Diskutioner kring djuraffärer
Som vanligt sitter jag och Linnea (strawberi) och diskuterar marsvin hejvilt. Denna gången kom vi in på djuraffärer och lagen om att marsvin ska vara två. Vågar man ta mod till sig att traska bort till djuraffären och fråga dem om dem vet att dom faktiskt ska säljas i par?
Är det inte olagligt att sälja bara en? Jag personligen tycker att dem faktiskt borde ta hänsyn till det. Vi är säkert inte de första att starta en diskution kring detta. Men någon som har några argument? För jag går gärna bort och konfronterar dem en aning.
Nu skriver jag i tråden så jag kan läsa vad som sägs!

Jag har sagt till djuraffären när dom bara har haft ett ensamt marsvin i buren. Och upplyst dom att man ska sälja dom två och två, och att det är lag. Jag tycker absolut att man ska säga till, om man ska sälja djur så måste man ju veta hur dom ska tas hand om.
#2 - Så jag funderar på gå ned till min zoobutik och ge dem en lapp med regler. Skulle det vara rätt? Eftersom det är ju faktiskt lag på ha de 2 o 2…
Jag har en kompis som jobbar i djuraffär. Jag sa till henne att varför inte skylta mer för att marsvin ska vara två, och göra lite mer än att bara påpeka det. Hon menade då att iså fall går de helt enkelt till en annan djuraffär (här finns flera att välja på) och köper sitt ensamma marsvin istället… she's got a point.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Ingenting mig emot att jag går och säger till om det, jag kan ta lite skit om jag nu skulle få det tillbaka. Nu blev jag både lite pepp och irriterad, ska ta ett snack med dem nästa gång jag är där, utan tvekan.
Finns det ingen chans att gå till domstol och få de att gå igenom så de blir en lag på att smådjur som måste ha en kompis ska säljas med en kompis annars kan de få böter?
#4 Det är sant!

#6 Du kan ju inte göra en allmän deal i en domstol på det viset, det är Riksdagen som stiftar lagarna i Sverige, domstolarna finns bara till för att utmäta straffen. Det är ju en stor grej att ändra straffet för en lag, det ska ju gälla samma sak över hela sverige. Det är väl inte en "riktig" lag idag, med tanke på att det inte finns några straff för den som inte följer lagen, möjligen att det skulle falla inom djurplågeri, men det tror jag inte. Jag har dock skrivit och frågat juristiska föreningen i Umeå om saken, dvs gör sig djuraffären skyldig till lagöverträdelser om de rekomenderar att man har ett, eller inte bryr sig om att försäkra sig om att marsvinet de säljer kommer ha en artfrände som sällskap i nya hemmet.
jag vet inte om jag skulle våga säga till.. det borde man ju om man ser att det är fel men ..nej jag är nog för feg, men jag hhar iofs inte sett ett ensamt marsvin men de har haft kaniner och marsvin ihop i "min" djuraffär..
Men om man har ett och ska köpa bara ett till då? Då blir ju ett marsvin ensamt kvar? 
#10 - man ska ju helst inte köpa från djuraffärer…
Finns seriösa djuraffärer, Som bara säljer marsvin i par. Om det inte finns marsvin i hemmet redan. Vi behöver ju inte tra alla över en kam ;)
#10 Dom flesta har ju så dom går ett gäng. Annars så brukar ju dom flesta djur bli sålda relativt snabbt. Så dom behöver inte gå ensamma så hemskt länge. Värre, med människor som aldrig skaffar någon kompis till sitt ena marsvin, pga, dåliga anledning.
Jag vet faktiskt inte om jag skulle våga säga till. Däremot kommer mina två som omplaceringar via djuraffären, de var 4 stycken, tre honor, en hane. När jag hade tingat och det var en av varje kvar krävde jag dock att ingen av dem skulle säljas ensamma, annars skulle jag ha alla fast jag inte fick sa jag. Ingen såldes till ett hem utan andra marsvin
#11 Nähä, vad har det med detta att göra?..
intressant disskution men jag väljer att inte vara med
#14 - trådens namn?
skriver upp vad?? 
#18 - haha, alltså de är ett skämt. Typ som du säger ''intresseklubben antecknar!''
Hejsan….
Läser era inlägg och givetvis skall inga små nassar behöva vara ensamma!
Hur gör alla Uppfödare, Både reggade och oreggade när deras köpare vill ha bara ett marsvin?…. åker de hem till en för dem okänd köpare, som verkar hur seriös som helst och verkligen kontrollerar att det FINNS ett till marsvin i hemmet.
Tror att de agerar ungefär lika som många djurbutiksägare. Informerar om jordbruksverkets riktlinjer och djurens behov, samt vad lagen säger.
Dessutom måste man ju tro på sina medmänniskor, eller?
Jag tror personligen att: Om alla som värnar om djurens behov och välbefinnande fortsätter att informera sina köpare, påpekar för butiksägare osv så kommer en förändring att ske för djuren, i detta fall marsvin.
Djuraffärer kommer alltid att sälja djur, så länge det är tillåtet. Varför inte skapa ett bra samarbete med dem som finns närmast just er för att försäkra sig om att rätt info går ut till marsvinsköpare, lägg ut info om SMF, värva nya medlemmar och på så vis sprida kunskap?

Jag tror på mina medmänniskors godhet och vilja att värna om dem som inte kan föra sin egen talan! Förlorar jag den tilltron, förlorar jag hoppet om allt livs fortlevnad…
#6 och #8 Men självklart finns det möjlighet redan nu för åklagare att ta upp brott mot djurskyddslagen och dess föreskrifter! Straffsatsen, beroende på brottets karaktär och ifall det är gjort "med flit" eller pga okunnighet/slarv, är från dagsböter upp till fängelsestraff max 2 år. Det högsta som hittills dömts ut i Sverige är 12 månader, för en lantbrukare som misskötte sina kor av köttsdjursras så att närmare 100 var döda eller fick avlivas.
Beträffande sällskap till marsvin ligger svårigheten i hur texten är formulerad i den föreskrift (DFS 2005:8, L80) där detta nämns: "Gnagare, utom guldhamstrar, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl." Eftersom det står sådär om särskilda skäl, tror jag personligen att det blir svårt för en åklagare att driva sådana fall.
Men anmäl föralldel alla zoobutiker eller andra, som ni anser bryter mot lagen. Det är länsstyrelsen man ska anmäla till.
Och ifråga om att ändra texten i föreskriften ska man kontakta Jordbruksverket.
#20 - Men pratar man face2face så känner jag när någon ljuger. Människan reagerar på ett annat sätt. Men du har en poäng där faktiskt. Vi vet ju inte om de finns ett till marsvin. Men jag tror inte någon är så dum i huvudet om man säger att de är grov djurplågeri att ha marsvinet ensamt! Men visst de finns folk och fän för precis allt i denna halvsjuka värld..
Oki doki -.-
Jag är kompisen som Binjajis nämner i sitt inlägg #4 (om du inte känner fler som jobbar i zoobutik förstås, vad vet jag :P)
Vi säger alltid åt kunderna att marsvin bör och ska vara minst två. Kunder som inte är beredda på att få höra det väljer då ofta att avvakta och kan komma tillbaka några dagar eller veckor senare och faktiskt köpa två stycken! :) Det är verkligen jättekul när folk lyssnar!
Andra kommer tillbaka och vill ändå bara köpa ett marsvin (eller går till någon annan zoobutik och köper ett), och vad kan man göra? Vi kan ju inte neka någon att köpa ett marsvin, tyvärr.. så det är verkligen ett dilemma! :/
Och angående ensamma marsvin i burarna hos zoobutiker. Marsvin säljs och det köps in nya, och vi försöker se till att de alltid kan vara minst två och två hos oss, men ibland blir det ett ensamt kvar och ibland kan det vara svårt att få tag på nya, så då kan det tyvärr bli så att ett marsvin får gå ensamt i en vecka eller mer.
Att skylta om att de ska leva två och två hjälper som Binajis säger inte här heller, då det finns 2 andra närliggande zoobutiker att välja på, så då går de helt enkelt bara dit!
Har man skyltar så skulle de säkert inte ens fråga oss om att få köpa ett ensamt marsvin, och då får vi inte ens chansen att försöka övertala någon att istället köpa två, vilket ju faktiskt ofta fungerar! :)

#21 Ja, men då kommer vi ju till misskötsel/vanvård. Djurplågeri är självklart en lag! Men det som står om att de ska vara två och två är som jag ser det en "stark rekomendation" och kan därför inte ses som ett brott i sig. OM man inte kan påvisa att marsvinet verkligen far illa och det tror jag inte är möjligt om ägaren i övrigt sköter marsvinet.
Men som sagt jag har skrivit och hört med en jurist, de skulle ta upp "fallet" idag (alltså hur det ska tolkas, om det är ett lagbrott och OM säljare kan göra sig skyldiga till något om de inte trycker på att marsvin BÖR vara två).