Clementines ungar
Nu är de äntligen ute! 3 st små raringar blev det, vilka kön är jag inte helt säker på än, så jag säger inget om det. Vikter: 95,101,114, bamsingar med andra ord. Jag har ju inte sett nyfödda ungar förut så jag trodde de var jättesmå, hoppades på vikter över 60 :P
Två av ungarna är pigga och den tredje verkar pigg och villig att äta, men har stora problem att hålla sig på benen, h*n vill bara tippa på sidan och ligger sedan och sprattlar med benen. Är det vanligt eller får jag räkna med att h*n inte klarar sig?
Födseln gick iaf jättebra och Fia hjälpte mer än gärna till att slicka ungarna rena =) Jag var med hela tiden, vilken underbar upplevelse att se henne föda =) Jag blev helt salig. Martin kom också hem och fick se den sista ungen komma ut.
Problemet är att Clementine inte verkar vilja ge dem di, hon tvättar och tvättar, men släpper liksom inte in dem under sig att äta. Är det normalt? Hur snabbt efter födseln måste de äta? När ska man börja stödmata?
Sedan är det en sak till, hon lägger sig ibland rakt över ungarna, de ligger där under och sprattlar och hon flyttar sig inte. Är det normalt?
Grattis! :D Va roligt att du fick se hela födseln också :) Jag har ingen aning om vad som är normalt men hoppas dom klarar sig alla tre och jag ser fram emot sötbilder!
Grattis till ungarna!
Har Fia fått sina ungar ännu, hon var väl också dräktig? Annars är det mycket möjligt att Clementines födsel sätter igång henne så att också hon föder snart.
Mjölken kan ta upp till 12 timmar på sig att rinna till.
Hanna
grattis! hoppas på bilder snart :D
Grattis! Vad skönt att allt gick bra :)
När de är precis nyfödda har de ju lite problem att komma upp på benen de första gångerna, men inte så att de ligger och sprattlar för att de inte kommer upp. Jag hade en unge i Frideborgs kull som efter några dagar välte omkull och var ostadig på benen (han klarade sig inte), men Clementines bebis har gjort så hela tiden alltså? Inte kommit upp på benen ordentligt någon gång?
Tur att de har så bra vikter i alla fall, du behöver inte oroa dig för att hon inte har di än (det kan ta ett tag innan det sätter igång, som #2 nämnde). Dessutom kan de gå ner i vikt de första dagarna också, inte heller något att oroa sig för om de äter och är pigga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för era svar, då ska jag lugna ner mig =) De har börjat sniffa och smaka på hö och grönsaker allihopa.
Den största ungen har fått bättre balans nu, h*n står på benen, men när h*n ska gå faller h*n ibland på sidan och ligger och sprattlar en stund innan h*n tar sig upp på fötter igen. I övrigt är den ungen riktigt pigg och söker mat.

Jamen titta! Då var det ju verkligen inte långt borta! :-) Stort grattis till bebisarna!
AW SÅÅ SÖÖÖTA!!! lyckliga du :D
Gosegrisarna :D
Grattis till småttingarna! =)

grattis till sötnosarna!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag har varit med om att en unge hade svårt med balansen första dygnet , precis som du beskriver, hon var samtidigt lite sne i nacken, men allt rättade till sig. Hade nån teori om att hon hade legat konstigt och det tog ett tag innan det gick till sig.

Härliga bebbar :-)! Ha is i magen bara… Första timmarna är det lite "huller om buller", men sitt gärna och njut och lär. En stor och ganska tung bebis har kanske inte styrkan nog för sin kropp - men bör få det närmaste dagarna. Att honan inte verkar ge di ska du nog inte tänka så mycket på nu i början. Det är MYCKET tvättande första tiden…! De första "sipparna" ungarna tar är bara några droppar, och som någon redan påpekat så rinner inte mjölken till ordentligt förrän efter många timmar.
Lycka till!!
#6-8 Naw, vilka sötnosar :)
Mvh Felicia
Stort grattis!
Vilka sötnosar alltså
Gud så söta! =D
Gullesnuttar!!! Man blir så sugen på egna när man ser dem ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Det verkar som att Fia tar över ungarna. Just nu ligger hon med ungarna och Clementine äter hö för sig själv. Kan detta vara ett problem? När ungarna vill komma under Clementine för att dia när hon ligger och vilar, så vänder hon ryggen mot dem ibland och ibland slickar hon dem, men låter dem inte komma under.
Ungarna har inte ätit någonting än, de bara sniffar och biter på hö och grönsaker, men sväljer inget. Usch, jag blir så orolig. De har redan gått ner 4g… Ska de kunna äta hö, grönsaker och pellets efter 4-5 timmar?

Nyfödda smakar nog mer på maten än äter tror jag. Om du blir väldigt orolig så är det kanske lugnare för både dig och den lilla familjen att de får vara för sig själva på en ganska liten yta ett dygn eller två. EN gång har jag varit med om att en nybliven mamma inte riktigt hade förstånd att ta hand om sin unge. Ett dygn i en transportbur samt att jag faktiskt höll mamman så ungen fick möjlighet att dia gjorde dock susen.

#20 Nej inte äter dom efter 4-5 timmar, det tar ett par dagar tycker jag innan man ser att dom äter, det är lite olika, en del börjar äta snabbare än andra.
Du får räkna med att dom går ner dom första dygnen, men sen ska dom börja öka igen.
#20 Jag tror inte du behöver väga dem flera gånger varje dag, tänk oss människor, ibland tar det lite tid innan mjölken rinner till och vi förstår hur vi ska göra på bästa sätt. =)
Jag höll också Ninni i knät och tvingade henne att ge di till framförallt Atsuma som hade låg födelsevikt och gick ner fort i vikt. Det funkade ganska bra och efter två tre dagar tror jag så behöver jag inte hjälpa till mer.
Äter hö och grönt gör de nog inte någon unge gör samma dag som de föds. Men smakar javisst. =)

Nu diar de och skuttar runt alla 3 :) Dessutom har de fått 3 till burkamrater, men det får jag starta tråd om imorgon. Puh, är alldeles slut!

Vilken babyboom! Grattis!
Lite avundsjuk är jag på dig som fått se en marsvinsförlossning. Mina brukar alltid passa på att föda då jag är på jobbet. Förutom den gången jag fick agera barnmorska och dra ut ungen. Men det är en annan historia.

Jojo - det frestar på att vara uppfödare
. Som sagt, sitt och betrakta och lär OCH njut! I de allra flesta fall går det bra "av sig självt".
Min personliga uppfattning är att inte hålla på att "dutta" så mycket med ungarna. Jag har fött upp ganska många marsvinsbebisar samt att jag "i ett tidigare liv" även var hunduppfödare. Min erfarenhet är att om en normalfungerande mor inte bryr sig om en viss unge så är det med största sannolikhet något fel på den och den är inte livsduglig. Det kan kosta på att sitta vid sidan av då!! Både marsvin och hundar får ju normalt sett flera ungar, och det är ju inte ovanligt om än ganska sällan att någon unge faktiskt dör. Det är ju naturligtvis skillnad där en hona inte bryr sig om några ungar, eller helt saknar mjölk! Men en sådan hona tar ju varje ansvarsfull uppfödare ur aveln…
Men under första dygnet bör man vara lite uppmärksam så det inte blir tokigt av en ren olyckshändelse. En övergiven liten bebis lär sig snart att hjärtskärande skriiiika efter sina syskon och mamma. Det är dock inte alltid som mamman har så brottom att hämta sin lille, utan det verkar snarare som att ungarna skall vara rustade att efter ett dygn själva kunna leta efter mamma… De första timmarna dock brukar de kura ihop i syskongruppen och vara ganska stillsamma.
Åter igen - ett STORT lycka till
!! Du kommer förmodligen få uppleva hur de två mödrarna hjälps åt med alla ungarna och gärna delar med sig av sina tuttar "åt höger och vänster".
Grattis! Har du fått två kullar och sett båda födas!? Vilken dag! Jag säger som #25 det är inte ofta man har turen att få vara med men det är jättehäftigt att se verkligen. Din jobbiga sega väntan lönade sig ordentligt!

Tack alla för stödet =)
#25 Ja, två födslar på samma dag, puh. Men superhäftigt självklart! Jag fick hjälpa två ungar ur hinnorna som honorna verkade "glömma" bort i sin nogranna och systematiska tvätt av de förstfödda. Jag känner lite att de förstfödda verkar bli favoriserade och den sistfödde mest bortglömd. Undrar om det kan ligga något i den teorin? Igår skulle jag egentligen plugga hela dagen var det tänkt, men blev ju inte mycket av det. La mig i badet vid kl 14, då började det borras i huset och det lät öronbedövande högt. Låg där och höll för öronen i ca 1 timme, sedan kände jag som på mig att det här kommer att sätta igång Clementin. Vid 15.10 satte jag mig i soffan, Clementin låg och snurrade i sin grop och kunde inte få ro, efter ca 20-30 minuter började hon andas tungt och satt helt stilla. 16.10 började hon krysta =) Oj vad hon slickade den första ungen, i säkert 5-10 minuter, jag började förvånat tänka att "oj, blev det bara en?", sedan kom nästa, den lämnade hon, hade fortfande inte tvättat klart den första tyckte hon. Jag gav henne ca 1 min på sig, sedan tog jag av hinnan och då hostade ungen till =) När den tredje föddes var Fia med och hjälpte gladeligen till att slicka. Vid 21.30 började sedan Fia krysta, henne fick jag hjälpa med en unge också som hon glömde bort, hon hade ju sådant sjå med Clemetins ungar som var överallt runt henne och den förstfödde =) Fia var överhuvudtaget inte så intresserade av ungarna som kom ur henne (förutom den förfödde), hon hade ju redan fått "sin" kull och redan ätit blod, fosterhinnor mm från Clementin. Hon verkade som inte fatta att nu födde hon sina "egna" ungar. Vid kl 00.30 la jag mig och då hade jag en fruktansvärd huvudvärk av all spänningen. Men OJ vad häftigt det var. Filmat har vi också gjort. Martin fick ju också vara med. När Clementin födde kom han hem när hon höll på krysta fram 3:e ungen. Sedan hade han träning på kvällen och kl 21.45 började första ungen komma fram för Fia och just då kom han in genom dörren. Så han prickade verkligen in det =)
Det var min lilla födselhistoria det =)
I buren springer nu alla ungarna omkring, Clementin och Fia turas om att dia, den ena äter och den andra diar. Men Fia är den som vill ligga med hela barnaskaran omkring sig =) Clementin är mer vakten som "skyddar" ungarna när Kossan kommer för nära =) Och tar över diandet när Fia behöver äta eller dricka. Riktigt läckert!
Nu ska Fia få en egen tråd.
#28 Är båda honorna de som du visade på bilder tidigare i tråden? Ser ungarna likadana ut, och isf hur ser du skillnad på vem som är vem? *bara en tanke som slog mig. =)

#29 Japp, det är honorna som syns i tråden. Fias ungar ser annorlunda ut, de skiljer sig från de andra (en har "bläs", en har crest och en är släthårig). Clementins tre ser dock liknande ut, kan inte skilja dem åt, så där följde jag Binajis råd att klippa bort en hårtuss på olika ställen på dem, då kan jag skilja dem. Men i buren ser jag ingen skillnad =)
#30 Ja det var ju lite roligt att klippa bort päls men det verkar behövas. =)
Grattis till alla bebisar, hoppas det går bra för dem alla !
Gud vad fuskigt att få se bägge födas! Som flera sagt är det verkligen inte vanligt :-D
Jag har hört från en erfaren uppfödare att det är slickandet som sätter igång förlossningen hos en dräktig hona som ännu inte fått sina ungar. Därför kan det vara farligt om hon inte gått tiden ut. Men det hade ju Fia gjort så då är det ingen fara :-)
Stort grattis till fina bebisar!

Vad är det för kön på dem?

#41 Tre hanar är det =)
Så söta :) Har de fått några namn ännu?
Visst är #36 satin?
Hanna

#43 Japp, tre namn är utvalda, men jag har inte fastställt vilket marsvin som heter vad än =) Vill vänta och se vem som passar bäst i vilket namn. Fy, så du såg det också =( Binajis reagerade också på att han ser ut att vara satin, men jag tyckte kameran fick alla att se satin ut. Men om du också ser det (och i verkligheten ser jag det ju egentligen också, även om jag förnekat det) så är han helt säkert satin =( Dessa goldengener! Jag ville ju verkligen inte ha satin och risken att det skulle bli det med denna hane var ju väldigt liten. Men, men…han var alltså bärare han också =(
#44 Så himla tråkigt är det. Det betyder alltså att satinanlaget hänger med länge och de som inte egentligen "borde" vara bärare visar sig vara det. Väldigt glad över att jag inte parade Saffran!
Tycker det syns främst i ansiktet på bild #36. Söt är han ändå! Riktigt charmig :-)
Och resten av ungarna är lika söta dom… helt underbara.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jättesöta bebisar :) Tråkigt för er att en av dem är satin. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt… Ska du spara någon?
Mvh Felicia

#46 Jag ska spara Petite i Fias kull och en av killarna i den här kullen, men har inte bestämt vilken =)

En av dessa små dunbollar ska säljas så småningom, men vilken är inte bestämt. Ni är välkomna med förfrågningar om ni är intresserade av att köpa någon unge =) Skicka ett PM då =)
ahaha åh gud vilka personligheter man ser i bilderna :D Vill ha allihop ahahaha
Sötnosar! :)
#48 #49 Har han ridge?
Mvh Felicia
Åhh blir inte dessa små pluttar kusiner till mina små pluttar? ;oo

#55 Jo, "bebis 2" och "bebis 3" har ridge i den här kullen.
#56 Jomenvisst blir de det =)
#57 - åhh ^^ vad gulligt kusinerna här i köping hälsar till er där uppe! :D
#57 Ah, misstänkte det ;)
Men vad heter dem? :P
Mvh Felicia

#59 Satsuma, Pomelo och Mandor heter de. Jag går på citrustemat (efter Clementin) =)
#60 Aha, bra namnval ;) Fina namn!
Mvh Felicia
Häftiga namn ;) satsuma va skitsött! ;)

#65 Äääälskar bilden!!!!!de är så söta allihopa ! mamma med :D
Va söta de är allihopa^^