Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 6538 ggr
Cuyi
0

Broccolifråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hoppsan! Länge sen man tittade in här.. har glömt bort sidan totalt, oups xD Men jag har en fråga.. hittade inget när jag sökte om det.

Min broccoli brukar tappa ja, vad är det? Fröna? Är det okej att ge sån broccoli? :3

Haha, jag är inte världens bästa på att förklara, men jag hoppas jag gjorde mig lite förstådd :3

Kram Cuyi

(Bifogar en bild på Biggan också.. som jag ger broccolin till Oskyldig lite sammahang :3)

godisgrisen
0

Ja mata på du. Mina får hela broccolin, stammen är godast säger marsvinen.

[Maijah]
0

Ja det kan du ge. Mina "broccolis" tappar också fröna/blomknopparna. Helt vanligt:P mina gillar dock inte så mycket broccoli, lämnas ofta. (bara lite bortskämda;)

Lusthan
0

Jag har testat att ge broccoli nu de senaste dagarna, har inte testat innan. Hade glömt bort att jag hade broccoli i frysen. Förutom gurka och sallad så var nog banne mig broccoli det godaste som uppfunnits tycker mina grisar… Även fast de är frusna så tuggar de i sig lite. Så det verkar ju poppis måste jag säga. :) Har för mig att det finns bra saker i broccoli som grisarna behöver dessutom.

Fridaaaa
0

#3 Man ska inte ge frösen Broccoli utan man ska låta dem tina upp. Blir för "kallt" var marsvinen annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lusthan
0

Okej, jag ser inga egentliga problem med det då de inte äter på broccolin förrän den har hunnit tina upp. Sen får man väl hoppas att de har självbevarelsedrift nog att inte tugga i sig broccolin när den är alldeles för kall för de. Det finns annat att äta innan så det är ju inte det enda alternativet.

Än så länge har de inte gått fram och ätit broccolin direkt utan väntat med den tills den blivit mjuk.

[Strawberi]
0

Mina marsvin får ibland broccoli. De fick faktiskt det precis nyss, och de tycker det är helt okej faktist :)

Chieko
0

Kan man ge dem broccoli som varit fryst?! Det skulle ju lösa en hel massa problem

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

HLJB
0

Mina marsvin tycker om broccoli och jag ger det minst en gång varje vecka och även om topparna ("fröna") lossnar så är det fullt ätbart.

Däremot så undviker jag att ge broccoli som har börjat bli gul eller mjuk (skulle själv inte äta den då) Stammen tar hunden reda på.

Cuyi
0

Okej, tack så mycket för svaren! :D
Haha, jag brukar skaka brot "fröna"  Oskyldig

Men, kan man ge masvin fryst broccoli? Det visste inte jag..

Abico
0

Klart man kan ge marsvinen fryst broccoli, men det är inte alls lika nyttigt som färsk.

Hanna 

Cuyi
0

#10 Jaha, var det så självklart till och med xD Okej, då har jag lärt mig ännu något nytt för idag.

tjorve
0

det står dock på förpackningen att den frysta broccolin bör tillagas innan man äter den

FeliciaS
0

Färsk broccoli kan du ge, bara den inte är möglig :) Mina grisar får broccoli varannan dag, de älskar det! Tänk på att dela mellan stammarna och sedan dem i halvor, eftersom det är lätt hänt att små larver gömmer sig där.

Fryst broccoli ska man undvika, som #12 nämnde rekommenderar många tillverkare att man tillagar den först och dessutom har näringsinnehållet minskat markant.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

#10 Frysta grönsaker har ofta väldigt högt näringsvärde eftersom de fryses direkt efter skörd. Ibland har de högre näringsvärde än färska som lagrats och fraktats en lång tid. Om marsvinen gillar fryst broccoli tror jag det funkar bra men jag skulle nog tina den ordentligt först.

#12 Att det står att man ska tilllaga först tror jag är för att broccolin är rå och människor vill äta kokt broccoli men marsvinen vill ju ha rå ju.

tjorve
1

#14 jag antar att det är för att det kan finnas bakterier

Lusthan
0

Då borde rimligtvis bakterierna dött under frysningen. Nu är jag ingen bakterieexpert så jag reserverar mig för att jag kan ha riktigt fel. Den färska broccolin borde då också innehålla en del bakterier… Kokar ni färsk broccoli?

FeliciaS
1

#16 Nä, broccoli ska ges färsk och rå - precis som den är. Förutom att det inte blir lika aptitligt försvinner ju näring när den varit fryst/kokats.

Mvh Felicia

Cuyi
0

#13 Uh! Larver, det har jag aldrig tänkt på. Är dom jättejättejättefarliga för marsvin om dom råkar få i sig det?

FeliciaS
0

#18 Skulle inte tro det, lite extra protein bara *s* Tror nog de vilda marsvinen får i sig lite insekter och sånt, även våra marsvin som är ute och betar gräs om somrarna :P

Mvh Felicia

-S--
0

Jag brukar alltid "dela" med marsvinen- jag kokar topparna till mig och de får mumsa stjälkarna- de tuggar glatt i sig dem. Och jag gillar bitarna som är lite mjukareGlad Tycker det är så fint med grisarna att de är såna grönsaksälskare- de äter samma grönsaker som resten av familjen- mumsiga morötter, vitkål, broccoli, persilja….

(Självklart får de hö och basicfoder oxå)

godisgrisen
0

#20 Så gör jag med. Vi svanslösa äter massor av frukt och grönsaker i vår familj de med svans vill ha annan mat.