råd ang hanar som parar...
när jag kom hem från jobb idag var det ett j-kla liv i djurrummet, Elliot var på hugget och sprang efter både Lasse o kaninen och parade båda två. han verkade väldigt upphetsad eller nåt, för han ljudade väldigt mykcet och verkade inte riktigt veta var han skulle göra av sig själv!
gav dom morot för att avleda och det fungerade en liten stund men han ljudade hela tiden medans han åt.. ett väldigt gällt tjattrande..
både han och lasse hade spermaklumpar i pälsen, så jag antar att lasse varit på elliot oxå.. har hittat det på dom förut oxå, men aldrig hört eller sett dom hålla på såhär!
det har lugnat sig nu, men inte helt…..
Elliot är 2 år och Lasse 1år, dom har bott ihop i ett år och bott här i detta rummet i ca 8 månader och dom går lösa på golvet tillsammans med kaninen, det fungerar jättebra. dom har en mindre bur som dom kissar o äter hö i, samt en hörntoalett. dom har två hus och massa tunnlar och filtar..
elliot är den som bestämmer och har gjort hela tiden, även över kaninen. lasse har aldrig försökt ta över..
finns det någon tvåårskris hos marsvin eller vad händer? hoppas verkligen inte att dom ryker ihop…än så länge skriker lasse bara när elliot är på…………..
vågar jag separera dom, alltså ha upp den ena o kela eller ska jag låta dom vara?
har varit med om kriser vid 6 månaders ålder innan och det slutade inte bra…. :S men nu är han ju vuxen o borde inte behöva hålla på såhär!
Mina två hanar fyller snart två år och jag känner igen mig lite. De rider inte på varandra mer än tidigare, men de tjafsar mer. Mest har jag reagerat på att den ena av dem flög ur buren under tjafset häromdagen, vilket aldrig har hänt i samband med bråk förut. Men de kom överens igen kort efter det. :)
Jag vet inte om det bara är en slump eller om det är någon period de genomgår.. jag tror dock inte att det är något allvarligt och tror inte att det är det i ditt fall heller. Det vore väldigt konstigt ifall de skulle besluta sig för att ogilla varandra bara sådär. Jag tror inte att du behöver vara orolig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
tack! "skönt" att höra att fler har lika märkliga marsvin ;P
en stund efter jag skrivit inlägget låg dom i den lilla buren (ca 60x30cm ) ihop… tog upp båda mest för att jag inte ville sära på dom så allt skulle börja om, och då låg dom kloss inpå varann med huvudena tätt ihop o mös på min mage. Konstiga!
hur har det gått med din som åkte i golvet? han skadade sig inte?
#2 Nej, nej. Det har hänt en gång förut att en av dem flög ur buren(för någon månad sen, dock troligtvis ej i samband med bråk). Lyckligtvis klarade han sig oskadd! Men sen dess har buren stått på golvet, så det finns ingen risk för fallskador. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag hade låtit dem vara, så länge de inte skadar varann är det ingen fara.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
inget mer tjaffs har jag hört och dom är lika goda vänner som förut. har som sagt hittat spermaklumpar på dom förut, då kan dom ju betett sig såhär då oxå, bara det att dom lugnat sig tills jag kommit hem! ….tur dom har så stor plats annars hade jag varit rädd att dom skulle rykt ihop!