Usch, det är väl inte ringorm? Bara vanlig svamp?
Oh nej, min tjej Calvin har fått ett vitt område precis framför örat, ser ut som nån slags svamp. Det är väl inte Ringorm? Vet att bilden är askass men min kamera vill inte ta närbilder, och Calvin gillar inte att vara modell.
Det är ju ganska svårt att se över bilder. Men det ser nästan ut att vara det ja :/
kan även säga att jag fått ett ringormsliknande märke på halsen, det är typ som en ring som kliar och är röd. Kan det vara ett vanligt exem bara?
Usch usch usch, nä det får inte vara sant.
NEJ!
Fyfan, vad ska jag göra nu då? Skicka in skrapprov från henne till nån som kan avgöra om det är det? Usch.
Ja dom tar prover från märket och skickar iväg och odlar på det och sen tar det några veckor innan du får svar.
#6 Måste jag åka till en vet alltså? Jag får panik snart, även om jag vet att det inte är hela världen! Vadå måste jag sanera hela huset? det är omöjligt, vi har nämligen ett stort hus. Sprag upp och stängde dörren till mitt rum där marsvinen bor precis.
Jag vet inte om du måste åka till vet men man brukar göra så tror jag. Jag fick iallafall komma dit när jag misstänkte det på mina (tur i oturen så var det skabb). Och jag blev iallafall tillsagd att sanera hela rummet. Tvätta alla kläder. Ja iallafall försöka sanera så mycket det går för att vara säker på att bli av med smittan.
fyh*lvete vad hemskt Ringorm är. Kan de inte vixa ett vaccin emot det eller?
#10 Håller med dig, hoppas det inte är det här för mig. Usch jag hatar detta, vill inte behöva sanera & sanera & sanera.
#11 Okej, då blir det till att göra det då.
Det är bara sjukt med sjukdomar.
Hur ser det ut på din hals? Jag har haft Ringorm på benet, skinnet flagade lite först sen blev det som en ring av små blåsor o ringen blev större o större o det blev rött i mitten. Kliade så jag blev galen! Hade inget pigment där sen i flera år, först nu är pigmentet tillbaka o det är typ 6 år sedan el nått.
Marsvinen hade ju också Ringorm så vi var hos vet o fick recept på nån spray som tog bort det hela jättesnabbt! Jag fick nån salva på vårdcentralen för mitt ben. Alla blev vi av med det ganska så snabbt o det kom inte tillbaka. Det enda vi gjorde var att sanera buren, inte hela huset o inte hela rummet heller för den delen hehe.
#17 Det är nu som en rund röd ring, har blivit större och större. Är lite röda prickar inuti också, det håller dock på att försvinna då jag smörjt den med vanlig exemsalva i lite mer än en vecka. Låter som att du och marsvinen kom lindrigt undan med saneringen, det kanske inte är jättenoga med att sanera hela huset (vilket ändå är omöjligt fö oss) men rummet måste antagligen saneras ganska noga iaf.
Usch jag hoppas fortfarande det bara är nån vanlig svamp. Ska kontakta en vet på måndag.
#19 Usch då:S Hur behandlar du dem då? Virkonbadar? eller använder du nått annat medel? (finns ju t.ex Imaverol) Sanerar du mest i marsvinsrummet (om du nu har ett sånt?)