Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3036 ggr
Lyan
0

Kan de vara så glansiga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla grossistgris Lovika har blivit jätteglansig! På kroppen skiner hon som guld! Hade inte huvudet varit mattare hade jag trott hon var satin, blev faktiskt riktigt fundersam trots att jag sett henne ickeglansig. Kan hon vara en satin iallafall? Hon har ju inte fått världens bästa mat innan hon kom hit. Eller mår hon så bra nu att pälsen blir så glansig? Har aldrig sett en så glansig ickesatin :-S

Lyan
0

Rumpan

Lyan
0

Fiffe är ju riktigt satinglansig

Lyan
0

Medans Hugo som också är satin ser ut såhär

Abico
0

Jag är ingen hejjare på satiner, men tycker att hon ser väldigt typiskt satinglansig ut och framför allt har de där "tunnare"/mjukare håren som jag tycker att satiner brukar ha.

Hanna 

Lyan
0

Tycker med hon ser satinig ut, men hon var inte alls glansig när jag fick hem henne. fast det kan ju ha berott på kass mat. Saden kan man ju jämföra med Hugo som ser ut som en diskborste

Abico
0

Jo, kosten påverkar ju hur håret på oss ser ut - bra kost är det samma som fint hår. Jag skulle tro att det är samma sak på marsvin, kass mat syns på utsidan efter ett tag.

Hanna 

Lyan
0

Lovika lite efter hon kom

Abico
0

Fast jag tycker även där att hon har "satinhåret" som jag vill kalla det :P Sen har hon helt klart blivit glansigare.

Hanna 

Lyan
0

Lovika har blivit ännu glansigare bara på några dagar nu! Är nu (nästan) helt säker på att hon är satin.

Kan det vara sådan skillnad när de fäller babyluddet? Mina långhår har varit jättelätta att se om det är satin, men har förstått att de svarta kan vara riktigt knepiga.

Känns lite pinsamt som (fd) satinuppfödare att inte ha en aning om ifall det är en satin jag har i handen Skäms

Sedan kommer vi till hur hon kan se ut som hon gör :-S Jag tycker alltid grossistdjuren brukar vara släta eller virvliga med långa näsor (jag har iiinga fördomar). Men alltså lemon/lilac semilånghår lockiga satiner borde verkligen inte höra till vanligheterna iallafall!

poppysmarsvin
0

Det kanske är en ch-teddy??

Lyan
0

#10 Tror inte det. Ch-teddysana borde vara obefintliga hos grossisterna. Sedan har jag aldrig hört om en satin Ch-teddy. Finns det ens?

marsvin-90
0

#11 Japp Satin Ch-teddy finns, har sett 2 stycken på östras utställning de tävlade i Ost bland mina Satin crested Lakeland.

Lyan
0

#12 Ok, vad häftigt!

idipidi
0

Hur säker är du på att det är ett grossistdjur då? Håller med om att det inte direkt är någon typisk ras eller färg.

Jag har iof sett enstaka satiner som mest troligt kommer från grossist. Otroligt sorgligt att det spridit sig dit, där man definitivt inte har någon kunskap om problemen.

Lyan
0

#14 Hon skulle komma från Imazo, sa de. Tror inte de tar in marsvin från andra än dem. I vanliga fall brukar de skicka tillbaka "fula" djur (läs rödögda) så jag antar att Lovika hade väldig tur.

idipidi
0

#15 Ok. :-/ Jag har inte mycket koll på hur Imazos djur brukar se ut, men jag antar att variationen är stor. Imazo föder ju inte upp själva utan samlar in djur från diverse ställen, troligen även från utlandet. (Att de kommer från utlandet anses åtminstone vara ett faktum och problem när det gäller bl.a. kaniner och fåglar.)

Lyan
0

#16 Ja, tyvärr gör de det, fast de föder upp också i viss skala tror jag. Vill inte tänka på hur unga marsvinen är när de kommer dit då de ofta inte är äldre än 4-5 veckor i butikerna :-( Lovika kan i princip komma varifrån som helst ju egentligen.

Vet ett tillfälle när jag jobbade i djuraffär. Det kom in en dam som ville ha en papegoja, ägarens bror och pappa föder upp gojor och det bestämdes att hon skulle köpa goja av dem genom butiken. Sedan syntes hon inte till på flera veckor. En dag kom hon in och berättade att hon nu köpt sin goja av samma butik som jag köpte Lovika. Gojan kom troligen från ägarens bror iallafall men hade varit uppe på Imazos anläggning för att sedan vända tillbaka till staden bredvid. Först resa upp ca 40mil, samma resa tillbaka + 7km till den andra butiken :-(

Caspia
0

# 17. Nej de föder inte upp djur, i vart fall inte enligt det protokoll från länsstyrelsen som jag har här bredvid mig (från en oanmäld inspektion 27 maj i år).

Envishet och drömmar

Lyan
0

#18 Ok, det är ju värre än att de föder upp själva tycker jag :-( Då har man ju absolut ingen aning alls var de kommer ifrån, och då har ju Lovika redan flyttat tre gånger!

USCH Bort bort bort!!!

Lyan
0

Nu är hon inte alls glansig igen :-S Har dåligt hö så nårga till är lite matta men de glänser i allafall, Lovika ser ut som vadd igen. Kameran gör att hon ser glansigare ut äm hon är nu :-(

FeliciaS
0

Är bilderna tagna med blixt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#21 Ja, min kamera är oduglig så alla som fotas ser ut som rödögda. galna demoner, därför hon ser glansigare ut. Går inte att fota utan blixt utan en massa jox och då hinner hon springa iväg :-O

FeliciaS
0

#22 Okej, för ljuset som blixten avger gör så att pälsar ser glansigare ut. Men jag måste erkänna att jag verkligen tycker hon ser ut som satin på de första bilderna.

Mvh Felicia

Lyan
0

#23 Hon är ett stort mystrerium! Vet inte vad jag ska kalla henne ärligt talat. Får se vad som händer om ett tag.

FeliciaS
0

#24 Enklast är nog om någon kunnig kollar på henne i verkligheten? :)

Mvh Felicia

Lyan
0

#25 Jo, jag vet, men jag har inte träffat någon så kunnig. Jag har själv haft 10-20 satiner (orkar inte räkna) och de jag känner som är kunnigare än jag har själva sett fel på djur där ena föräldern är satin.

elin85
0

#20 Jag tycker fortfarande hon ser satinglansig ut i ansiktet iaf. På de övre bilderna ser hon helt klart satin ut :/

Lyan
0

Har plockat fram lysramp, kamera utan blixt och letat och letat och hon ÄR en satin! Kameran ligger såklart kvar i djurrummet så jag har inte bilderna.

Jag vet inte varför hon har blivit så matt igen men det kan vara så att hon fäller. Sedan har jag ju som sagt kasst hö.

Jag satt säkert en halvtimme och rotade (Lovika var sjukt trött på mig!) och jämförde med Hugo och Rufsi. Hugo är jätteglansig i ansiktet men inte på kroppen medans Rufsi är en vanlig rexpet. Var jättesvårt med den gula pälsen, hon är jätteglansig men det är Rufsi också, blir svårt då Rufsi är agouti och en helt annan färg. Däremot i det vita syns verkligen satinet där var stor skillnad med Rufsi. Sedan gick jag igen huvudet och vände och vred och där var tydligt glitter i stark lampa, har bara haft halvkassa säkert 5år gamla lysrör innan.

Så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. På något sjukt sätt trots att Magic är sjuk i OD och Suppe dog i det för bara någon månad sedan så älskar jag fortfarande satinerna! Sedan kommer jag på att Lovika kommer också bli sjuk och få ont och dö och då är det inte ett dugg roligt längre!

Dumma, dumma satiner!

Lyan
0

Här kommer bilderna utan blixt.

Man ser glittret på topparna av det vita

Lyan
0

Rumpan

Lyan
0

Ansiktet igen.

Det syns inte så tydligt på bilderna för min kamera är dålig men hon är en satin :-( Även om hon var mer glansig innan

[Strawberi]
0

beklalgar verkligen det är hemskt med OD.. Hoppas hon slipper OD..

Varför drabbar OD bara satiner? o:

FeliciaS
0

#29-31 Ja, det syns väl i ansiktet. Jättetrist :( Hoppas verkligen att OD inte drabbar henne innan hon hinner gå bort naturligt, av ålder.

Mvh Felicia

Creation
0

#32 Det är kopplat till satingenen på något vis. Satinglansen beror ju på att hårstråna är tunna och ihåliga så att pälsen kan reflektera ljuset bättre. Det har förmodligen något att göra med OD:n.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

Har nu fått reda på att Lovika kommer från Tjeckien!

De på Imazo har ingen som helst vilja att hindra satinerna att hamna i affärerna, inte ens nacka dem på plats vilket jag tyckar hade varit bättre än att ett litet barn förlorat sitt älskade marsvin i förtid.

Gud vilket dåligt samvete jag har för att jag hjälpt till att sätta satiner till världen :-(

FeliciaS
0

#35 Usch, vad hemskt. Men jag blir faktiskt inte det minsta förvånad. Många grossistdjur kommer ju från utlandet och transporteras hit under rent ut sagt vidriga förhållanden :(

Du ska inte ha dåligt samvete för det, det är inget som kan göras något åt nu i efterhand. Tänk istället att det är bra att du inte föder upp dem längre :)

Mvh Felicia

thildatessie
0

#35 hur fick du reda på det?

Lyan
0

#37 En jag har jobbat hos har börjat jobba på Imazo. Dock inte med djuren. Alla marsvinen kommer därifrån i princip :-(

thildatessie
0

jaha.. . levererar dem till många affärer i sverige? isf kan mina med komma från dem :S

FeliciaS
0

#39 Ja, tyvärr är många grossistdjur uppfödda utomlands.

Mvh Felicia

thildatessie
0

okej,..