Marsvin och kyla
Jag har lite funderingar kring hur kallt som är lämpligt för marsvin (pälsade, ej skinny) . I vinter har jag tagit in alla omplaceringsmarsvin eftersom det varit så väldigt kallt. Nu är det dock absolu fullt och många står på kö och väntar på att få kommma hit.
Idag gjorde jag iordning lokalen och tyckte själv inte att det kändes så väldigt kallt där. (Ute har vi haft 15 minus och blåst idag sakll jag tillägga). Lokalen är vår isolerade sadelkammare som tidigare fungerade som hundpensionat. Marsvinen bor i en fd. hundbox närmast elementet som står inställt på tio grader. Det är absolut dragfritt och som underlag har jag lagt ett rejält lager med halm som jag tycker värmer bättre än spån.
Själv känner jag att jag kan ta emot marsvin i utrymmet men vill gärna ha era erfarenheter också.
Är det för kallt med +10grader och dragfritt?
Tror jag har hört min 16 men jag är inte säker.. du får säkert bättre svar av andra :)
Jag tycker att +10 grader är olämpligt att hålla marsvin i. De klarar det säkert, men jag tror inte att det är särskilt optimalt för deras hälsa. Det går åt bra mycket mer energi till att behöva hålla kroppstemperaturen, och för marsvin som har väldigt snabb ämnesomsättning kommer de nog behöva äta ganska rejält med foder om de bor så svalt. Själv har jag aldrig grisarna utomhus om det är under runt +15 grader, och då är det ändå kortare stunder och inte så att de bor där.
Det är inte möjligt att ha högre värme på elementet alt. ställa in ett till element? Annars hade jag avvaktat med att ta in nya grisar om jag var i din situation.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
På sjv står det bara över 0 grader 
#2 Utomhus skulle jag inte ha dem i den "värmen" men då har man både risk för blåst och väta. Jo det går att höja elementet, det är sock en ekonomisk fråga. Gammalt element som drar mycket och en verksamhet som redan kostar mig en held el tyvärr.
Tar dock till mig alla råd jag får för att kunna hitta en bra lösning för de små :)

#4 Jag tycker inte 10 grader och dragfritt borde vara något problem, även om jag skulle föredra uppemot 12-13. Det finns ju många som har marsvinen utomhus hela sommaren och det klarar de ju. Tycks mig ha hört att Himalayauppfödare vill ha sina marsvin rätt svalt för att teckningen ska bli bättre exempelvis. Har de bara mycket halm, nära till elementet och jag skulle nog göra hus med frigolitgolv. Men frågan är ju också…vill du vistas i 10 grader?
Jag har mina marsvin i en stor barack med 2 element.
Har bara långhår.
Nu på vintern brukar det hålla sig mellan +10 och +15.
Det är inga problem.Har haft så i ca 10 år.
Har de bara torrt och mycket mat så funkar det.
Fast om marsvinen är vana att vara inomhus i runt +20 så
kan du inte flytta ut dom nu.Då fryser de nog.
#5 Ja jag har inga problem att vistas där. Är ofta där och gör iordning foder till hästarna, tar hand om utrustning osv. Möjligtvis är det varmare än +10 men det är vad elementet är inställt på. Fridolitgolv var en intressant idé. Finns det inte risk att marsvinen äter av det?

#7 Om de äter av det har jag ingen aning om. Men stoppa in det i ett örngott och kanske lägg en filt eller något på så kommer de ju inte åt att äta av det =)
Man kan ju ställa burarna på frigolit så isolerar det ju mot kyla underifrån… man behöver väl inte sätta figoliten innuti buren, känns våghalsigt..
#9, nja jag har inga burar utan det är en stor box (har tidigare fungerat som boende för hundar på pensionat). Men kanske kan man ha stora frigolitblock under halmen med tidningspapper på. Funderar vidare

Frigolit kommer de nog absolut tugga på, men om du har det under halmen med tidningspapper på tror jag det skulle hålla värmen bra.
Jag tycker +10 är ganska olämplig temperatur för grisar, skulle nog aldrig själv ha mina tjejer & killar i så kallt. Men det skulle säkert gå, ja. Frågan är om det är så bra för marsvinen?…. Jag trivs ju nästan inte änns själv när det är så "kallt":P

#10 Du kan ju sy stora örngott av lakan som du fyller med frigotit =) Jag tror att det är säkrare att täcka frigotiten med tyg än halm. :)
Jag har mina kallare än så och de mår jättebra. Jag har ärligt talat inte brytt mig om att ta någon temperatur i år, men när det är över 20 grader fryser vattnet hos de på golvet. Visst går det åt en del foder och mycket hö, men det är ju något jag räknar med. +10 ska inte vara några problem! Inget ställe för en skinny för all del ;-)
Jag har förövrigt märkt att strävhåriga marsvin verkar vara de som är minst oberörda av kyla. Om det är för att pälsen är tät eller liknande, jag vet faktiskt inte.
Mitt tips är att ha ett större hus fullproppat med hö där de kan ligga och mysa. Annars låter halm jättebra i resten av buren! Men kanske ett lager spån under också, som suger upp lite bättre? Dessutom kan du utfodra med mycket havre/kross.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Marsvin klarar kyla betydligt bättre än värme. I sin naturliga miljö är det faktiskt väldigt svalt under långa perioder. Att vi som människor fryser är ett dåligt mått på hur våra husdjur klarar samma temperatur tyvärr.. Men det är klart - man ska nog inte schampobada marsvin som skall vara i svala utrymmen
… De behöver sin feta päls då!
#14 Wow, det visste jag inte!
De har så fin bur! :)
#15 Precis, här badas det i Virkon under karantänstiden då dom bor i mitt rum, men annars så underviker man det in i det sista. De av mina djur som bor ute hela sommaren och sedan flyttas in i vinterhuset byter dessutom till en betydligt tätare päls.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Följande står på Wikipedia:
"Because the guinea pig has a stout, compact body, the animal more easily tolerates excessive cold than excessive heat.[94] Its normal body temperature is 101-104 °F (38-40 °C),[95] and so its ideal ambient air temperature range is similar to the human's, about 65-75 °F (18-24 °C).[94] Consistent ambient temperatures in excess of 90 °F (32 °C) have been linked to hyperthermia and death, especially among pregnant sows."
Idealtemperaturen är alltså 18-24 grader, men de tål lägre temperaturer bättre än högre. Personligen tycker jag att man ska hålla sig till idealtemperaturen dock.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för alla svar! Kan uppdatera tråden med att det nu bor tre marsvin i utrymmet. Temperaturen har jag höjt en aning till +13 grader vilket den håller stadigt. Marsivinen har ett tjockt lager spån i botten av buren samt en stor "boll" med halm att gosa in sig i. Självklart har de fri tillgång på hö också. Utrymmet är 2m *1,5m och delas just nu av 3 marsvin men där finns plats för upp till 6 marsvin med mina mått mätt. Gott om utrymme för motion med andra ord!
Det är "inomhusisolerat" Dvs det är inget skjul utan mer som ett hus inuti. Jag sitter såklart där själv en hel utan jacka och fryser inte.
Marsvinen har bott där i snart en vecka nu och de trivs bra, ser inga tecken på att de skulle frysa.

ja har läst att masvin inte får vara ute när det är 10+ så då borde dom kanske inte stå i i ett så kallt rum :/ mina har ca 20 grader de är lagom tycker jag för om inte jag fryser så borde inte dom heller frysa. marsvin har ju ca 38 .C så det borde ju vara där någonstans.
#20 Men ute vid 10+ är ändå inte samma sak som inomhus vid 10+. Utomhus blåser/drar det ju nästan alltid (åtminstone lite) och det är det som är farligt.

#20 I lagen står det väl att de inte får vistas i temperatur under 0 grader.