Låter era marsvin?
Mitt marsvin ""pratar"" väldigt mycket Gör era marsvin det också?
Försökte bifoga ljudet men det funkade inte
.
Ja de pratar massor!! Jag älskar att höra på deras prat. Både när de pratar med varandra o när de kallar på min uppmärksamhet för att få mat. Det är en av de saker jag verkligen gillar med marsvin: deras prat! Det är helt enkelt underbart o rogivande att lyssna på.

joo .. jag också !! det roligaste är när de pratar med varandra .. skulle vilja höra vad dom sa .. :P
Mina tjuter och har för sig en massa roliga ljud :)

Här snackas det för fullt!

mina börjar typ vissla när dom hör att man kmr jag tror de är för domm vill ha sällskap och godis:Psen kurrar dom dom och pratar med varann
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

mitt marsvin pratar lite,eftersom ja presis har fått det,de känner inte mej så bra så…men de ju rätt vanligt att marsvin gör de…

Mitt ääälskar att prata :D

eheheh ja det kan man säga =D Marsvinen blir som (ursäkta) "pipleksaker" på kvällarna, de veeeerkligen skriker o piper sent på kvällarna, snacka om att mamma blir galen ;P Men men!!
Det är ett himla tjattrande bland mina 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det är ett himla tjattrande bland mina 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Mina marsvin har svårt att vara tysta skulle jag snarare säga…
Ja våra "pratar" mkt också. Allra helst om vi öppnar kranen och prasslar med påsar. Då skriker de! Kan bli lite tröttsamt för de skriker även efter mat när de redan har i skålen.eller jag som misstolkar dem?
en fråga ang läten…?
Varför gnyr de när man kliar dem? Är det välbehag elleer att de ej gillar det? Tycker det verkar som de ej gillar det… Isor han försöker putta väck en o nästan biter efter en.

gå in på http://www.marsvinsplaneten.nu där hittar du nog ditt svar :)
Här hemma pratas det mkt med bland marsvinen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för det # 15 tyckte dock det var svårt att tyda för som det stod så låter mga ljud lika. Får väl tyda utifrån situationer också…
Gnyr låter som om det är något negativt, ja…
Mina marsvin ropar efter mer mat även när de äter ibland…
Sedan kan mina marsvin ropa på varandra, ropa på att få komma upp eller bli utsläppta. Sedan piper eller skriker de om de är arga eller irrierade, kan grymta om de tjurar emot varandra eller göra ngt vi hemma kallar "chuckla", vilket de gör när de är glada, oftast när de springer. Sedan har jag en egen kategori för rent "prat", när mina marsvin bara piper, piper, piper i örat på mig för att de har mkt att berätta, oftast för att de nyligen råkat ut för något eller är upprörda.
Mina marsvin pratar även lågt med varandra när de ligger och vilar tillsammans, har såna som grymtar även när de sover… = De är aldrig tysta, har massor att säga och tycker massor.
Jag skulle vilja säga att marsvin är väldigt känsliga djur som är mkt sociala och därför kommunicerar massor, och de gör det gärna även med människor.
Jag tycker deras pipande är rätt intressankt, har suttit och lyssnat på dem en hel del och studerat vad de håller på med, och mina marsvin har även ofta lite olika röster och man lär sig känna skillnad på vilka det är som står och ropar. Jag, min syster och min mor har tidigare tävlat om vem som är bäst på det och när vi kommit med mat har någon fått gå in och titta på vilka som ropar efter maten och de utanför rummet får stå och lyssna och gissa på vilka de är som piper :p
#14 De flesta marsvin gillar inte att bli kliade utan bara klappade. Ta ett finger och klappa fram och tillbaka under hakan, det brukar uppskattas :)
Mvh Felicia
Under hakan?
Tror inte något utav mina marsvin har uppskattat det, det är alldeles för utlämnat ställe. De som haft dåliga temprament och varit mkt dominanta eller när främande människor har försökt göra det kan mkt väll riskera att bli bitna då…
Hakan är ju ett ställe där andra marsvin knappast får röra varandra, har du sett marsvin bråka på riktigt någon gång så ska du se att de går efter att bita varandra där…
Klappa hellre på huvdet, på kinderna, nacken, eller kroppen föreslår jag. Stryk långsamt, små lätta rörelser, undvik ögon och ansikte, personliga ställen så som hakan, underlivet, magen osv, absolut om det är ett nytt marsvin som du vill ska få förtroende och lita på dig!
Igår när det kom en ny kompis till mina andra två då blev det verkligen prata av! De pratar mycket annars också men nu vart det verkligen massa massa massa prat. Men inte så konstigt för de måste ju lära känna varandra!
Mina pratar för fullt. OCH mina älskar att bli kliade under hakan och pratar mkt då :P

Snuttan: Runt hälften av mina bara ääääälskar att bli kliade under hakan! De kan ibland komma från till burkanten och vänta tills man kommer, öppnar och kliar dem där, de står där helt stilla och lufter upp huvudet och munnen är halv öppen, så sött! Självklart kan man klia dem där, bara dem gillar det så. =D
Kan bara rekommendera att om ni träffar något utav mina marsvin (fast nu har jag bara ett kvar, och det är en fegis), våga inte stoppa in fingrarna inunder dem hur som helst.
Kan vara mkt för att jag uppmuntrar dem till att ta för sig Väldigt mkt och att jag själv är mkt noga med det personliga "spacet" = mina marsvin har varit det med.
Mina marsvin har haft tillåtelse att säga ifrån och så små djur har ofta svårt att bli tagna på allvar genom fint kroppsspråk utav människor = när mina marsvin varnar och säger ifrån lägger folk inte märke till det utan pressar och försöker fortsätta klappa dem där de inte får eller ta upp dem = mina marsvin säger ifrån.= mina marsvin har varit kända för att bita främlingar som tror man kan lyfta upp eller klappa dem hur som helst.
Haha, jag har nog inte helt normal marsvins-hållning…
Men det är ju olika hur man uppfostrar dem.. De flesta har dem väll mer som sällskapsdjur för barn? och då är det klart att man inte kan tillåta att djuren säger ifrån så mkt som mina uppmuntrats att göra…
Eftersom jag tycker det är kul att höra hur andra gör och skriva så är jag intresserad utav att höra hur andra gör, vad de tycker och hur det fungerar hemma hos dem :)

Snuttan; Alla mina marsvin är så snälla så, de bits ALDRIG, man kan ta dem under magen, vid sidan, överallt utan att dem bits eller så, de är väldigt hanterade så… ;P Iofs kan vissa honor vara lite skinkiga och hoppa runt när man tar dem vid sidan, men det kittlas väl. =D
Visste föresten inte att man kan uppmuntra dem till att säga ifrån. =P
Jag skulle säga att mina grisar är snälla med :p Men att de har lite humör kanske
Är ju väldigt olika ifrån individ till individ, de dominanta är ju de som säger ifrån när jag uppfostrat dem så här, de som har naturligt låg rang och är svaga till personligheten säger aldrig ifrån på samma sätt, och kommer aldrig att göra om jag inte går in och Lär dem det. Vad jag gör är inte att jag lär dem någonting, utan bara låter dem vara och genom att inte säga ifrån, utan kliva undan så får de mer spelutrymme för det sättet.
Sista marsvinet som är kvar är ju absolut en sådan, lågrangad som aldrig säger ifrån, utan hela tiden visar att hon är under på rang, att jag skulle kunna göra vad jag vill emot henne och att jag är ledaren. Är det marsvin jag någonsin sett som mest och tydligast visar massor med underkastelse.
Är bara att låta dem säga ifrån. Att faktiskt lyssna på när de säger ifrån och sluta/kliva undan, jag uppmuntrar dem inte riktigt att säga ifrån, men eftersom jag låter dem göra det, så kommer de fortsätta göra det, eftersom det fungerar.
De vill något - signalerar det och jag tar emot det och reagerar på det och gör som de säger = det fungerarade för dem och de kommer fortsätta med det beteéndet. De flesta gör ju som så att marsvinet signalerar/säger ifrån i det här fallet - människan lyssnar inte eller tycker inte om betéendet och bestraffar det = det fungerade Inte för marsvinet och marsvinet kommer inte göra om det. = Genom att lyssna och följa deras kroppsspråk så låter jag dem göra så. Problemet som kommer är att jag kliver undan för mina marsvin och låter dem säga ifrån emot mig, vilket gör att de ibland tror att de är över mig på rang (naturligt för små marsvin på 1kg att tro att de kan vara över på rang än en människa på 60kg ;)).
Jag är insnöad på negativ och positiv förstårkning eller bara ren reakions-förstärkning (som i det här fallet), mina marsvin har fått leka mkt expriment med det…

Snuttan: Haha, visste inte att man kan vara ledare över marsvin! Sedan - bestraffa de? Men nee, inte bestraffar man väl marsvin, de är som de är. Tror heller inte direkt att de lyssnar om man säger "NEJ", puttar till lite mm, tror inte de förstår, inte mina grisar iaf. hihi.
Jag tror du underskattar dina marsvin isåfall ;). De uppfostrar ju varandra en hel del och det går mkt väll att uppfostra dem med negativ inverkan, har själv gjort det på ett par marsvin innan jag kom på hur dumt det var med negativ inlärning…
Mina marsvin lyssnar inte på ord särskilt mkt, utan på röstton mest, ryter jag till för att de gnager på någon matta de inte får, så slutar de, för de vet vad den rösttonen innebär.
Ser man på marsvin när de uppfostrar varandra så puttar de ju en del, även om de använder kroppsspråk mer, men det har ju vi svårare att förmedla till dem med våra kroppar. Jag använder därför mest röst och handgester.
Självfallet förstår de att om de får en liten smäll när de gör något de absolut inte får att de inte får göra det eller att göra det betyder att man får en smäll = de kopplar ihop smällen med att göra saken, inte så mkt att de tänker att "jag får inte göra detta för matte" som att de tror att det gör ont och de får en smäll om de biter på mattes dator-kabel…
Jag har iallafall tidigare bestraffat och använt negativ uppfostran, även om jag gör det till mkt liten del nu, utan mest gör det för att koppla ihop med beteénden de absolut inte får göra (så som att bita på kablar).
Om du inte är ledare över dina marsvin eller över dem på rang så är de ju över dig på rang. För i djurvärlden så har ju ALLA någon rang… Absolut om man är en flockmedlem, då är det mkt viktigt :)
Hihi, jag är ett 'barn' ^^ och jag har uppfostrat mina grisar HELT SJÄLV :) dom bits inte nu (Blondie bet mig en gång i tummen när hon löpte, men de va länge sen) och man kan PETA nästan överallt på dom utan att dom reagerar :) och pratar gör dom med mig också :D
#20 Marsvin har någon slags körtel där som utsöndrar ett ämne som ger njutning eller ngt liknande (det sa Idipidi (tror jag att det var) här på forumet).
Bits dina marsvin?
Oj, jag har aldrig varit med om att något av mina 6 olika marsvin har bitit mig någon gång - och det är bara jag som har "uppfostrat" de. Mina första marsvin fick jag när jag var 8 år och jag tog hand om de helt själv med tips osv. från uppfödaren förstås… Jag har en bok som heter Marsvin friska & lyckliga. I ett kapitel som handlar om beteende står det så här: "Vilda marsvin kan bitas rejält om det behövs, men deras tama ättlingar använder i regel inte tänderna - inte ens om barn skulle hantera dem oförsiktigt. Det är inte klarlagt hur den här förändringen av deras beteende kunnat uppstå.
Det står även i en frågespalt att de är tillgivna och fredliga.
Att bestraffa sina marsvin är ju elakt, tycker jag. De är så små och kan inte direkt försvara sig mot en människa. Om man säger till de med skarp röst - helt OK, men att putta de - nej, det är elakt. Ja, de känner ju hur man är på rösttonen och inte vad man säger. Man kan ju säga argt "vad söt du är" men marsvinen blir ju inte direkt glada. Men säger man "vad ful du är" med glad och ljusare röst blir ju marsvinen glada och inte ledsna/arga/sura.
Mvh Felicia
#30 Det har jag svårt att tro att jag sagt, för det låter konstigt… ;)
Då jag mest har långhår som jag ställer ut så är jag jättenoga med att vänja dem vid att man tar överallt på kroppen och att man får pilla med pälsen. Jag övar dem ckså från att de är unga på att sitta stilla. Jag ser pesoonligen inte poängen i att de ska få styra och ställa med mig hur de vill och säga ifrån om jag tar på fel ställe t.ex.
Mina marsvin pratar mest hela tiden…förutom när de vilar. Och när jag lyssnade på ljuden ni tipsade om högre upp i tråden så hoppade båda ut ur buren o kom springade…undrade vart det där tredje marsvinet var antar jag…

Xtanlover
Är nyfiken på vad det är för körtel, för jag har aldrig hört talas om den och är rätt skeptisk till det ärligt talat…
De biter inte mig om jag är schyst emot dem, men gör jag fel eller inte är uppmärksam kan jag också bli biten, ja. Är som med alla djur, man måste vara försiktig i hanteringen till viss del, även om de är mkt små.
Nu köper jag främst marsvin ifrån djuraffär, inte uppfödare. De marsvin jag haft ifrån uppfödare upplever jag oftast som om de har mkt mindre temprament och är lite tråkigare i huvudet, ursäkta hur jag säger det, låter väldigt negativt nu, är absolut inte det! Tror fö att jag samanlagt haft ungefär 15marsvin nu sedan jag var runt 7år ;) Så jag har hunnit prova lite olika på olika. Har desutom haft mkt låne-marsvin/andras hemma och fått studera.
Jag gillar faktiskt att mina marsvin har mkt temprament (skulle kalla det att de inte är lika barnvänliga), eftersom jag jobbat rätt mkt med mina marsvin och de oftast är mkt mer lättpåverkade och lättlärda när man väll får med sig dem.
Vet vad böckerna säger ;)
Jag bestraffar framförallt mina marsvin nuföritden med rösten, andra hand kroppsspråk eller att jag helt enkelt lyfter bort dem, tredje hand och som drastisk åtgärd om de gör något de absolut inte får så petar jag till dem på nosen eller helt enkelt ber dem flytta sig undan för min hand/buffar bort dem.
Mina marsvin är ofta mkt tuffare emot varandra när de gör något fel, så det skulle jag inte säga är varken är elakt eller ondskefullt ;)
#19,20 Smulan mitt ena marsvin gillar också att bli klappad under hakan.

Snuttan2: Tycker helt tvärtom, tycker de djuren från uppfödare har betydligt större temperament/personlighet än de från djuraffär, de har varit svårare att få tama, blivit yngre, haft dåligt temperament osv. Marsvin ska inte bitas, gör man fel ska dem springa undan i första hand, marsvin är det djur som verkligen inte bits, eller ska iaf, om man inte är elak mot dem. Tycker det du säger låter konstigt.
#31 Okej, jag + någon annan diskuterade (på marsvin ifokus) att få marsvin lugna och då sa ngn att man kunde klia de under hakan för där fanns någon körtel sak =S ….
Jag tycker att mina marsvin från uppfödare har haft mer temperament än Cocos & Cacao från zoo. Men jag tror inte att det spelar roll om de kommer från uppfödare/zoo - såklart att det varierar från marsvin till marsvin!
Mvh Felicia

#36 Joo .. Marsvin har verkligen olika personligehter :P
#27 Ja, precis ;) Det spelar ju ingen roll varifrån de kommer utan vilken individ de är!
Mvh Felicia

2 av mina, eller förlåt ett
av mina marsvin pratar heeela tiden. dom andra 2 skriker bara när dom vill ha godis.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~