Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 807 ggr
Lusthan
0

Pilsk hona

Jag har haft mina marsvin sen i Januari och misstänker att den ena honan Edna har brunstat en gång som jag har märkt. Nu idag märkte jag att den andra honan Agda har börjat kuttra och vaggar med rumpan och dessutom jagar Edna rätt mycket.

Har försökt hitta något om det här men det är svårt. Håller de på sådär länge? Det är ju lite småjobbigt att lyssna på när Agda sätter igång och kurrar eftersom de står precis bredvid tv:n. Vi är ju hörselskadade så det blir svårt att fokusera på tv:n. Samtidigt så det ju lite roande att titta på henne när hon springer runt där i buren och försöker fjäska för Edna. Det är lite så att man inte vet om man ska kolla på tv:n eller på marsvinen. :)

Jag har haft hanar innan och då betedde de sig den ena på det viset hela tiden nästan.

I vilket fall som helst så är väl egentligen min fråga om det faktiskt är normalt och hur länge och ofta håller de på så här?

Abico
0

Förutsatt att det inte är en hane och en hona ni har, utan två honor så är det nog p.g.a. brunsten som hon håller på och kurrar. Brunsten varar i ett dygn och honorna brunstar var 14:e-16:e dag.

Hanna 

Lusthan
0

De ser likadana ut och är honor båda två tack och lov. Men det är bra ett dygn kan man ju överleva när de beter sig sådär. :) Hon är ju jättesöt när hon springer runt och viftar med rumpan men hennes kompis är inte så road så det blir några varv i buren innan någon av de gömmer sig i huset. :)

Tack för ditt svar.

Abico
0

Dåså, då får ni stå ut i ett dygn :)

Hanna 

Lusthan
0

Jodå det ska nog inte vara nå problem. Man blir ju lite rädd, tänkte att det kanske var som med katter. De kan ju hålla på i en hel vecka. Vi har haft riktigt jobbiga katter här hemma innan vi kastrerade de. Jag har läst på innan om hur ofta men inte sett något om hur länge de håller på. Ett dygn är ju helt klart okej i jämförelse med en vecka. :)