Killbeteende hos tjejen?
Hejsan!
Är ny som marsvinsägare men älskar det. Vi har två tjejer som är halvsystrar och ca 3 veckor mellan dem i ålder. De är nu ca 2 och 3 månader. Luna, som är äldst bestämmer i buren men hon beter sig ofta som jag hört killar gör. Hon går om kring och kurrar och vickar lite på rumpan. Det här kan hända när som helst men flera gånger per dag. Nu har det hållit på i ca 2 veckor.
Dom verkar gilla varandra och när vi har dem separerade så skriker de efter varandra (slutar det med detta när det blir äldre?). Ibland tjuvnyper Luna lilla typen men det är inte ofta och jag har aldrig sett henne "rida" henne.
Är det här normalt hos tjejer och varför gör hon det?
Det är ett dominansbeteende och helt normalt. Hon vill helt enkelt visa att hon bestämmer.
Att de skriker efter varann är ju helt naturligt, marsvin är ju flockdjur och vill vara tillsammans, men de brukar vänja sig efter ett tag och sluta med det när man tar upp dem ofta en & en.
Kan även lägga till att de brukar hålla på så när de är brunstiga:P
Precis som #1 redan sagt är det inte bara hanar som har det beteende du skriver, utan även honor. Jag har en honflock här hemma och varje dag hörs kurrande från flera av honorna :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för era svar!
Kommer det alltid att vara samma hona som bestämmer eller kan det ändras?
Skönt att höra att de inte piper så mycket efter varandra när de blivit större för nu kan man knappt gosa med dem utan att de ropar efter varandra ;-D
Det brukar vara samma hona, ja. Fast möjligen kan det ändras om det kommer in en ny ranghög individ som introduceras till flocken.
Min ena hona när hon var yngre, hon kunde inte vara tyst en sekund när hon va uppe i knäet själv! Lite jobbigt först faktiskt. Men nu, ett tag senare är hon helt tyst. Man måste bara vänja marsvinet vid att det inte är farligt att vara uppe själv, och de lär sig efter ett tag att de ändå kommer tillbaka till buren & kompisen sen.
#4 Det är svårt att säga på förhand, det har varit väldigt olika hos mig beroende på nya honor som kommer, de växer upp osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus