Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1270 ggr
skaalman
0

Ett nytt marsvin

Hej.

I höstas fick jag två honor från en vän. Det var omplaceringsmarsvin och de var ungefär 1-2 år gamla.

Igår ringde samma vän och frågade ifall jag kunde ta ytterligare ett marsvin (hon hade från början 11 marsvin) eftersom hon hade sålt sina andra och det va bara den kvar. Självklart sa jag ja och idag kom hon med det nya marsvinet. Hon är ca 2 år gammal och har bott i samma bur som mina marsvin förut hemma hos henne.

Jag lät mina två marsvin återförenas med det nya på golvet. De gjorde inte så mycket. Nosade lite på varandra men inte mycket mer. När jag gav dem gurka så ville den dominanta av mina gamla marsvin äta samma gurkbit som den nya. Så dom skrek ett tag på varandra men inte mer än det.

För ca en timme sen la jag alla marsvin i en städad bur. Nu är de rätt lugna men ibland börjar den dominanta honan jaga den nya som en galning och det flyger spån åt alla håll. Det andra gamla marsvinet gör ingenting. Endast den dominanta.

Hur länge kommer dom hålla på sådär? Ska jag bara låta dem vara och låta dem halvbråka lite?

[Maijah]
0

De behöver göra upp rangen. Kan ta allt från 1 dag till flera dagar. Du kan inte göra nått nu, utan låt dem bara vara så ska du se att det snart går över:)

godisgrisen
0

Det där låter riktigt bra faktiskt ingen fara alls. När det är en som jagar samma och den jagade nöjer sig med att skrika och springa undan är det nästan redan uppgjort, hon är lite övertydlig bara. Problem blir det om den jagade skulle vända sig om och börja knacka tänder. Har du inte hört "skallerormar" brukar det ge sig på några dagar. Dela dem inte utan låt dem själva komma underfund med var de har varandra.

Aristarcos
0

När jag sammanförde mina två med en tredje, så var det riktigt jobbigt ca 1 vecka för den nya honan.. men sedan lugnade det ner sig mer och mer allt eftersom. Men det var mycket jagande till och börja med.

skaalman
0

ja okej vad bra!:)

i början när dom var på golvet och bråkade om gurkbiten så hackade dom lite med tänderna…

Nu ligger den nya och en av dom gamla typ på varandra medans den dominanta går runt och äger stället..