Metacam till marsvin?
Jag är lite fundersam över mitt ena marsvin. PimPim har en fot som svullnat upp och i veckan var vi hos veterinären för att kolla upp den. Veteriänären tog bort en förhårdad i på foten ochd et blödde som attan. Hon misstänkte infektion (men trodde inte riktigt på den teorin) eller tumör i foten. PimPim fick Fuciderm- salva på foten och ett bandage samt en spruta metacam.
Med oss hem fick vi order om att smörja med salvan och ha bandage på tassen samt ge 2 dagar dos med metacam i munnen. Veterinären dubbelkollade med andra för att se att man kan ge metacam åt marsvin.
MEN nu till mitt dilemma! Igår fick PimPim metacam som hon skulle. Tilld et gav jag även en dos proviva blåbärsjuice för att hjälpa magen orka med medicinen. Dock känns hon inte riktigt ok idag PimPim. Hon äter som hon skall och rör på sig (men haltar såklart med bandaget) men hon vill mest av allt ligag och så brukar hon inte göra. Har hittat några kluttar i buren som är mjuka och fastkletade i varandra och funderer på om metacamen stör magen på henen?
Så frågan är: Är hon slö för att tassen gör ont =bra att ge metacam idag. Eller är hon slö för att magen tar stryk av medicinen= absolut inte ge metacam idag!
Eftersom PimPim var dålig i magen i vintras med flera veterinärbesök och tvångmatning i över en vecka som följd så är jag riktigt nojjig över magen på henne och vet att metacam och liknande går hårt åt magarna på djur. Hoppas ni har några erfarenheter och tankar kring det hela.
Jag använder metacam till mina marsvin och det brukar inte vara något problem, men dom kan få lite ont i magen av den och få lös avföring så jag brukar få med andaspin från veterinären.
jag har också användt metacam till mina marsvin men då har jag också fått med ett pulver som hjälper magen att behålla balansen.