hö på sommaren
hejsan. Jag kommer att bygga stora uteburar och mina marsvin ska få vara ute större delen av sommaren. Mina fråga är ska dom ha lika mycket hö när dom är ute som på vintern inomhus.
Mina äter faktiskt bara gräs på sommaren :-)
När de får hö ratas det totalt, men de brukar alltid ha en hög om de vill ha (vilket knappt händer överhuvudtaget, hö är äckligt jämfört med gräs ;-)) Likaså grönsaker är äckligt så länge det finns gräs, men samma där, de får varje dag och det blir uppätet även om det tar 10gånger längre tid
jag gör som #1 ger hö men det är nästan aldrig ngn som äter ;)
ok då får jag göra så. Ha hö åt dom så får vi se vad dom äter. Tack så mycket
#4 Hittills har ju alla skrivit att de ger hö, men att marsvinen inte äter av det. Alltså att det finns i buren :-)
Mina är likadana, de äter inte gärna sitt hö på sommaren. Men så ger jag mycket mer än bara gräs - säkert 6 olika sorters grenar och löv och alla ätliga växter vi har på tomten. På vintern går det ca 1 bal i veckan, på sommaren 1 bal i månaden…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag kommer också att ge dom färska grenar och hö kommer också att finnas, men man kan ju inte tvinga dom att äta av det. Får se hur mina vill ha det.
#5 Vad ska man ge dom för grenar eller ännu viktigare från vilka träd ska man inte ge dom grenar från
#7 Jag vet egentligen bara att En och Hägg är giftigt, jag har bara kollat de träd som vi har på tomten. Annars ger jag från björk (ratas av många), sälg, gran, tall, asp, rönn och hallon (om man ska prata buskar). Ger jag hallon så får de hela stjälken med blad. Taggarna verkar inte bekomma marsvinen det minsta :-)
#4 Sorry Moa, tänkte inte på att TS frågade om man behövde det eller inte. Men att de behöver lika mycket som vanligt säger väl sig självt om de inte äter så mycket… :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är samma här på sommaren får marsvinen 2 stora mål med gräs inplockat till dom och dom äter hö också men absolut inte lika mycket. Oftast får jag plocka bort massa nerkissat hö.
ok då vet jag
#8 Men hon frågade ju om dom behövde lika mycket, så det säger inte sig själv bevisligen. Är såklart lite olika från gris till gris. Mina äter gräs hela dagarna. & när dom tröttnat äter dom höet
Men dom ska alltid ha tillgång till hö.-som sagt. Sen är det klart att det inte går åt lika mycket om dom inte äter lika mycket,hehe ;)
#11 Jag vet nu att dom ska ha tillgång till hö hela tiden.
Jag har fått svar på det nu tack för alla råd