Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1482 ggr
[WeepingWillow]
0

Vad ska jag göra?

Oj oj oj, nu blev det jobbigt här :/ Michelle har blivit sämre, hon har garanterat äggstockscystor, kan inte vara nått annat! Jag fick en telefontid  med en veterinär som jag precis pratat med. Hon sa att det enda som kan göras är att operera bort hela paketet. Jag frågade en massa om kostnaden, hur jag gör efter en operation, om inte många dör av operationen osv och jag tyckte hon lät kunnig.

Nu är dock frågan vad jag ska göra?

Är det värt att utsätta henne för nånting sånt här? Kanske förlänger jag bara lidandet för henne. Kanske dör hon direkt efter operationen utan att märka nånting men det blir onödiga kostnader för mig, kanske lever hon i lidande ett tag efter innan hon dör eller kanske rent av klarar hon operationen o lever flera år till, det går ju inte att veta innan!

Alternativet är att ta bort henne direkt :( Hon kan iaf inte leva som hon är nu eftersom det är jättejobbigt både för henne och för dom andra 2 som ständigt får stå ut med att bli jagade o juckade på. Så det finns 2 alternativ: Operation eller avlivning… Vad hade ni gjort?

fia-mia
0

Har gammal är hon?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lyan
0

Úsch, stackars liten :-(

Jag hade nog avlivat, känns inte bra att utsätta dem för en så riskabel operation. Kastrering på hanar är ju också riskabelt, men där är man inte inne i magen och grejar så de hämtar sig fortare.

Jag har Ebba här som är likadan, hade jag inte haft så stor bur hade det varit ohållbart. Jag står ändå snart inför samma beslut som du för hon mår inte bra :-(

Hade hoppats att det skulle gå över på Michelle ju!

[WeepingWillow]
0

Just ja, det glömde jag! Hon är nyss fyllda 2 år, alltså inte så värst gammal, vilket gör beslutet så svårt. Hade hon varit gammal hade jag tagit bort henne.

Sedan så verkar hon förövrigt frisk, pipig, glad, älskar sin mat. Känns helt galet att behöva ta bort ett marsvin som gör glädjeskutt på mattan :/

fia-mia
0

Jag hade nog avlivat ändå med tanke på alla risker :(

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[WeepingWillow]
0

#2 Jag hade hoppats på att hon skulle bli bättre också men det blir bara värre o värre :( Det är ju det som är grejen, att det är så himla riskabelt, visste man att dom alltid klarade sig så hade man ju inte ens behövt fundera :/ Veterinären sa att dom utfört ganska många såna här operationer o att det finns de som klarar sig. Hon sa iaf att jag fick lämna henne hos dom på morgonen o hämta henne på kvällen isf när de fått igång magen o sånt på henne (om hon klarar sig).

Tråkigt för din Ebba också, hur gammal är hon?

godisgrisen
0

Jag skulle inte vilja göra den operationen på någon av mina.

[WeepingWillow]
0

#6 Jag kunde inte heller tänka mig att utsätta nån av mina för en operation innan jag blev tvungen att välja :/ svårt att bara ge upp henne :(

[Liinda]
0

Det är bara du som kan välja hur du vill göra. Gör det som känns rätt för dig och henne.

Jag själv satt i samma dilemma med en hona fast hon hade livmoderscancer. Jag valde att operera eftersom jag annars skulle tänka på det i flera år om hon kunde ha levt idag. Hon var också bara 2 år. Så dom opererade henne på strömsholm. Hon vaknade upp ur narkosen och skulle ligga kvar över natten men några timmar senare somnade hon in igen.

Jag ångrar inte att jag försökte, för då gav jag henne iallafall en chans. Men det är bara hur jag resonerar, alla är vi olika.

[WeepingWillow]
0

#8 Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :)  Jag vet att det bara är jag som kan bestämma men det var just lite såna här erfarenheter o lite av andras tankar o så jag vill höra för att bestämma mig o så….

Jag tänker också så att om jag inte opererar o istället avlivar henne så kanske jag kommer undra hela tiden om hon kunde levt istället. Klarar hon inte operationen så skulle jag ju ändå avlivat henne men det är just lidandet jag vill att hon ska slippa :/ Man vill ju liksom inte vara egoistisk bara för att jag vill ha henne kvar, men hjärtat säger ändå operera :/ Jag är så kluven.

Abico
0

Usch, stackare. Och hon är ju så ung…
Jag skulle inte ha låtit göra en sådan operation på någon av mina, att gå in och rota i magen så känns väldigt riskabelt och jag tror att det kan bli svårt att få henne att komma igång med ätandet efteråt.
Så jag skulle ha haft kvar henne så länge som möjligt, men om det redan är väldigt jobbigt för henne och kompisarna är det kanske inte mycket tid kvar, och sedan avlivat.

Hanna 

[Liinda]
0

#9 Det är svårt att bestämma sig när det gäller sånt, det är aldrig lätt. Jag förstår att du är kluven :(

[WeepingWillow]
0

#10 Ja usch, det är ju hemskt riskabelt :( Men jag får iaf lämna henne på djursjukhuset hela dagen så jag behöver inte försöka få igång henne själv isf utan det fixar dom. Fixar hon det får jag ta hem henne.

Väljer jag att inte operera så blir det nog avlivning ganska så snart, det har ju redan pågått sen början av december så det börjar bli riktigt jobbigt för alla grisarna. Lily är måttligt sur på Michelle ibland när hon inte lämnar henne ifredo Michelle går runt o kurrar för jämnan o har en väldigt kladdig talgkörtel.

Men fy, hon är ju fortfarande min bebis :( Inte ens en 3e sommar får hon ju då!

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

[Maijah]
0

Och nej!:/ Usch stackarn.

Som du antagligen vet så avled ju min kille vid kastreringen för ett tag sen nu. Och det var bland sveriges bästa smådjursveterinärer som utförde det. (vilket bevisar att det kan gå dåligt även om kliniken är jättebra) Han hann vakna upp men sen så dog han bara plötsligt. Vi fick alla pengar tillbaka, vilket jag tyckte var väldigt snäll av dem iaf.

Me om jag varit i din satts hade jag nog ändå försökt med operation tror jag. Även om min ena just avled pga operation så skulle jag försöka ge henne en sista chans. För det är ju det eller avlivning i detta fall. Om hon inte skulle bli bättre efter operationen så får man avliva henne då, men man har iaf försökt ge henne ett liv.

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ebba är också bara två år :-(

Om du känner att du vill operera henne ska du göra det. Jag kom på en händelse som jag hade glömt (förträngt). Min älskade Wojvoj hade en elak livmodersinflammation, jag åkte akut till djursjukhuset och insisterade på att de skulle operera henne, de ville inte. Idag är jag glad för det då det var en otäckt okunnig veterinär (på marsvin), men jag ångrar att jag inte försökte hitta en annan veterinär och ångrar det fortfarande! Tårarna rinner bara jag tänker på henne, hon tog sitt sista andetag i min famn där hon legat hela natten för att jag skulle kunna mata henne och hålla henne varm Gråter

Moa-16
0

Jag skulle inte välja operation..! Bättre att hon får vara pigg & glad på slutet. Onödigt lidande är så tråkigt. Jätte synd när hon bara ät två år. Men jag tycker avlivning är det bästa du kan göra i det här fallet:-( Gör det som känns rätt för marsvinet & dig..

[WeepingWillow]
0

#13 Ja jag vet ju vad som hände din kille, hemskt tråkigt :( O jag vet ju mycket väl att oddsen inte är så bra, men hon kommer ändå få somna in om jag inte väljer operation så hon kommer inte finnas här i vilket fall. Hennes enda chans till livet är att hon klarar operationen. Jag vill bara inte att hon ska lida men samtidigt vill jag ju ha henne hos mig! Det var ju väldigt bra av dom att ge dig pengarna tillbaka, det kan ju inte ersätta grisen men då har man iaf lite pengar att ha till nått annat.

Huruvida Blå stjärnan här i Borås är bra på smådjur vet jag faktiskt inte men jag kan tänka mig att dom får in en hel del marsvin eftersom det är det största sjukhuset här i stan. Hon lät ganska så säker på sin sak, hon pratade om flockbeteendet, att det är viktigt att magen kommer igång, symptomen Michelle har o allt, hon lät kunnig, jag hittade inga fel i vad hon sa till skillnad från sist vi va där o fick nån sköterska som inte ens visste hur många spenar marsvinen ska ha.

#14 Vad söt hon är! Varför drabbar det dom unga för :(

Det är nog mer riskabelt ändå att operera akut sjuka marsvin, då är dom ju dom nedsatta i form o så, Michelle är ju iaf frisk i övrigt. Synd att din lilla inte klarade sig :( Jag har ännu inte varit med när nått marsvin dött. Jag har varit i skolan båda gångerna. Pappa höll dock handen på min Snövit när hon somnade in stilla i sin bur :(

FeliciaS
0

Jag hade låtit göra operationen om det var min gris, utan tvivel. Står det mellan antingen operation eller avlivning, skulle jag helt klart valt operation. För mig är avlivning en absolut sista nödutväg, gör man en operation har man verkligen försökt och om marsvinet inte klarar den så skulle det ha blivit avlivning ändå. Så varför inte ge henne en chans och känna att du verkligen har gjort vad du kunnat för att få ha kvar henne? Så resonerar jag, jag ser antagligen på avlivning som något lite annat än många gör. För mig är det inte bara att ta bort lidande, det är att göra slut på en hel individs liv liksom.

Det är en annan sak om man väljer mellan operation eller inte operation, då är mer dö eller leva än i det här fallet, om du förstår vad jag menar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

#17 Men om man tänker som du, undrar jag lite om man tänker på marsvinet bästa eller bara egoistiskt-tänk? hm.. =/,

FeliciaS
0

#18 På vilket sätt skulle det vara sämre för marsvinets bästa? Om hon inte klarar operationen kommer hon ju ändå att dö.

Har någon någonsin frågat marsvinet om h*n vill leva eller få en chans till att fortsätta leva? Hade jag varit i samma situation hade jag i alla fall velat bli opererad.

Mvh Felicia

Moa-16
0

#19 Marsvinet kan överleva, men vara i dåligt skick. Visst då avlivar man. Men marsvinet har då lidit i onödan. Så ser jag det.. Jag tror marsvinet skulle välja att somna in på ett bra & lugnt sätt. Utan att behöva ha ont.. Bli stressad av veterinär besök,osv.

Lyan
0

#18 Det är så olika hur alla tänker på döden. Jag hade valt att inte bli opererad om det varit jag, men jag förstår hur du tänker

I TS fall känner jag mig osäker hur jag skulle gjort…

I Wojvojs fall var det operation som gällde men jag vet ärligt talat inte vad jag skulle gjort om jag haft betänketid.

Jag är för avlivning av oönskade djur som riskerar att flytta runt, det blir ju att "stjäla" livet för dem och det känns vidrigt, men om alternativet (flytta, flytta, flytta) är värre känns det rätt för mig. Jag tvekar heller inte att ge till ormar, då kommer kroppen till nytta och kan "återanvändas". Men vet ärligt talat inte om jag hade klarat det med favoriterna.

Som djurägare måste man ta svåra beslut, så svåra att jag ofta tvivlar på varför jag överhuvudtaget har djur. Men jag känner att man är skyldig sina djur att göra vad man kan, sedan om det är att välja operation eller avliva är upp till person och situation.

[WeepingWillow]
0

#17 Du resonerar lite som jag bara att jag är så rädd att orsaka henne onödigt lidande som hon kunde sluppit :/ Vill att beslutet ska vara för henne o inte för mig men självklart vill hon ju leva! Men det är som du säger, hade situationen varit annorlunda, om jag haft ett annat alternativ så hade operation gått bort direkt.

Men hon har det riktigt jobbigt nu, tänk att va brunstig hela tiden, usch, o så benig o kal hon är, ser riktigt eländig ut, som en gammal marsvinsgumma. Det blir osämja i flocken hela tiden också när hon håller på så. Dessutom kan ju cystorna växa sig stora o det kan bli tumörer o inflammationer, dit vill jag inte komma genom att vänta med behandling el avlivning!

Moa-16
0

#21 Du menar väl inte att du skulle kunna ge dina marsvin till en orm, levande?

FeliciaS
0

#22 Ja, precis. Eftersom att läget är som det är, är det bäst att åtgärda det så snart som möjligt. Med tanke på hennes unga ålder är det värt att göra en operation, tycker jag, för tänk vad många lyckliga år hon faktiskt kan få leva om allt går som det ska :)

Mvh Felicia

ellenbellen
0

#23, Jag tror inte att hon menade levande ;)

/Ellen (:

Moa-16
0

#25 Hm, Man vet aldrig. Måste fråga annars kan jag inte sova inatt26

ellenbellen
0

#26, Ja man måste fråga, annars får man inget veta :)

/Ellen (:

[WeepingWillow]
0

Ja man kanske skulle göra ett försök ändå, då vet man ju iaf att man gjort sitt bästa om det inte skulle gå vägen… Jag har lite till tid på mig att tänka eftersom mina föräldrar som är de enda som kan skjutsa mig ska på semester i en vecka.

Tänk vilken lycka om hon skulle klara operationen! Men jag kommer inte hoppas på för mycket för att inte göra mig alltför deppig om det skulle gå illa. Hon ska iaf få mycket mycket mys o god mat nu det sista :)

Det är så lätt att tänka hur man skulle göra om det var vilket marsvin som helst men när det är ens egna då blir det så himla svårt! Man blir lätt egoistisk men jag ser ju på henne att hon vill leva, det syns i hennes ögon :)

[Maijah]
0

Jag skulle som ovan sagt ha gjort operationen, och det kan ju faktiskt gå bra också, om det inte gör det så har man iaf försökt, och hon skulle ju ändå ha avlivats. Kanske försvinner hon (det måste du ju faktiskt tyvärr vara beredd på) eller så kommer hon finnas kvar. Jag vet att det känns väldigt svårt, men tycker du ska sova på saken och fundera lite.

Hur du gör är ju endast upp till dig, och vare sig du tänker försöka rädda henne eller låta henne somna in, så önskar jag dig lycka till med ditt beslut.

Moa-16
0

#28 Det är ju lite det att hon kommer lida om det inte går vägen. Och antagligen ha ont efter i vilket fall =/.. Jag förstår att det är svårt, och gör som du känner är bäst. Men jag tycker inte du ska tänka att du inte försökt om du inte väljer operation.. Det är så riskabelt trots allt.

[Liinda]
0

Kanske skulle nämnt också att min hona som dog efter troligen somnade in igen eftersom hon under operationen hade börjat blöda från levern. Dom tror att cancern hade påverkat levern så att den blev skörare och därför börjat blöda. Och hade hon inte börjat blöda så hade hon troligtvis levt idag.

Så jag säger nog som dom andra, ge din hona en chans så har du iallafall gjort vad du kan för henne. Och det där med att dom skulle lida efter operationen. Dom får smärtstillande så jätteont tror jag inte dom har.

Lyan
0

Menade 17 innan…

Naturligtvis skulle jag aldrig ge levande! Det är fruktansvärt stressande och grymt mot "bytet" plus att det är stor risk att ormen blir skadad då "bytet" inte kan fly och väljer att fäkta istället.

TS: Du kommer att göra rätt vilket du än väljer! Det är det som känns rätt för dig som är det rätta. Jag förstår att du vill ge henne en chans, hon är fortfarande så ung och kan få massor av fina år! Men jag förstår också om du låter henne somna in. Det är ett jättesvårt beslut och i slutändan är det bara du som kan välja.

Lycka till och ge Michelle en lycka till puss från alla mina grisar :-)

Moa-16
0

Jag tror att det som känns svårast & det rätta ibland kan vara det samma. Och jag tycker att man är en riktig djurvän när man inser vad som är rätt för djuret. Ibland är det att låta h*n somna in. Ibland att kämpa på. Men för vem skull kämpar man med ett sjukt djur? Vem är det som lider mest av att djuret får en spruta & somnar in? Det är inte "den lätta vägen" Det är den rätta vägen (ibland) Klart tusan man vill göra allt för sina djur. Frågan är för vems skull man gör en riskabel operation på ett litet djur? =/,

Den frågan tror jag man måste ställa sig mer än en gång. Är det värt det? Ja, kanske. Marsvinet kan bli friskt det kan gå hur bra som hellst. Frågan är hur lång är vägen ditt efter operationen?, om den går vägen..

Jag skulle aldrig göra en sån operation på någon av mina marsvin. Hellre att dom får ett "fint" avslut. Och jag får känna att jag inte orsakat dom mer lidande än nödvändigt. Men det är jag!  Du gör säkert det rätta vad du än väljer (:

#32 Då kan jag gå & lägga mig! Tänkte väl det(A)

[WeepingWillow]
0

Tack allesammans för era åsikter :) Det har hjälpt mig lite faktiskt och jag har även pratat med mamma som tyckte att vi ska kämpa på för Michelle. Så jag tror att det faktiskt blir en operation, då har vi iaf försökt även om jag är väl införstådd att det kan gå illa så jag hoppas inte på nånting direkt. El ja hoppas gör man ju såklart men det blir iaf en glad överraskning om hon skulle klara det.

Är det nån som hört om nått steriliserat honmarsvin nångång? Nån som klarat operationen?

Jag vet inte riktigt vad som är rätt o fel ur etiskt perspektiv men grejen är ju att hon inte är sjuk, alltså sjuklig. Klart hon är väldigt påverkad av detta jobbiga hon har nu men hon pratar lika mycket, äter lika mycket, pussar mig lika mycket o gör popcornskutt på mattan. Känns otroligt svårt att avliva ett ungt marsvin som glatt skuttar på mattan :/Men jag kan inte heller vänta tills hon blir dålig med stora tumörer el nått sånt läskigt så jag får agera redan nu o förhoppningsvis är vi ute i tid. I december syntes inga cystor på ultraljuet så det var i förstadiet precis så jag hoppas inte vi väntat för länge.

#32 Jag ska pussa en massa på henne från er ;) Hon ska bli rejält bortskämd nu tills operationen blir av!

[Maijah]
0

Tycker det är ett bra beslut.

Vill du läsa lite mer om operationen? Här står det lite, samt här kastrerades min kille, fast det gick ju åt skogen som du vet. Men de är väldigt kunniga så bättre klinik kunde jag nog inte valt.

Sen måste du ju hitta en klinik som kan detta också, har du kollat upp det?

Abico
0

#34 - Vet att det finns ett marsvin som heter Isola som steriliserats, tror att hon bor hos Binajis här på mif nu. Men det är nog samma marsvin som i #35 länken.

Så visst finns det honor som klarat det :)

Hanna 

Moa-16
0

#34 Men varför göra en operation du inte tror på för 5 öre? Låter som det på det du skriver.. Men om du känner att det är det bästa för marsvinet, är det väl det (: Hoppas det går bra!

[WeepingWillow]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 Operationen kommer att ske på Blå stjärnan i Borås, veterinären jag pratade med ringde därifrån och hon sa att det utfört dessa operationer förut och att vissa klarat sig men andra inte. Ofta klarar inte de sig som är sjuka när de opereras, om de har stora tumörer el livmodersinflammation el så men om det är friska i övrigt kan man ha tur att det går bra.

Hon var väldigt ärlig och gav mig bra svar. Man lämnar in på morgonen o får hämta hem henne på kvällen om det gått bra. Stygnen behövs inte tas bort och hon skulle gå ensam ett tag efter eftersom dom lätt slickar o putsar varandras sår. Jag kommer om hon klarar sig ha henne på handdukar i gallerburen jämte de andra o hoppas på att hon inte blir alltför olycklig.

Jag bor ju i Borås så det är väldigt nära och bra det här sjukhuset :) Mälarens verkar ju jättebra men det skulle nog ta oss 5 timmar el nått att åka dit och jag har inte möjlighet att ta ledigt från jobbet och har inget körkort så då får jag släpa med mig en sur förälder så vi gör det på hemmaplan istället hehe. Ett alternativ är exotic avdelningen i Göteborg som inte heller är långt hemifrån samt att jag jobbar i Göteborg. Veterinären nämnde en snubbe som utför många av dessa operationer på den avdelningen.

#36 Jaså, det var kul att höra :) Ser lite läskigt ut på bilderna när hon ligger där nersövd :/ Tur att man slipper se operationen, jag tycker röntgen o ultraljud på småttingarna är hemskt. Men man får väl hoppas att hon inte märker så hemskt mycket av det hela. Hon är iaf inte rädd el nervös av sig som Lily är så hon blir nog inte så stressad.

Bifogar en liten bild tagen för några veckor sedan.

[WeepingWillow]
0

#37 Det är inte så att jag inte tror på operationen alls, jag vågar bara inte hoppas på för mycket innan det är gjort. Men klart jag vill att det ska gå bra, är bara lite rädd att prata om att det är självklart att hon klarar detta. Jag är lite vidskeplig typ, som att prata om att man aldrig får magsjuka så får man det direkt om du förstår :P

ellenbellen
0

Gör som magkänslan säger, jag har träffar Isola (som Abico pratade om i #36) och hon verkar pigg och fräsh. Lycka till! :)

/Ellen (:

[Maijah]
0

#38 Okej, låter bra:) Hoppas att de på blå stjärnan har koll på allt detta med vilken slags tråd & sånt ska användas. Men de verkar ha koll om hon nu gav dig bra info^^ Hopppas verkligen att det går bra för din lilla sötnos! Vi kommer hålla alla tummarna här hemma när det bär av.

Tycker det är jättebra att du ger henne en chans att leva, det skulle iaf jag ha velat om jag skulle fått välja mellan att bli opererad eller avlivad. Även om det kan bli jobbigt efter operationen, men de får ju smärtlindring och så.

Millie
0

håller tummarna för att hon klarar sig!!

[WeepingWillow]
0

#40 Va bra :) Ja klarar dom operationen så behöver man ju aldrig oroa sig för nått som har med livmodern att göra o det är ju skönt!

#41 Jag hoppas också dom har koll på Blå stjärnan, det lät som att dom har en del erfarenhet iaf :) Finns ju måååånga marsvin i den här staden o sjukhuset har funnits jättelänge. Hoppas nu inte att det kostar alldeles för mycket för min ekonomi då jag inte har försäkring :/ Jag får nog inte pengarna tillbaka om hon dör eftersom detta är en sorts behandling o inte direkt valfritt.

Får hoppas hon klarar det bra fram tills efter den 26e nu då när föräldrarna är tillbaka från sin semester, gah varför kan jag inte ta körkort nångång så jag kan köra själv!

ellenbellen
0

#43, Nej precis, hoppas att det går bra! :)

/Ellen (:

[Maijah]
0

#43 Mmm, ja jag trodde inte vill skulle få pengarna tillbaka. Men de var väldigt snälla.Pengarna får nu gå till annat marsvinsrelaterat.