Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 881 ggr
Royalz
0

kissfläckar och utställning

Får man avdrag i ras klass om ett vitt långhårs marsvin har lite gult på baken pga kissfläckar som ej går bort? Eller bryr dom sig inte så mycket om det i ras utan det är i pet som dom måste vara kliniskt rena?

Abico
0

Jag är lite osäker på långhår just men vita släthår får avdrag om pälsen är missfärgad, magen ska vara vit och inte gul :P

Hanna 

Royalz
0

Hoppas dom är lite förstående :p För det räcker ju att marsvinet kissar precis innan den ska upp för bedömning så får man avdrag. Det går ju inte direkt att säga till den att den ska hålla sig tills bedömningen är klar ;)

Finns det något bra man får bort kissfläckar med? Jag har nu Espree schampo men det går inte bort hur mycket jag än gnuggar..

Abico
0

#2 - Fast det är ju inte meningen att de ska kissa på sig själva, då har hon kanske för lång päls? Ska du ha henne långhårig får du ju rulla :)

Det finns "vit-schampon", själv har jag inte hittat något bra, som ska göra pälsen "naturligt vit".

Hanna 

Royalz
0

#3 Hon är bara 7v än så pälsen går inte att rulla :) Det är den jätte korta under pälsen som blir gul, inte den längre pälsen..

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut. Hon är nybadad idag.

Abico
0

Okej. Jag vet faktiskt inte riktigt, lämnar över det till långhårsfolket :)

Hanna 

Tane
0

De drar av poäng precis som för korthår.

Tane
0

återkommer förresten med vad jag använder för vitschampo för det är väldigt bra tycker jag, har inte det hemma hos mig just nu, den finns hos syrran

Tane
0

oj läste inte så noga ras bryr de sig inte om det men pet blir det poängavdrag

Creation
0

Följande står på SMF:s hemsida, på långhårens rasstandard… sätter det viktigare i fetstil.

"Kondition/presentation 10
Djuret skall vara välbyggt och muskulöst med fast hull. Ett välskött, rent och välpresenterat djur skall ges full poäng. Ett långhårigt djur skall presenteras utkammat och på platta. Långhårsrasen peruan får presenteras med eller utan bena.
De vanligaste felen: Långa klor, smutsig, kraftig fällning, sår, ärr, mager/överviktig, oren talgkörtel, skadade tänder och utvecklad Nossvamp. Missfärgad päls.
Diskvalificerande fel: Avsaknad av klor/extra klor, all sorts Ohyra, dräktighet, sjukdom, vanskötsel, främmande ämnen i pälsen, avsaknad av tänder. "

Men jag tror att avdrag är aktuellt först när större del av pälsen är missfärgad än så.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

En liten missfärgning brukar inte ge poängavdrag. Det är nästan ofrånkomligt. För poängavdrag ska det vara ganska rejält. Däremot ska de ju vara rena på utställningen. Det är skillnad på gammal missfärgning och sånt som man kan bada ur. Pälsen ska förstås vara torr och gå lätt att kamma igenom.