Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 2192 ggr
devilsdaughter
0

Färgbestämning på unge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någo som skulle vilja hjälpa mig att färgbestäma denna lilla?

devilsdaughter
0

Den mörka pälsen ser en liten aning mörkare ut än den är på kortet, ser nästan svart ut, men den är mörkt brun.

devilsdaughter
0

menar att den ser mörkare ut på kortet än den är i verkligheten

FeliciaS
0

Vad har föräldrarna för färger då? Den lille kanske är chocolate/golden?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

devilsdaughter
0

pappan är lilac/lemon och mamman goldenagouti/golden. Funderar också på chocolate men är helt oerfaren inom den färgen, vet ju inte riktigt bakomliggande färger till föräldrarna och vet inte heller hur chocoalte ärvs..

FeliciaS
0

#4 Då är det nog goldenagouti/golden ungen är :)

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

mm.. men den mörka färgen ser inte ut som goldenagouti… fast de är de kanske ändå.. Vad ska det ligga för bakomliggande färger för att vara chocolate? Måste någon av föräldrarna ha den färgen?

FeliciaS
0

#6 Det är väl lite svårare att se när de är ungar bara, och framförallt om de inte är korthår.

Enligt färgkalkylatorn ger lilac/lemon + goldenagouti/golden 100% goldenagouti/golden, så ;)

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

Ok, men det kan nog inte stämma.. Jag har tidigare fått de här färgerna som är på annonsen av lilac/lemon + goldenagouti/golden.

http://www.blocket.se/vi/25991346.htm

devilsdaughter
0

Och denna är ett kullsyskon.

FeliciaS
0

#8 Jag vet faktiskt inte hur väl färgkalkylatorn stämmer (avvikelser såsom vad som finns bakom föräldrarna och andra anlag kan den ju inte "veta om", antar jag). Har själv fört in beräkning som visat sig felaktigt också.

Men utifrån bilden i #0 att döma tycker jag att h*n ser ut att kunna vara goldenagouti, däremot kan jag inte säga om det är så eller inte ;) Det får någon mer kunnig svara på.

Mvh Felicia

Fabiola
0

Kan det vara golden agouti/golden black?? Tycker det ser ut så.

Linnet
0

Ett marsvin kan inte vara både goldenagouti och svart, agouti är om jag har förstått det rätt en slags vilfärgning av svart, så marsvin kan vara antingen agouti eller svart, inte både och…

Marsvinet på bilden tycker jag ser ut som Goldenagouti/golden.

Fabiola
0

ja så var det ja. Glömde av det att de inte kan vara båda de :)

devilsdaughter
0

aa. hon är nog goldenagouti/golden..

idipidi
0

Om du vänder på den så ser du ju om det är agouti, då de har magband.

Tycker precis som övriga att det ser mest ut som goldenagouti. Anledningen till att du inte trodde det först är kanske att det är en ovanligt bra färg. Mörk för att sitta på ett strävhår!

#10 Färgkalkylatorn stämmer alltid. Problemet är snarast det som man brukar kalla SBS (skit bakom spakarna). ;) Nä, nu var jag elak. :)

Vad föräldrarna har för färger bakom är inga "avvikelser" utan sånt som man också förväntas stoppa in i kalkylatorn. Den kan ju inte vara så smart att den analyserar exakt vad ditt marsvin har för stam jämfört med någon annans marsvin, utan det får man göra själv.

Testa t.ex. Aa Bb Ccd Ee Pp (också goldenagouti) med aa Bb cdcr epe pp (också lilac/lemon). Då blir det inte direkt bara goldenagouti. ;)

FeliciaS
0

#15 Ah, smart :) Tack för förklaringen!

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

hmm. Vad menas med magband? Att den är bara golden på magen?

Linnet
0

Goldenagouti har inte agouticningen på magen, där är dom enfärgade golden.

idipidi
0

Skillnaden på magbanet och en vanlig goldenfläck är att magbandet är en del av agoutiteckningen. Magbandet är inte golden ner till botten utan mörkt i basen. Nåja, eftersom att de ofta är ljusa på magen så är det vanligt att de är mer ljusgrå än mörka, men inte golden ner till botten.

[Strawberi]
0

Menar di såhär?

idipidi
0

#20 Heh, mina bilder…

Här är originalet till den vänstra. Man ser att magbandet inte är buff ( i det här fallet) ner till botten utan att basfärgen lyser igenom lite.

Fridaaaa
0

#21 Så ser min unge ut :) Men han har lite på ryggen med (småsmå fläckar) är han goldenagouti/golden då?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

devilsdaughter
0

Har studerat magen nu, på ryggen har hon ju en mörk rand, den följer med runt magen och där är håren golden men med mörk botten, men där hon är golden på ryggen brevid båda sidor om det mörka följer golden färgen ner på magen och där är hon golden ända inpå skinnet som är ljusrosa.

Alltså,på magen, nere vid tuttarna och en bit upp är hon ljust golden (hela hårstråna) och skinnet är vitt, på mitten av magen har hon en rand av hårstrån som är mörkare och ovanför det är hon ljus igen.

idipidi
0

Absolut goldenagouti/golden isf. (Och pyttelite vitt i pannan och på baktassen ser det ut som.)

devilsdaughter
0

Japp, börjar se lite tydligare nu att hon är det.. Tack för hjälpen!