SMFs stämma, årsmöten o.s.v.
Nu har jag hört så många olika varianter på vad som gäller (eller snarare vad folk tror gäller) att jag tror att det vore bra att reda ut lite.
Tänkte inte ta exakt allting nu för då orkar ingen läsa. Så om någon undrar mer saker så får man fråga istället.
I SMF bestäms saker på många olika sätt: av domarkommitén, riksstyrelsen, lokalavdelningarnas styrelser m.m.
När det gäller lite större beslut så skickas de in som motioner till SMF. Alla medlemmar får skicka in motioner om det är något som man vill ändra på. Alla motioner står sen i MM nr 1 varje år så att medlemmarna kan läsa dem.
En gång om året har lokalavdelningarna sina årsmöten. Det är då som man röstar på motionerna. Man röstar ja eller nej till varje motion. Alla som är medlemmar och har fyllt 16 år får rösta i sin lokalavdelning.
På årsmötet väljs också representanter till stämman som brukar äga rum i april. Beroende på hur många medlemmar varje lokalvdelning har så får de skicka olika många personer. Deras uppgift är sen (bland annat) att framföra hur lokalavdelningen har röstat på de olika motionerna. Varje lokalavdelningar har då lika många röster som de har representanter och representanterna får inte rösta efter som de tycker utan om en lokalvdelning har röstat JA så blir alla lokalavdelningens röster JA.
Totalt är det 22 representanter på stämman i år och t.ex. har Norrort 5 röster, Västra 4, Östra 3 o.s.v.
Alltså, sammanfattningsvis… Om man har en åsikt om motionerna och vill påverka så ska man absolut gå på sitt årsmöte. Är man medlem och fyllda 16 år så får man vara med och rösta och påverka föreningen. Även om man är under 16 så får man förstås gå och man får argumentera hur mycket som helst, men har ingen rösträtt.
Vad bra med ett förtydligande av vad som gäller :)
Hanna
Kan inte nog understryka - det är viktigt att gå på lokalvadelningarnas årsmöten och att vara aktiv där; att yttra sig för det man tror på och att rösta. Har man inte varit med kan man inte gå och puttra i efterhand över "dumma" beslut eller uteblivna beslut.
Äsch, jag får inte gå på årsmöte förrän efter augusti i år ju..
Då har norrorts möte redan varit, va?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3 - Klart att du får gå! Rösta däremot får du vänta med till nästa årsmöte.
Hanna
#3 Norrorts årsmöte var i samband med KM, den 20:e februari. :) Men du hade förstås gärna fått komma. Däremot inte rösta som sagt.
#5 Aha, jo, hade mina aningar om att det låg till så. ;) Var tyvärr bortrest då, så kunde inte komma. Hade absolut kommit dit för att lyssna annars!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag klarar inte att gå på ett möte. Kan man skicka ett brev med sin röst?
Putt
Du kan skriva en fullmakt till någon att rösta för din räkning. På fullmakten kan du dessutom skriva exakt hur du vill att denna person ska rösta i varje fråga, dvs i detta fall:
- godkänna årsberättelse & ekonomisk redovisning
- ge ansvarsfrihet för styrelsen
- välja nya styrelsemedlemmar
- rösta för eller emot 5 olika motioner
- rösta om vilka som ska bli lokalavdelningens representanter till stämman
Ifall det är bara några av frågorna du vill rösta om ska du ange det.
#9 Ok, tack :-)