Pratade med en veterinär
Har i morse haft ett mycket givande samtal med en veterinär som jag brukar gå till när det behövs. Hon är en person som har lång erfarenhet och kan väldigt mycket bla om marsvin.
Hon berättade hur viktigt det är att man ger rätt mat åt marsvin.
Så här sa hon:
Man ska ge foder som innehåller hög fiberhalt, dvs en typ av foder som deras vet.mottagning tillhandahåller.(jag antar att det är pellets eller någon form av foderblandning)
Sen ska dom ha ett bra hö. (På sommaren gräs)
Och sist C-vitamin i form av pulver eller flytande form. Dom C-vitaminer som finns i grönsaker räcker inte till för att täcka marsvinets behov.
Då undrade jag lite hur man ska ge grönsaker. Hon sa då att man inte ska ge mycket sådant. Typ inget alls.
I den natur som dom kommer ifrån lever dom av det som finns på marken, och där växer inga morötter eller kål. Dessutom har marvinen sk. jäsmagar. Antar att dom då inte tål för mycket av grönsaker och frukt helt enkelt.
Hon berättade även att för 20 år sedan så visste dom flesta detta. Och utfodrade sina djur mer rätt. Nuförtiden förlitar sig många på dom foderblandningar som finns i butikerna. Enligt veterinären är det mesta bara skit. Det ger bara feta djur. vilket senare ger upphov till sjukdommar och tumörer. Fröer och sånt som finns i butikernas foderblandningar har hättats upp vid framställningen till runt 100 grader och därmed har vitaminerna dött, dom dör tydligen runt 50 grader. Något att tänka på.
Det hon berättade för mig fick mig att tänka till. Det var mycket som jag inte visste. Trots allt så ser ju veterinärerna baksidan. Så jag litar på att det hon säger är rätt.
En annan sak som jag själv inte kan rekomendera är: Man ska aldrig ge marsvin foderblandningar som står öppet i zoo-handeln. Dels försvinner vitaminerna och dels kan man dra på sig pälsätare, har råkat ut för det fyra gånger nu på ca tio år. Och dels så är dom foderblandningarna extremt onyttiga för marsvin.
Nåja, detta blev långt. Jag kan sammanfatta det hela med att jag lärt mig något nytt idag, och jag hoppas att ni andra också gjort det.
Vet inte om jag får skriva ut den här veterinärens hemsida. Hon och hennes mottagning har en webbsida där man kan skriva och få snabba svar på frågor om sjuka djur. Om någon undrar om webbadressen så svarar jag kanske på det senare i denna tråd. 
De där var ganska sjukt… Nästan ingenting stämmer faktiskt.. Marsvin ska inte ha c-vitamintillskott. De ska ha grönsaker, snacka om vetrinär med okunskap..

Håller med #1… Att inte ge grönsaker utan istället konstgjorda c-vitamintillskott är det dummaste jag har hört. Skulle c-vitamintillskott efterlikna marsvins naturliga kost mer än frukt och grönsaker!? Nej… Prata med erfarna marsvinsägare och uppfödare istället för med okunniga veterinärer om du vill ha tips och råd.
Jag funderade över det där också när jag läste. Sen är jag ju ingen expert alls. Det jag kan har jag läst här och då står det ju mycket om grönsaker/frukt som är c-vitaminrika.
Det jag ställer mig frågande till är hur djur om de nu skulle leva i det fria kan överleva utan detta c-vitamintillskottet…
Jag håller dock med om det här med maten. Mat som står öppet är nog ganska riskfyllt vad gäller Ohyra, kan tänka mig också att vitaminerna försvinner men det är inget som jag vet så mycket om. Då tycker jag det är värre med ohyran…
Sedan kan jag tänka mig att viss mat inte alls är särsilt lämpad för marsvin. Därför som jag kör på enbart pellets (som de knappt äter ändå) och ska köpa in havrekross eftersom det är växande smågrisar fortfarande. Hö ska de såklart ha i massor har jag förstått. Mina grisar blir som tokiga när jag kommer med höet. De älskar det och man märker att de behöver det också.
C-vitamintillskott ställer jag mig dock tvekande till.
låter nästan som att veterinären rekomenderar att bara ge gräs på sommaren vilket är fel, de ska ändå ha fri tillgång av hö under sommaren men kan ge gräs istället för frukt och grönsaker. Ja man ska väl inte ge allt för mycket grönsaker, det är väl inte bra men i måttliga mängder och de som innehåller c-vitamin är väl bättre än att pumpa i dem en hel gurka varje dag.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lät konstigt, men för mycket grönt ska man kanske inte ge, det räcker med ett litet vitkålsblad för att täcka C-vitaminbehovet, så det behövs ju inte mycket.
Jag tycker det låter intressant, man börjar fundera på vad man baserar sina egna åsikter på… För hur många av oss har egentligen tillräckligt med kunskap för att kunna bevisa att sättet vi matar våra djur på är det bästa? Till exempel det där med c-vitamin, en del säger si och andra så och alla har någorlunda bra motiveringar. Men samma sak är det ju med människor och människomat/-dieter osv., alla gör olika och följer den teorin de själv tror på.
Jag kommer nog fortsätta med att ge kål och morot till mina marsvin, även om det inte växer vilt i Peru ;)
Det jag tycker är lite alarmerande är att veterinären påstår att marsvinen behöver extra tillskott för att överleva, hur gör då vilda marsvin om det inte växer c-vitamninrika grönsaker/frukter/rotfrukter på marken så att de kan äta det? Enligt veterinären så skulle det ändå inte hjälpa i så fall. Det är det som jag tycker verkar lite konstigt. Varför ska man behöva köpa tillskott till tama marsvin där man kan kontrollera mängden mat och vitaminer när vilda marsvin överlever i alla fall den faran.

Det enda jag kan få ut av den här tråden är att det veterinären säger inte stämmer överens med allt annat jag hört. Som andra sagt så verkar det ju helskumt med c-vitamintillskott hellre än grönsaker. Vad äter de då i naturen som innehåller c-vitamin, antagligen gräs och växter. Det skulle ju då kunna innebära att marsvin inte tål kål, grönsaker och frukt för att det inte är naturlig föda MEN om nu alla härinne ger sina marsvin grönsaker och inte c-vitamindroppar alls, så måste det ju fungera! Däremot tror jag som flera andra här att man inte ska ge för mycket grönsaker. Marsvinen älskar sina grönsaker och många vill då ge dem stora portioner flera gånger om dagen, detta tror jag kan ge marsvinen ont i magen (pga gaser) och att de pga detta (för mycket grönsaker som ger bukfyllnad) äter mindre mycket hö=mindre fibrer. Jag har valt att följa ett råd jag läst skrivet av en annan veterinär, att ge marsvinen sitt c-vitaminbehov i form av grönsaker, men bara i en sådan mängd att det säkert täcker behovet, men inte mer.
Det håller jag med om. Jag ger marsvinen olika sorters grönsaker men oftast inte förrän mot kvällen när de ändå ätit massor med hö under hela dagen. De får oftast inte mer än en gång om dagen och får de mer så är det för att de innan bara fått en liten bit gurka, paprika eller vad det nu är. Att man ska vara försiktig kan jag hålla med om, man vill ju inte att grisarna ska bli gasiga och lösa i magen.
Mina får mängder av grönsaker, de har inte ont i magen eller lös avföring, så jag fortsätter mata ordentligt
Helena
Ja märker man inget så borde det ju inte vara något problem kan man ju tycka. Huvudsaken är ju att man märker att grisarna mår bra. Vad som är för lite och för mycket beror nog också mycket på vilket marsvin man pratar om.

#10 Hur vet du att de inte har ont i magen? Och hur vet du att det inte bidrar till att de äter för lite hö? Vad har du för anledning till att ge dem "mängder av grönsaker"?

#11 Jag bara utgår från att om 80-90% av födan ska vara hö, så ska de också få det. Jag tror att det är det mest naturliga för dem. Sedan ska c-vitaminbehovet täckas och om de är smala, dräktiga, ger di eller växer så får de även kraftfoder.
Jag vet en veterinär som säljer foder och egenhändigt tillverkade vitaminblandningar till div. djur. Hon är känd för att ihärdigt pracka på sina patienter sina egna produkter. Enligt henne ska marsvin inte äta grösaker alls utan C-vitaminpreparat. Hon tänker inte längre än sin egen plåmbok skulle jag tro. Kan det vara hon, för hon har talets gåva? Dessutom hävdar hon att marsvinshanar omöjligt kan dela bur… och säger till alla att deras marsvin är tjocka oavsett hur de ser ut och marsvin ska inte ha spån och min kompis katt var allergisk mot plast…!?
För 20 år sedan var det vanligt att marsvin inte fick hö alls för folk inte visste att det var viktigt så det lät också konstigt att marsvin matades bättre då.
Att man inte ska förlita sig på färglada foderblandningar och lösviktspellets är väl helt riktigt men ingen nyhet för folket på MiF.
TS om jag låter sur är det inte dig jag är sur på utan på att det är så lätt för personer med makt (i detta fall en välutbildad veterinär) att lura i folk vad som helst för sin egen vinnings skull.
#12 De har inte ont i magen då de inte klagar när jag tar dem på magen. De är heller inte uppblåsta eller har konstig avföring. De äter det hö de behöver, de får inte grönsaker VARJE dag, det kan gå någon dag i veckan då jag missar, men annars får de väldigt fiberrika grönsaker, med c-vitamin och annat bra. De ska ha så mycket grönsaker så att de får i sig den c-vitaminen de behöver.
Helena

#12 och #15: Jag tror att ni helt enkelt har olika uppfattning om vad som är "mängder av grönsaker". :-p Mina marsvin får självklart grönsaker varje dag men jag skulle inte kalla det för mängder av grönsaker för det. För mig är "mängder av grönsaker" när man ger stora portioner flera gånger om dagen…

Pernilla79, jag blir väldigt förskräckt när jag läser vad veterinären som säger sig kunna mycket om marsvin har sagt.
Någon borde deleta hela ditt inlägg, eftersom någon med ännu mindre kunskap än veterinären kanske tror att det är rätt information.
Man kan hålla på och diskutera i all evighet om vad som är naturligt eller inte för ett marsvin att äta, men som någon tidigare skrivit så är det knappast naturligt att ge c-vitamin i form av tillskott istället för genom grönsaker och ibland frukt.
Dessutom är det inte samma marsvin som en gång i tiden levt vilt som de som vi har som sällskap nu. Det går inte ens att jämföra vad dom åt då och vad vi ger idag.
Marsvin ska ha hö och grönsaker och vid särskilda behov även pellets och spannmål, punkt slut.
Jättebra att du upplyser om att foderblandningar är dåligt att köpa i djuraffären, men jag hoppas att dom flesta iallafall redan vet det gällande sina djur.

#14 det pratas en del om att marsvin och alla andra djur för den delen inte ska ha spån, pga. att det innehåller terpentin som är giftigt. det är kanske det hon menar?
och om katten och allergin, så har jag hört att katter är känsliga för smaker och att man ska ha vatten och mat i keramikkärl och alltså inte i plast eller metallkärl.
jag vill inte på något sätt försvara veterinären, men hon kanske har rätt i vissa saker hon säger trots att hon verkar föra propaganda istället för information.

Det kan mycket väl vara så att din veterinär har rätt i att när marsvinen var vilda så åt de inte grönsaker eller frukt. Men nu är det ju så att marsvinen har levt i fångenskap i mångamånga år och jag tror inte att dagens "moderna" och framavlade marsvin bör få i sig c-vitamin genom grönsaker & frukt och inte från tabletter, etc.
För hur gjorde marsvinen för många år sedan när de var vilda? Inte fick de väl c-vitamin i pulverform då? :P

#16 Ja, det verkar så. Jag ger också grönsaker varje dag, två gånger om dagen, men bara lite kål och morot på morgonen (som ger ca halva deras behov av c-vitamin) och LITE c-vitaminrika grönsaker på kvällen :)
Instämmer med de flesta övriga - låter helknasigt.
Och att vitaminerna dör? Vitaminer är inga levande varelser, de är olika organiska ämnen som kroppen inte kan göra själv.
Vitamin C heter också askorbinsyra eller C4H4O2(OH)4 - och kan defenitivt inte dö. Förstöras, det kan de, men inte dö.
Vill man verkligen ge sina marsvin C-vitamintillskott borde man köpa askorbinsyra i mataffären. Ren vitamin utan konstiga tillsatser och hundratals kronor i påslag från djuraffären…

#21 Men kan inte askorbinsyra bidra till urinsten?
#18 Enligt den käcka veterinären kan man räkna med att marsvinen dör av cancer om de sitter på spån det är lite överdrivet tycker iallafall jag.
Att vissa katter inte vill äta ur plstskålar har jag hört från många håll och det kan väl stämma kanske. Men denna "allergiska" katt hade röda ögonvitor men var i övrigt pigg. När min kompis kollade mina katters ögon såg de likadana ut precis som alla andra katter vi kollade och hon ville inte köpa veterinärens svindyra specialskålar…
Ja propaganda istället för information är hon i ett nötskal.
Jag tycker inte det var en sån kunnig veterinär.

#19 Hehe, nu blev det väl lite fel, eller håller du med veterinären i c-vitaminsfrågan? :P
Visst finns det poänger i det som veterinären säger. Det är ett problem att många marsvin får i sig för lite fibrer så att de på sikt får problem med antingen tänder eller mag- och tarmsystemet. De är gräsätare och vintertid innebär det alltså hö, hö, hö… Håller helt med Elin om att grnsaker ska de få så att c-vitaminbehovet med säkerhet är täckt, men inte i några mängder utöver det.
Det som är direkt fel i det veterinären säger är förstås att c-vitaminet i grönsaker inte skulle räcka. Men det beror också på vad man ger för grönsaker. Fortfarande ger många bara sallad, gurka och tomat och det är inte tillräckligt. Morrötter och andra kolhydratrika rotfrukter är inte heller någon ideal marsvinsföda egentligen och bidrar egentligen bara till variation för djuren och till att få upp dem i hull.
Att folk skulle gjort med rätt förr? Aldrig i livet. Det har gått framåt enormt mycket i takt med internet och att folk söker kunskap där. Det var mycket vanligare med ogenomtänkta foderblandningar, pellets med animaliska biprodukter (ja!) o.s.v. för 10-15 år sen.
# 21 : Jag vet inte om det är så. Dock är jag helt hundra (studerar bla detta vid universitet) att det som vi lite slarvigt kalar C-vitamin, det ÄR askorbinsyra. Så får de njursten av askorbinsyra, så får det de av C-vitamin, eftersom det är samma sak.
Jag har dock inte koll på om det är lämpligt att ge marsvin ren askorbinsyra, men det måste ju rimligen vara samma sak som djuraffärens C-vitamintillskott. ;)

#28 Ja, blev bara lite kul när du var så bestämd på din sak och så skrev du tvärt om :P
Hej igen!
Har läst det ni skrivit. Jag har själv gett mina djur en hel del grönsaker. Några bitar kål på morgonen och nåt mer och sen en bit morot på kvällen + fri tillgång på hö och vatten. Och ca en halv msk pellets på morgonen.
Ja, alla har nog egna åsikter om vad som är bäst att ge. Själv har jag förlorat några djur nu och därför har jag börjat tänka att jag kanske ger för mycket av något och för lite av något annat.
Men, en sak som jag tänkt på nu i kväll, det är hur man utfodrar hästar. Dom ger man en massa extra vitaminer och mineraler till, utom på sommaren. Även om man gav dom morötter varje dag så skulle man ändå utfodra med extra vitaminer i form av flytande eller i pelletsform (har själv haft häst i sju år). Varför gör man då det? och varför skulle det vara helt åt skogen att ge marsvin vitamintillskott i pulverform? Iallafall den del av året som man inte kan ge färskt gräs. Man ska ju inte bara ge gräs på sommaren till dem, det sa inte veterinären heller, jag kanske uttryckte mig knasigt (ber om ursäkt för detta). Sedan vet man ju inte hur mycket näring det är i grönsakerna vid den här tiden på året.
Grönsaker kommer jag fortsätta ge, men i mycket mindre mängd.
Jag tycker detta är en intressant fråga. Vore väldigt spännande om det finns någon därute som är veterinär och som läser detta. Så man får fleras synpunkter.

#30 - Vet inte riktigt om jag förstod frågan, Om man gav hästar morötter varje dag så skulle man ändå vara tvungen att utfodra med extra vitaminer? Svaret på det är att man skulle vara tvungen att ge hästen så stora mängder morötter (+annat grönt) så att det skulle ändå inte täcka dagsbehovet av vitaminer. Då får man typ ge flera påsar morötter varje dag till hästen, varken praktiskt eller ekonomiskt :)
Nej det håller jag verkligen med om.
En häst som rids behöver ju så klart mer mat och mer vitaminer. Nåja dom är ju olika sorters djur som kräver olika mängd mat. Dumt att göra den jämförelsen…
Marsvin är inga hästar. Nog för de är släkt men de behöver sin egen kost. Och vitaminer i vattnet är onödigt. Sen vitamin tabletter är bara slöseri på pengar. Alla djur lever olika länge. Så är det spelar nog inte så stor roll vad du ger dina marsvin. Alla kommer dö förr eller senare.

Åh en så intressant tråd
!!
Något som jag har reagerat ganska rejält över sedan jag kom in i marsvinsvärlden är alla "sanna påståenden" som sprids som en gödselspridare… Sanningen är att det är svårt att hitta vetenskapliga Artiklar om just marsvins foderbehov, sjukdomar osv. Mycket av det vi "vet" idag är grundat på vad man vet om deras ursprungliga levnadsförhållanden. Annat som vi "vet" är genom lång erfarenhet hos personer som haft marsvin under många år (och då menar jag 10 år och mer..!). Jag skulle kunna tänka mig att läkemedelsindustrin har en hel del kunskap om marsvin. Där har man ju använt våra kära keldjur som försöksdjur och har ekonomiska intressen av att djuren sköts på bästa sätt vad gäller sjukdomar och näringsbehov.
Är det verkligen så att vi idag vet bäst och gör mest rätt?? För min del kan jag tycka att det är mycket märkligt att sååå många duktiga uppfödare (och andra också!) i alldeles för hög utsträckning får honor som drabbas av toxicos. Jag har fött upp hundar tidigare, och hade detta varit ett så stort bekymmer inom hundaveln hade man definitvit tittat på varför. Inom marsvinsaveln finns det åter igen många tyckanden om även detta. Men eftersom det verkar som om alla blir drabbade av det oavsett om man är erfaren eller inte så undrar jag om vi egentligen vet… Vi kan ju ha teorier, men teori och vetenskap är inte samma sak.
Vi människor kan inte heller bilda eget C-vitamin utan behöver få det via kosten. Det är ganska självklart att alla levande varelser behöver en varierad kost för att få allt det organismen behöver för sin överlevnad. Något som sjömän förr i världen inte hade riktigt koll på och ofta drabbades av skörbjugg innan man lärde sig att äta apelsiner… Själv skulle jag faktiskt aldrig köpa vitaminer i zoobutik eller hos veterinären. Jag köper askobinsyra på ICA när jag vill "boostra" med C-vitamin.
Detta med att marsvin MÅSTE ha hö sommartid tror jag faktiskt inte ett dugg på… Problemet är snarare att det är svårt att ge marsvin såpass mycket gräs som de i så fall behöver. Hästar som är på bete hela sommaren har stooora hagar för att få sina behov tillgodosedda. Men hästar som av någon anledning inte får/kan beta dygnet runt så ger man även dem hö… Jag har själv försökt att ha mina marsvin ute på sommarbete - men gräset räcker helt enkelt inte till! De äter förvånansvärda mängder…! Däremot är det precis lika viktigt som med hästar att man successivt introducerar gräs - annars är det lätt att det blir magproblem.
Jag skulle verkligen önska att när man bestämt hävdar att "så här är det", att man dessutom gav referent till en rapport där detta går att läsa om.

#33 Inte är ju hästar och marsvin släkt heller.
#35 - jo. det är de :)
''Marsvin är inga gnagare!
De är närmare släkt med sälar, apor och hästar än med råttor och möss. Detta har forskare vid Lunds universitet uptäckt då de, tillsammans med italienska kollegor, undersökt generna i så kallat mitokondrie-DNA från 15 olika däggdjur.
De äkta gnagarna, så som råttor och möss, gick sina egna vägar för ca 100 miljoner år sedan. Marsvinets förfäder däremot, följde samma linje som hovdjur, valar, rovdjur och vi människor själva ingår i. Att marsvinen är så lika råttor och möss beror endast på att de antagit ett likartat levnadssätt.''
:)
#36 Hur gammal är den studien?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#36 Jag tror att den där forskningen som du referar till är ganska gammal, typ från början av 1990-talet. Det finns senare forskning som hävdar nästan motsatsen. Titta t.ex. på denna bild från 2007.
Helt klar är marsvin närmre släkt med gnagare än med hästar. Enligt den forskningen. Så oftast är det inte så enkelt med forskning att man kan slå fast en "sanning" direkt…
#37 - … den måste vara ett par år hehe, jag läste de för drygt 5 år sedan.
#38 - jo de måste den vara runt 90 talet.
"C-vitamin i pulver eller flytande form"….. jag tänker inte ens beskriva hur mitt ansiktsuttryck ser ut nu. Nog för att jag är ny i "marsvinsvärlden" - men t o m jag vet att en morot är nyttigare än en tsk pulver.
Intressant tråd minst sagt.
Hmm…………………………………… jag skulle då verkligen inte tro på nått denna veterinär sagt. Löjligt dålig info hon gett TS.

#40 En morot innehåller ju dock väldigt lite c-vitamin. Men en bit broccoli är nyttigare än en tsk pulver (en morot också såklart, men med tanke på c-vitamin bara) 
Jag måste säga att era tankar om detta är intressanta. Har blivit väldigt intresserad av detta själv sedan jag började skriva.
Denna veterinärs hemsida-adress lägger jag ut nu: www.djurdoktorn.nu
Alla här inne verkar vara eniga om att C-vitaminpulver inte bör ges. Men ska man verkligen nonchalera en kunnig veterinär som jobbat med just smådjur i 25 år? Trots allt är det ju hon som sett baksidan av vad det vi ger våra älsklingar kan ställa till med.
Gå in och kolla på deras sajt. Läs under marsvinens kost. Jag tycker ändå att det dom skriver är rätt vettigt. Men självklart ger jag hellre grönsaker än försöker att övertala mitt nyopererade marsvin att äta C-vitamin i pulverform på en gurkbit.
#43 Enligt mig stog det väldigt mycket fel på vissa djurslag som jag kan. Så den där djurdoktorn skulle inte jag lita på iaf. Bla så var nästan all info om hamstern FEL.
Ok. Ja, jag kan inget om hamstrar så det kan jag inte uttala mig om.
Jag har gått till denna veterinär rätt länge. Jag tycker trots allas åsikter att hon är den bästa här i Uppsala. Så jag kommer fortsätta gå till henne. dock är jag rätt snurrig i bollen nu av allas åsikter om kosten till marsvin. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Uppriktigt sagt.
Men, det som känns ok att ge tycker jag verkar vara:
Fritt med hö
Liten mängd med C-vitaminrika grönsaker som: Kål, broccoli, parika (tex) varje dag.
Samt någon sorts pellets med mycket fibrer och låg fett mängd. Har gett Lottie till mina, men jag tycker att dom blir feta av dem så jag ska testa en annan sort som veterinären har.
Skulle stå paprika…. grr
#43 Tänk att jag visste det! Kände igen det du skrev. Faktiskt är det den veterinären jag beskrev i #14!
Det är min närmaste veterinär men jag vet inte vad som skulle få mig att välja att gå dit med något av mina djur. Har varit där akut en gång hon ville avliva mitt marsvin som fått en böld för att hon påstod att den kom från tänderna… det gjorde den inte, jag vägrade och Malla marsvin levde lycklig i ytterligare fyra år ( hon blev nästan sju år). Dessutom var hon otrevlig och skällde på mig för att Malla var tjock (inte alls tjock) och för att jag hade spån till marsvinen. Så fick jag recept på hennes egentillverkade pulver (får man ens göra så?). Hon fick mig att känna mig som världens sämsta marsvinsmatte! Detta är många år sedan och jag är fortfarande sur… Nu vet jag mycket mer om marsvin och anser henne numera ovaligt okunnig när det gäller marsvin.
Alltså jag kan tycka att det finns många rätt i det hon skriver men det verkar också som att hon själv säljer mat och vitaminer i ett eget märke, det är klart att man tycker att det är det bästa. Sen att djuren har större möjlighet att få bättre mat i det fria måste ju bero på okunskap ifrån många om vad det är djuren faktiskt behöver. Har vi kunskap om vad djuren behöver så ser vi ju till att ge det till de och då tror jag att de får i sig mer och bättre näring än om de själva ska jaga det i naturen. Risken finns säkerligen då att djuren blir övergödda istället men jag tror att vi med rätt kunskap kan ge våra djur exakt det de behöver utan att ta till mat i pulverform.
Att frukter och grönsaker ibland har sämre näringsinnehåll kan jag också tänka mig stämmer för det har man ju hört förr. Äter du en apelsin här i Sverige så är den inte hälften så god som om du plockar den där den först växte. Samma sak är det nog med frukter och grönsaker men driver upp i växthus. Det är inte rätt säsong för tomater under vintern men folk äter tomater då och därför gör man tomater, resultatet blir att tomaterna inte alls får det solljus de behöver och därför är de heller inte lika innehållsrika på vitaminer som de som växer på sommaren.
Men jag har svårt att tro att om ger sina djur grönsaker och frukter som det finns åtminstone lite C-vitamin i och man ger de en varierad kost så tycker jag att det borde räcka och att man inte ska behöva ge de vitamin i pulverform. De är ju så himla små och det kan ju inte vara några gigantiska mängder man ska behöva ge de för att det ska räcka. Det är värre med en stor hund eller en häst eller något annat bra mycket större djur som äter mer och därmed behöver mer vitaminer.
Men det är intressant. Jag tycker att det är väldigt intressant och jag vill gärna lära mig mer.

#43 Jag har samma erfarenhet som #47 av denna veterinär (har bott i Uppsala större delen av mitt liv). Faktiskt har jag t.o.m fått höra från andra veterinärer att denna veterinär är väldigt "speciell" och det är inte i någon positiv bemärkelse…
Det som slog mig är att det är en kommersiell sida som säljer de produkter som förekommer i artiklarna. Då litar jag inte på den informationen. Hur kan jag veta att det är råd baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet, eller skrivna för att sälja så mycket som möjligt av egna produkter. Jag drar genast öronen åt mig.
Annars är diskussionen väldigt intressant, dvs vad ligger bakom de råd och "självklarheter" som förekommer kring marsvin. Har stor respekt för de som haft flera marsvin under flera år och genom åren fått erfarenhet. Veterinärer ser de djur som kommer till deras mottagning, men det ser bara en bråkdel av alla marsvin som finns runt i hushållen. Vad jag förstår ingår inte heller så mycket smådjurslära under deras utbildning. De som är duktiga och intresserade har skaffat sig specialkunskaper.
Gillar oxå om man kan hänvisa till en trovärdig källa när man uttalar sig tvärsäkert.

#43 Gud vad mycket grejer hon hittat på för att få sälja. Vissa saker skulle jag säkert kunna "gå på" att köpa för det låter bra, men vissa saker känns som rena bluffen. Sedan tycker inte jag att det verkar seriöst när allt de rekomenderar är tillverkat av dem själva. Självklart är just deras produkter de bästa, när de tjänar pengar på att du köper dem. Men vissa saker, absolut. Sedan stod det ju faktiskt att marsvin ska ha en liten mängd grönsaker varje dag :)
#43 Men hjälp vad med mycket fel man hittar där 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Läskigt! Det är vad jag kan konstatera.
Tycker också att hon gör en del reklam för sina produkter. Känns jobbigt att veta att jag litat på en sådan veterinär. Denna gång jag var dit hade jag en annan veterinär. (dom är två där). Men det var den "första" som jag sedan pratade med om kosten.
Ja, nu vet jag varken in eller ut. Men du i nr 14 och 43, har du hittat någon annan bra veterinär i denna stad? Har gått till den i ekeby och årsta, och på sva…
Precis som du skrev Felicia i inlägg 52. Så tycker jag: usch! Det är mycket fel på den sidan jag blir arg! Tänk de som gör som de skriver. De säljer bara egna varor också fast att de kanske inte är bra jag vet inte jag blir iaf ARG!!!!!!
#53 Jag brukar gå till Ekeby hon är väldigt trevlig och superduktig på katter som är hennes specialitet. Hon är ingen expert på marsvin men ändå tillräckligt duktig för vanliga åkommor OCH hon erkänner det, trixar inte och hittar på. Jag antar att det är nära dig.
Har varit till Ulltuna när jag inte fått tid i Ekeby. Stort ställe, olika veterinärer men jag har varit nöjd.
Det finns en som ska vara bra borta vid Fyrishov, minns inte vad de heter just nu. I Årsta jobbade det en som var jätteduktig på marsvin tidigare men jag tror inte hon är kvar, osäker där.
C som jobbar hos "veterinären" jobbade på Ekeby tidigare. Jag tycker hon är okej men vad lär hon sig nu…
Aha, nu har jag fått lite mer kött på benen. Hade ingen aning om hur mycket hon kunde om just marsvin. C hade jag nu i veckan och har även haft henne på ekeby. Hon är bra tycker jag. På ekeby har jag bara gått med kaninerna och har alltid fått jättebra vård där.
Årsta är helt ok.

#57 Haha. ja det har du helt rätt i!
Personligen, ser jag en liknelse mellan djurdoktorn.nu, och Tv-Shop. Man får ta ALL info med en nypa salt…..
kännsdock som om att man får ta vissa saker på djurdoktorn.nu med ett helt saltkar.
/ Joakim Otterberg
#43 Herregud:S Hon vill väl antagligen bara tjäna pengar på sina produkter, och kan tydligen knappast mycket om marsvin, suck…