Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 842 ggr
Linnet
0

Alldeles för liten bur

Såg en annons på blocket, där man sålde en pytteliten marsvinsbur. En äldre modell, skulle tippa på 65x45 cm.

idipidi
0

60x40-burar säljs fortfarande som marsvinsburar i många zooaffärer. Vilket iofs inte är så konstigt då en av grossisterna som djuraffärerna köper sina tillbehör ifrån saluför dessa som marsvinsburar. Dessutom finns det inga andra djur överhuvudtaget som passar i dessa då gallren är för glesa. Slutsatsen är väl att man skulle önska att de slutade tillverkas helt…

Linnet
0

Ja det är helt korkat, dom är ju inte ens godkända. Nu var detta en väldigt gammal bur, en modell som inte har tillverkats på länge, öppningar på båda kortsidorna.

Chieko
0

Du kan ju alltid maila annonsören och tala om att den inte är laglig till marsvin längre, alt skriva de lagliga måtten så får dom mäta exakt och kolla.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mari
0

Eller så anmäler man annonsen till blocket och därmed skriver att buren inte är laglig?

Om fler gör så att de anmäler en annons som är felaktig så kanske de går upp för de på blocket och annonsörerna att burarna är olagliga?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

Många som säljer små hamsterburar som marsvinsburar på blocket. Har mejlat ett antal. Tyvärr lyssnar dom inte för 5 öre.. Förstår inte vad problemet är? Dom får ju inte mindre betalt om dom säljer burarna som hamsterburar? Är djuren som får lida av ren lathet..

Linnet
0

Jag har ju inte exakt mått, men jag tror att vi har en underdel till en likadan bur, vi fick buren av nån och det var en väldigt rejäl och stadig botten, så vi har den till hundkorg och jag mätte den och måttet var 39x52 cm.

Jag har mailat.

[Liinda]
0

Jag tror faktiskt ibland att dom som lägger ut hamsterburar och skriver marsvinsburar. Bara inte vet skillnaden.

Royalz
0

#7 Det kan faktist stämma.

Hade för ett tag sen en som ville köpa "marsvin" av mig som pratat in ett röstmeddelande för att jag inte svarade. Jag ringde upp och frågade om det var marsvin eller hamster dom var intresserade av och det var då hamster, hon som ringde blandade ihop dom. Som måånga andra gör ;)

HLJB
0

Många som misstar marsvin för hamstrar också så det kan nog vara fallet med många av dessa annonser också.

Jag tycker man kan mejla och säga skillnaden på djuren och måtten som de behöver. Men börjar man med att fjortislikt te x skriva tja/tjaba och börja skälla och besserwisser-berätta hur det ska vara så får man nog inte så många positiva svar.

Linnet
0

#7 Fast det här var ingen hamsterbur, för hon sålde en hamsterbur också.

Moa-16
0

Ska väl räcka med att man säger till/berättar hur det är, dvs, att det är en hamsterbur h*n säljer & inte en marsvinsbur. tycker jag.. Sen om dom inte byr sig om djuren finns det inte mycket att göra.