dock inte flytta honom då jag inte är säker. Petite, Kicsi och Mandor är jag säker på är smittade, de har också allihopa i samma öga (höger öga) och ingen annanstans. Fia visar också symtom, både i höger öga lite, lite…och på nosen. Pomelo är det 50/50 med, ser ut att även där kunna vara i ögat.
Jag har fortfarande kvar tiden både för skrapning och lysning i nästa vecka, men nu känns det ju onödigt eftersom det verkligen måste vara Ringorm. Ska ta lite fler foton på eländet :(

Nu har jag 5 "friska" djur, dvs utan symtom och som aldrig fått symtom. Fia är bättre än igår och Kicsi likaså. Nu är det alltså Petite och Mandor som är i samma skick som tidigare. Men det går ju framåt :D Jag kan se ljuset i tunneln :)